שתף קטע נבחר

אמת ויציב: נפרדים מאברהם בנדורי / טור

מעולם לא התערב בשיקולים מקצועיים של מאמנים, קר רוח בצורה קיצונית ואחד המנהלים הנוחים שהיו לנבחרות ישראל. אבינעם פורת כואב את לכתו של "אברמל'ה" בנדורי ז"ל, נזכר איך הסתיר ממנו סקופ על הילד משה סיני, ובטוח - לא היה אדם אמין ממנו בכדורגל הישראלי

על פעילותו של אברהם "אברמל'ה" בנדורי ז"ל נכתב בידיעות העצובות על פטירתו. אתייחס כאן להיבט אחר - האמינות הבלתי מעורערת שרחשו לו ב-20 השנים שניהל את נבחרת ישראל. לא במקרה המאמנים ג'ק מנסל, מיליאנקו מיחיץ', יצחק שניאור, יעקב גרונדמן ושלמה שרף סמכו עליו בעיניים עצומות.

 


 

ההבדל בין הנבחרת של אז לזו של היום הוא שהכדורגל בעבר היה רחוק מלהיות מקצועני, מה שאילץ את הכוכבים להתפרנס מעבודה נוספת. הזרקורים האירו את הרקע של בנדורי, שניאור וגרונדמן בנסיעה המפורסמת לברנקיה, בהפסד 1:0 ההוא לקולומביה. האבטחה הקולומביאנית לנבחרת הייתה עצומה, כולל מטוסים שחגו מעל ראשם של השחקנים באימונים.

 

אברהם בנדורי (צילום באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
בנדורי בפעולה. אין נאמנות כמו שהייתה לו(צילום באדיבות ההתאחדות לכדורגל)

 

ואז הרהרתי: נבחרת ישראל מנוהלת על ידי שלושה עובדים של חברת "דן". בנדורי ושניאור היו נהגים בקו 5 במהלך הקריירה שלהם, גרונדמן בילה בקו 26. איפה תראו היום כדורגלן בליגת העל שמשכים קום כדי להפעיל קו אוטובוס ולאחר יציאתו לפנסיה מגיע לנבחרת כדי לאמן או לנהל אותה.

 

בנדורי, על אף שהיה בעצמו שוער לאומי, היה מנהל נוח במיוחד. למרות הידע הרחב שלו הוא מעולם לא התערב בשיקולי המאמנים איתם עבד. הוא התעניין מאוד - באופן טבעי - בצד המקצועי, אבל הגביל עצמו לתפקידו הטכני אותו ביצע ברמת השלמות. קולומביה? 70 אלף צופים ביציעים, עשרות אלפים מחוץ לאצטדיון, ופתאום מגיעה דרישה של השופט לאמת את זיהוי אחד השחקנים. משהו הציק לו, לשופט הזה. לא זוכר מה בדיוק, אבל בתוך כל ההתרגשות בנדורי הזמין מונית שהסיעה אותו למלון, והוא חזר עם הסימוכין הדרושים על מנת לאפשר את תחילת המשחק. אדם שאינו קר רוח עלול היה לאבד עשתונות.

 

אברהם בנדורי (צילום: עוז מועלם)
הפך עולמות בשביל הנבחרת. בנדורי ז"ל(צילום: עוז מועלם)

 

ובעיצומה של תקופת מקרי המוות של כדורגלנים שכל כך אהבנו, הנה סיפור קצר על שייע גלזר ואברמל'ה בנדורי. מספרים שפעם אמר מישהו לשייע: "עשית עבודה well done. גם על כך היה לגלזר מה לומר: "אני לא מ'דן', בנדורי מדן. אני חבר אגד", השיב הצנטרפור, כפי שכינו אז את תפקיד החלוץ המרכזי.

 

לקראת המשחק נגד סקוטלנד ב-1981, מנסל הזמין בחשאי את משה סיני בן ה-20. הדבר התפרסם בעיתון מתחרה, בתקופה שעוד הייתה תחרות קשוחה על סקופים בין העיתונים. שאלתי את בנדורי איך זה שהידיעה לא הגיעה אלי. הוא הרגיש שלקחתי ללב, והשיב: "שטויות, סיני הוזמן רק כדי להשלים את רשימת 22 השחקנים". כמעט נרגעתי, עד שבאימונים סיני הוכיח שקורץ מחומר מיוחד. מהשחקן ה-22 בהגדרה, הוא הפך לשחקן הבולט בנבחרת הישראלית, שנכנעה שלא בצדק 1:0 משער של קני דלגליש. מהר מאוד סלחתי, כי אי אפשר היה לכעוס על אדם אמין כמו בנדורי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
אברהם בנדורי ז"ל
צילום: עוז מועלם
מומלצים