"יום סוער". השרה שקד, היום (צילום: החדשות)
השרה שקד, ארכיון | צילום: החדשות

הפרשה המשפטית החמורה - שחלק מפרטיה הותרו לפרסום היום - כבר מכה גלים במערכת המשפט. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושרת המשפטים איילת שקד ניסו לשדר מסר מרגיע - ושקד התייחסה לראשונה פומבית לפרשה והבהירה כי לא זומנה למסור עדות ולא נחקרה בפרשה. חיות פנתה לשופטים וכתבה להם: "בשעה לא פשוטה זו אני מבקשת לחזק את ידיכם ולקרוא לכולנו לעמוד איתן". מנגד, מתגברות הקריאות באופוזיציה נגד תפקוד שקד ואף נשמעו קריאות להתפטרותה.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

בוועידת ישראל לנשים ועסקים  בתיאטרון הקאמרי בתל אביב אמרה: "זה יום סוער עבורי כשרת משפטים ואישה". שקד הוסיפה בהומור: "אני שמחה שלפחות אנחנו מנצחים את הסערה, לפחות משהו טוב יצא". שקד הבהירה שבשל צו איסור הפרסום היא אינה יכולה להתייחס לפרטים, אך הבהירה כי היא סומכת על מערכת אכיפת החוק שתמצא אם נפל רבב בנושא.

חיות כתבה במכתב לשופטים ולרשמים: "לפני זמן קצר הותר לפרסום כי בלהב 433 מתנהלת חקירה בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים וכן בניסיון להביא למינוי של שופט בית משפט שלום לבית משפט המחוזי שלא קודם לבסוף. על פי הודעת המשטרה, נעצר הבוקר חשוד אחד לחקירה, זומנו לחקירה שתי חשודות נוספות - אחת מהן שופטת בית משפט השלום ואחת מהן עורכת דין". 

"הדרך לאנרכיה קצרה" (צילום: אסתי דזיובוב/TPS‎, חדשות)
חיות במסר מרגיע | צילום: אסתי דזיובוב/TPS‎, חדשות

"בטוחות שמערכת אכיפת החוק תגיע לחקר האמת"

חיות ציינה כי "במהלך השנים נדרשת הרשות השופטת לא אחת להתמודד עם אתגרים לא פשוטים. פרשה זו היא אתגר נוסף שעמו אנו נדרשים להתמודד בימים אלה ואני סמוכה ובטוחה כי נוכל גם לו. אני מאמינה בחוסנה של הרשות השופטת אשר מכהנים בה מאות שופטות ושופטים, רשמות ורשמים בכירים מסורים וישרי דרך העושים את מלאכתם נאמנה מתוך תחושת שליחות ומחויבות לתפקידם. בשעה לא פשוטה זו אני מבקשת לחזק את ידיכם ולקרוא לכולנו לעמוד איתן, להאמין בעצמנו ולהמשיך למלא באמונה את התפקיד החשוב שכל אחת ואחד מאתנו ממלאים מדי יום ביומו כמשרתי הציבור".

קודם לכן פרסמה חיות הודעה משותפת עם שקד, שבה נכתב: "בימים האחרונים נפוצה חרושת שמועות בנוגע לפרשה הנחקרת ביחידת להב 433 והנוגעת למינוי שופטים. היום הותרו לפרסום פרטים הנוגעים לחקירה והובהר כי מדובר בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות. בעקבות פרסום זה ראינו לנכון לציין כי אנו סמוכות ובטוחות כי מערכת אכיפת החוק תמצה את חקירת הפרשה ותגיע לחקר האמת".

"עוד ראינו לציין כי במהלך תקופת כהונתה של שרת המשפטים, חברת הכנסת איילת שקד, כיושבת ראש הוועדה לבחירת שופטים, מינתה הוועדה 334 שופטים ורשמים בכירים בהליך מיון ובחירה קפדני ומקצועי", הוסיפו. "לצד השרה מכהנים בוועדה שני חברי כנסת, שר האוצר, שלושה שופטים של בית המשפט העליון ובהם נשיאת בית המשפט העליון וכן שני נציגים של לשכת עורכי הדין. ברשות השופטת בישראל מכהנים שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים העושים את מלאכתם נאמנה, ביושר ובמסירות. יש לקוות כי החקירה תושלם בהקדם על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת ועל אמון הציבור בה".

על רקע הפרשה שמטלטלת את עולם המשפט, יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה יצא לנבצרות מתפקיד יו"ר הלשכה, ועו"ד אורי קינן, מתחום עבירות הצווארון הלבן, מונה לתפקיד כממלא מקומו. צו איסור הפרסום צומצם הבוקר וניתן היה לפרסם כי עורך דין בכיר ומוכר חשוד בכך שפעל למינוי שופטת בבית משפט השלום בתמורה לקשרים רומנטיים שניהלה איתו. החשד השני שנחקר הוא שרעייתו של שופט קיימה עם החשוד המרכזי יחסים מיניים על מנת שהוא יסייע לקדם את בעלה מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי, מה שבסופו של דבר לא יצא לפועל.

אילוסטרציה (צילום: החדשות)
טלטלה במערכת המשפט | צילום: החדשות

ביקורת באופוזיציה על תפקוד שקד בנוגע לפרשה

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), טענה בעקבות פרסום פרטי הפרשה כי "הוועדה למינוי שופטים פעלה תחת טרור והשחתה, בהנהגתה ההרסנית של שרת המשפטים שקד. הסביבה המסואבת והבריתות המקולקלות שיצרה הן הקרקע לפרשה המחרידה הנחשפת היום. השופטים החברים בוועדה, נאנסו לפעול באווירה מזוהמת ומאיימת, ופעלו בזהירות ובאחריות מול השרה וחבר מרעיה, אך כעת אין ברירה, ועליהם להשמיע אזעקת אמת רמה ולהציל את מערכת המשפט מפגיעה חמורה, שכן עננה כבדה תרחף למרבה הצער על כל מאות השופטים, גם מעל הראויים שבהם, שמונו בכהונתה של שקד".

יו"ר התנועה ושרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, תקפה גם היא את התנהלות שקרד ואמרה: "במקום 'מהפכה חוקתית' - הדילים של שרת המשפטים עם חברים מפוקפקים הפכו למעשה מגונה במערכת המשפט. לדבריה, "ישראל זקוקה לתיקון מיידי ויסודי: למערכת משפט עצמאית שלא תלויה בחסדי הפוליטיקאים, לראש ממשלה שלא מבקש להרוס אותה ולשרת משפטים שמבקשת לחזק ולא לחרב. גם על זה הבחירות".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מתחה גם היא ביקורת על שקד: "הימין חדש, השחיתות ישנה". בהודעה שפרסמה קראה לשקד לחשוף את כל פרטי הפרשה: "ספרי לנו מי חברייך ונספר לכולם מי את, השרה שקד. כל הרפש ששקד הכניסה למערכת המשפט הישראלית צף למעלה ומעלה צחנה. בתהליך מינוי השופטים ששקד כל כך נפנה בו לא רק היה רק הרס בתי המשפט אלא גם רקבון ושחיתות. הימין חדש, השחיתות ישנה".

יצא לנבצרות. אפי נוה (צילום: הלל מאיר/TPS‎, חדשות)
יצא לנבצרות. אפי נוה | צילום: הלל מאיר/TPS‎, חדשות

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), לשעבר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, טענה כי על המעורבים בפרשה המשפטית "להשעות עצמם לאלתר מכל פעילות משפטית". אלהרר הוסיפה: "מערכת המשפט היא האורים והתומים של המערכת הציבורית בישראל, שמה הטוב הוא בעצם יסוד לקיומה וכל פגיעה בו, עלולה להכתים את המערכת כולה. הצדק חייב להישאר נקי מכל חשדות וכל מי שעננה וכתם מרחפים מעל לראשו, מוטב וחובה שידיר עצמו ממנה".

ח"כ לאה פדידה מהמחנה הציוני טענה: "שרת המשפטים איילת שקד חייבת להתפטר הבוקר מתפקידה בעקבות פגיעה חמורה באמון מערכת המשפט. סולם הערכים שלה התגלה כמעוות הן כשרת משפטים והן כאשה. מעמד האשה הלך 20 שנה אחורה. מערכת המינויים הנגועה שהפעילה שקד הוא הסיפור הגדול".

תקף את התנהלות שקד. יחימוביץ' (צילום: חדשות 2)
תקף את התנהלות שקד. יחימוביץ' | צילום: חדשות 2

החקירה הנוכחית עוסקת בעבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי וקידום שופטים. שלושה חשודים נחקרים היום (רביעי) במשרדי להב 433: החשוד המרכזי, שופטת בבית משפט השלום ורעייתו של שופט. החשודה היא עורכת דין והיא נחקרת יחד עם השופטת ועם החשוד המרכזי. במהלך היום יוחלט אם יש צורך להאריך מעצר של מי מהחשודים וההערכה כרגע היא שלא יהיה מנוס מלהאריך את מעצרו לפחות של החשוד המרכזי במהלך היום.

עו"ד בועז בן צור מייצג את החשוד המרכזי, עו"ד אופיר שטרסנוב מייצג את השופטת ועו"ד עדי כרמלי מייצג את אשת השופט. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פסל עצמו מהחקירה בשל יחסי חברות אישיים עם החשוד המרכזי. מוקדם יותר היום ביצעו חוקרי יאח"ה חיפושים בביתם של החשודים, שבמהלכם נתפסו חומרי מחשב ומסמכים. חקירת הפרשה החלה לפני כשבועיים בעקבות מידע שהעבירה למשטרה כתבת גלי צה"ל, העיתונאית הדס שטייף.

על פי הודעת המשטרה, בלהב 433 (יאח"ה) מתנהלת חקירה בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים. "החקירה נפתחה בעקבות מידע שהגיע לפני כשבועיים", נמסר. "מדובר בחשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים ובקשר לנסיון להביא למינוי של שופט שלום למחוזי - שלא קודם". החקירה מלווה על ידי פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) ומפוקחת על ידי פרקליט המדינה. כל יתר פרטי הפרשה עדיין נמצאים תחת צו איסור הפרסום.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו