איראן או חיזבאללה? אלו האיומים הגדולים ביותר על ישראל

איראן או חיזבאללה? אלו האיומים הגדולים ביותר על ישראל

המכון למחקרי ביטחון לאומי הגיש לנשיא המדינה דו"ח אסטרטגי עם הערכת מצב על האיומים הגדולים ביותר שנשקפים על ישראל בשנת 2019. לפי הנתונים, מלחמה בצפון מול איראן, חיזבאללה וסוריה נחשבת כאיום החמור ביותר

איראן או חיזבאללה? אלו האיומים הגדולים על ישראל
  (צילומים: שאטרסטוק)

 המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) הגיש היום (רביעי) לנשיא המדינה ראובן ריבלין דו"ח המציג את ההערכה האסטרטגית השנתית של המדינה. ההערכה מסכמת את מצבה האסטרטגי הנוכחי של ישראל, ומציג את האיומים הגדולים ביותר שנשקפים על המדינה בשנת 2019. 

"מלחמת הצפון הראשונה"

בדו"ח נקבע כי תרחיש "מלחמת הצפון הראשונה" מול כל גורמי הכוח בגבול הצפוני – איראן, חיזבאללה והמשטר הסורי של בשאר אסד – הוא האיום החמור ביותר של מדינת ישראל ב-2019. בתחילת השנה איראן הגבירה את מאמציה לבסס יכולת צבאית עצמאית בסוריה ולהקנות לחזבאללה יכולות צבאיות מתקדמות. ישראל נקטה פעילות צבאית נמרצת נגד מאמץ זה, ותקיפותיה פגעו קשות בתשתית האיראנית- אך באיראן הבהירו כי המדינה לא תוותר על נוכחותה בסוריה. עם התייצבותה של סוריה וחימושה מחדש ע"י רוסיה, שאינה מקלה על הפעילות הישראלית – הצטמצם חופש הפעולה של צה"ל.

עקב ההתפתחויות בסוריה, הסיטה איראן חלק מבניין הכוח שלה – המכוון נגד ישראל – מסוריה לעיראק וללבנון. התמיכה האיראנית בבניין הכוח של חזבאללה בלבנון אינה חדשה, אולם איכות אמצעי הלחימה המועברים בשנתיים האחרונות לחזבאללה מדאיגה. מקורות דאגה עיקריים לישראל הם פרויקט הסבת טילים לא-מדויקים ורקטות כבדות לטילים מדויקים, שיפור יכולת ההגנה האווירית של חזבאללה והספקת טילי חוף-ים ארוכי טווח לארגון.

עוד נטען כי מאמצי ישראל נגד "פרויקט הדיוק" של איראן בלבנון יתנהלו בתנאים שונים ומורכבים יותר מאשר בסוריה בשנים האחרונות. מאז מלחמת לבנון השנייהמתקיים מאזן הרתעה הדדי בין ישראל לחזבאללה, שבמסגרתו מבינים שני הצדדים שפעולה צבאית בשטחו של הצד האחר תגרום בסבירות גבוהה להתלקחות רבתי, שבכוחה להסב נזקים כבדים לשניהם. להערכת המכון, הפעולה הישראלית נגד המנהרות במבצע "מגן צפוני" מוכיחה את עליונותה המודיעינית של ישראל על חיזבאללה ואת נחישותה לסכל את מאמציו בהקשר זה ובהקשרים אחרים.

המתיחות מול חמאס

במקביל, הדו"ח טוען כי "פוטנציאל ההתלקחות מול חמאס בעזה הוא גבוה ביותר בשנת 2019, אם כי חומרת האיום פחותה משמעותית מזה הנשקף לישראל בחזית הצפון. הסיבות המרכזיות לנפיצות הגבוהה הן הידרדרות מתמשכת של המצב החברתי-כלכלי ברצועה, לחץ מצד הרשות הפלסטינית על חמאס בעזה, וגם שחיקה שחלה במשך הזמן בהרתעה שהושגה על ידי ישראל במבצע 'צוק איתן'. 

"אם מבצע אטימת המנהרות בצפון יסתיים ללא הסלמה והדיון בפרויקט דיוק הטילים שבידי חזבאללה לא יבשיל למבצע מנע יזום נגדו, אזי על ישראל להסיט את מאמציה בחזרה לרצועת עזה, לבנות מחדש את ההרתעה כלפי חמאס ולפגוע קשות בזרוע הצבאית של הארגון" המליצו במכון.  "מבחינת דחיפות האיומים על ישראל, דווקא המצב בעזה הוא זה שעלול להסלים בטווח המיידי, יותר משאר הזירות". 

המצב ביו"ש והאיום האיראני

ברקע, ההמתנה לפרסום "עסקת המאה" על ידי ממשל טראמפ, שעתידה לפי תחזיות רבות להתפרסם בקרוב- עלולה לגרום להידרדרות ביהודה ושומרון. למרות ההערכה שסיכויי ההצלחה של ההסכם נראים בכל מקרה קלושים, במכון נטען כי "בטווח הארוך שוכנת סכנה של גלישה למציאות של מדינה אחת, שטומנת בחובה השלכות חמורות על עתידה, אופייה ודמותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

מבחינת האיום האיראני, קיים סיכוי נמוך לתרחישי קיצון במהלך 2019. לפי הנתונים, קיימים שני תרחישי קיצון שסבירותם נמוכה מאוד – פריצה איראנית לנשק גרעיני במודל הצפון-קוריאני, במגמה להגיע מחוזקת למשא ומתן; ונפילת המשטר, אשר לפי כל הסימנים הוא יציב ובעל יכולת לדכא כל תסיסה ציבורית. כמו כן, נטען כי החלטתו של הנשיא טראמפ להוציא את כוחות צבא ארה"ב מסוריה אינה פוגעת בצורה מהותית בביטחון ישראל בטווח הקצר, אך היא מחזקת את אויביה ומקלה עליהם את התחזקותם בסוריה בטווח הארוך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לא תופס מהמחקר שלהם
דוד | 17-01-2019 7:41
הסכנה לארץ ישראל הוא השמאל הרבה יותר מאיראן והחיזבאללה
2
דוח מקצועי ?
נתן | 19-06-2019 8:18
מה קשור אופי המדינה ודמותה לדוח שעוסק בתרחישים צבאיים מיידים...אלא זה דרך השמאלן המצוי לערבב לבלבל אך אנו כבר לא תמימים בה