למרות הסיכומים: עדיין מחכים לאישור הוואקף להנגשת מערת המכפלה

למרות הסיכומים: עדיין מחכים לאישור הוואקף להנגשת מערת המכפלה

למרות הסיכומים כי הדיאלוג מול הוואקף על הנגשת מערת המכפלה יתנהל עד סוף שנת 2018 בלבד ואז המדינה תפעל עצמאית, שבועיים בתוך 2019 ועדיין מחכים להסכמת הוואקף

מחכים לוואקף: הנגשת מערת המכפלה מתעכבת
  צילום: Gershon Elinson/Flash90

הנגשת מערת המכפלה. למרות הסיכומים בוועדת חוץ וביטחון כי המו"מ מול עיריית חברון והוואקף יימשך עד סוף 2018 בלבד ולאחר מכן המדינה תפעל באופן עצמאי,  עדיין ממשיכים שיח עם הוואקף על אישור להנגשת מערת המכפלה והקמת מעלית.

במכתב ששלח קובי אלירז, עוזר שר הביטחון, לחבר הכנסת מיכאל מלכיאלי שלשום (שני), עולה כי השיח עם הוואקף עדיין מתמשך וזאת נגד הסיכומים להחלת נגישות במערת המכפלה גם ללא אישורם החל מינואר 2019.

דורשים משר הביטחון וראש הממשלה – אשר מיידית את ההנגשה

בסוף אוקטובר 2018 התקיים בוועדת חוץ וביטחון בכנסת דיון מהיר בנושא "חוסר נגישות לנכים וקירוי מערת המכפלה" שיזמו ח"כ יהודה גליק (ליכוד) וח"כ יעקב מרגי (ש"ס)

קובי אלירז, יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות אמר בוועדה: "אכן לא תעודת כבוד לנו, כמדינה, שהכניסה למערת המכפלה נראית כמו שהיא נראית. לאור הסכם חברון, מי שאמון על מתן ההיתר היא עיריית חברון, ואנו מנסים להגיע מולם לסיכום שנותן מענה לכל האוכלוסיות".

"אנו מנסים קודם למצות את הדיאלוג מול עיריית חברון והוואקף, והקצבנו לכך עד סוף השנה האזרחית (דגש י.ל), אבל היו גם מקרים בעבר שפעלנו ללא הסכמת עיריית חברון, כמו למשל ברובע חזקיה, ואנו בוחנים גם את האפשרויות, במידה ונידרש לכך, מתוך מטרה שעד סוף התשע"ט המצב ייפתר".

במכתב שנשלח לחבר הכנסת מיכאל מלכיאלי ב-14 בינואר 2019, כותב קובי אלירז בסעיף 6: "במקביל, גורמי המנהל האזרחי מקיימים שיח עם הוואקף על מנת להגיע להסכמה, באשר לצרכי שתי האוכלוסיות בהנגשת המערה".

המשמעות: למרות שכמה משרדי ממשלה הסכימו לממן את העלויות לביצוע עבודות ההנגשה, ולמרות שאין מניעה משפטית – עדיין מחכים לאישור הוואקף נגד הסיכומים כי ינסו להגיע למצות את הדיאלוג עד סוף השנה האזרחית בלבד, ולאחר מכן יפעלו באופן עצמאי.

ח"כ מיכאל מלכיאלי שפנה בעניין מסר לסרוגים כי: "במהלך הדיון הבהרנו חד משמעית שאנחנו נותנים עד סוף שנת 2018 זמן למו"מ עם הוואקף. דבר שגם זה מזמן לא היה צריך לקרוא. חרף זאת בלית ברירה הסכמנו לכך. בידיעה ברורה שבאחד בינואר 2019 יחלו העבודות במקום. אנחנו דורשים משר הביטחון וראש הממשלה – אשר מיידית את ההנגשה במקום. אנחנו לא צריכים אישור מאף גוף לעשות אף דבר במדינת ישראל ובוודאי לא במערת המכפלה".

כזכור, נושא הנגשת מערת המכפלה עלתה פעמים רבות בעבר, ובמיוחד בעקבות עלייתו של הרב בקשי דורון ביולי 2018 בהיותו מרותק בכסא גלגלים.

על פי עדי ראייה שנכחו במקום, הרב נאלץ להיעזר בחיילי מג"ב, שסייעו להעלות את כיסא הגלגלים שלו במעלה מאה המדרגות המובילות לכניסה למערת המכפלה. הדבר העלה מחדש את נושא הנגישות באתר, אשר עלה בעבר פעמים רבות, לאחר שהביעו זעזוע מהצורך של הרב להיעזר באחרים.

שי גליק מנכ"ל בצלמו המלווה את המאבק מסר: "הנגשת מערת המכפלה הינה הומניטרית גרידא. ח"כים מכל המפלגות ומכל קצווי הקשת הפוליטית תמכו בדרישה זו. אני קורא לראש הממשלה ושר הביטחון שנתנו מספיק זמן לווקאף שמסרב – הורה מיידית על אישור בניה במקום. לא יתכן שמבנה ציבור לא יונגש בגלל איומים ולחצים פוליטיים. גם לנכים תושבי יו"ש יש זכויות אדם כמו מקביליהם בתל אביב וחולון".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
פנטזיה
עידן הנבואה | 16-01-2019 23:35
למה אין שידור חי מהמערה כמו שיש בכותל. הייתי נורא רוצה לראות. פשוט אגדה מטורפת. אתוסים בני אנוש קבורים שם מכילים את העולם כולו כימעט. מישרה יצא עשיו זו אמריקה הנצרות וכמובן מאברהם ישמעאל. זה פנטסטי בטרוף. הגנטיקה התנכית המפצית קבורה שם וזה פנטסטי טקטראורדינרי מעבר לכל דימיון. מה הפלא שחזרנו לפה לדי אן איי הקדום הזה. לא סתם לא במיקרה. מיסטיקה אדירה מטורפת וניפלאה. אנא אפשרו שידור חי מישם.