עם פיצולים לכל רוחב המפה הפוליטית, מגעים לאיחוד כלל-חרדי, גל נטישות במפלגת העבודה ומועמד בולט שממשיך לשתוק - מערכת הבחירות לכנסת ה-21 רק הולכת ומתחממת. סקר מנדטים נרחב במיוחד שפורסם הערב (רביעי) במהדורה המרכזית מראה כי הציבור ממשיך להתלכד מאחורי ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שמתחזק לעומת הסקר הקודם. מנגד, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שטרם השיק את קמפיין בחירות, נחלש מעט. כיצד דורג יאיר לפיד בהתאמה לראשות הממשלה והאם ציפי לבני עוברת את אחוז החסימה? כל הפרטים.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

סקר שערכו עבור החדשות מנו גבע ומינה צמח ממכון המחקר "מדגם" בקרב כ-1,000 נשאלים מעלה כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום, הליכוד הייתה זוכה ב-32 מנדטים. מדובר בעלייה של ארבעה מנדטים ביחס לסקר הקודם שנערך בחודש שעבר. "יש עתיד" מקבלת 14 מושבים ולראשונה זה שלושה חודשים עוקפת את מפלגת "חוסן לישראל" של גנץ, שמקבלת בסקר 13 מנדטים.

יכהן תחילה כשר החוץ. לפיד (צילום: Miriam Alster/FLASH90, חדשות)
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד | צילום: Miriam Alster/FLASH90, חדשות

עוד מתוצאות הסקר: 9 לעבודה, 8 לימין החדש של איילת שקד ונפתלי בנט, 7 ליהדות התורה ו-6 לישראל ביתנו ולש"ס. מבחינת קולות הערבים, הרשימה המשותפת מקבלת 6 מנדטים, כך גם רשימה בראשות חבר הכנסת אחמד טיבי. 

"מרצ" מקבלת 5 מנדטים ומפלגת "גשר" בראשות חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס מקבלת 4 מנדטים, כך גם מפלגת "כולנו" של שר האוצר משה כחלון. שתי המפלגות שהתפצלו בשבועיים האחרונים - "התנועה" בראשות ציפי לבני ו"הבית היהודי" - לא עוברות את אחוז החסימה בסקר. גם המפלגות בראשות שר הביטחון לשעבר משה יעלון, עלה ירוק וזהות בראשות משה פייגלין לא עברו את אחוז החסימה.

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ (צילום: פלאש 90, חדשות)
הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ | צילום: פלאש 90, חדשות

בחלוקה לפי גושים, הימין מקבל 50 מנדטים לעומת המרכז-שמאל שמקבל 41 מושבים. המגזר החרדי מקבל 13 מנדטים והערבי זוכה ל-12. מפלגתה של לוי-אבקסיס, שקיבלה בסקר ארבעה מנדטים, לא נספרה באף מחנה.

נתניהו ממשיך להוביל בהתאמה לראשות הממשלה

לגבי שאלת ההתאמה לראשות הממשלה, נתניהו ממשיך להוביל בפער על פני גנץ ולפיד. בהשוואה ישירה בין נתניהו לגנץ ללא מועמדים נוספים, 36% מהנשאלים העדיפו את יו"ר הליכוד כראש הממשלה הבא על פני יו"ר חוסן לישראל שמקבל 28% תמיכה. 22% השיבו "אף אחד מהם" ו-14% השיבו "לא יודע". עבור ראש הממשלה מדובר בעלייה של אחוז אחד מהסקר הקודם שנערך עבורנו בתחילת החודש, בו קיבל גנץ אחוז תמיכה זהה.

בהשוואה בין נתניהו ללפיד, גם כן ללא מועמדים נוספים, נתניהו מתחזק עם 38% מהנשאלים שהצהירו כי הם רוצים שיו"ר הליכוד יעמוד בפעם הרביעית ברציפות בראשות הממשלה. 21% השיבו שהם מעדיפים את לפיד, התחזקות של 4% בהשוואה לסקר הקודם. 30% השיבו "אף אחד מהם" ו-11% השיבו "לא יודע".

שר האוצר כחלון (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)
מגרד את אחוז החסימה, משה כחלון | צילום: הדס פארוש, פלאש 90

ניתוח הנתונים מראה כי מצביעים רבים עדיין לא החליטו לגבי איזו רשימה להצביע. מהסקר עולה כי 20% מהציבור עדיין מתלבט עבור איזו מפלגה להצביע בבחירות שיתקיימו ב-9 באפריל. רובם מתלבטים לגבי הצבעה מפלגות המרכז והשמאל: 22% מהמתלבטים מגדירים את עצמם מרכז, 17% מקרב השמאל ו-15% מקרב הימין.

מקרב המתלבטים, 19% מהם לא בטוחים לגבי הצבעה למפלגת "חוסן לישראל", 15% מתלבטים לגבי העבודה, 12% לגבי יש עתיד, 11% לגבי הליכוד, 10% לגבי התנועה ו-8% לגבי מרצ וגשר. בחלוקה לפי מגדר, 25% מהמתלבטים הן נשים, לעומת 15% מתלבטים גברים.

מבחינת כוונת הנשאלים לצאת ולהצביע ביום הבחירות, 79% מהם השיבו כי הם בטוחים או חושבים שיבואו להצביע. 21% השיבו כי הם בטוחים או חושבים שלא יבואו להצביע.

הסקר נערך בקרב 1,007 מרואיינים במדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית בסקר 3.1%. מועד איסוף הנתונים: 14-16 בינואר 2019.