חואקין גוזמן בעת המעצר (צילום: רויטרס, חדשות)
חואקין גוזמן בעת המעצר | צילום: רויטרס, חדשות

משפטו בארה"ב של ראש קרטל הסמים מטלטלת את המערכת הפוליטית במקסיקו: בבית המשפט בניו יורק העיד אתמול (שלישי) מקורב למנהיג קרטל סינלואה המקסיקני, חואקין גוזמן (אל צ'אפו), וחשף כי הוא הצליח להגיע לצמרת הממשל ושילם שוחד בסך 100 מיליון דולר - ללא אחר מאשר הנשיא לשעבר אנריקה פניה נייטו. בעבר כבר נחשפה מעורבות של פוליטיקאים מקסיקנים זוטרים שסייעו לקרטל תמורת שוחד וטובות הנאה, אך הפעם הטענות מגיעות עד לאיש שעמד בראש הממשל.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

המקורב הוא אלכס קיפונטס, סוחר סמים קולומביאני שעבד בעבר כעוזרו האישי של אל צ'אפו והיה עם ראש הקרטל במשך השנתיים שבהן הסתתר בהרים מפני כוחות הצבא, לאחר שנמלט מהכלא.

נשיא מקסיקו לשעבר, פניה נייטו (צילום: רויטרס, חדשות)
נשיא מקסיקו לשעבר, פניה נייטו | צילום: רויטרס, חדשות

קיפונטס העיד בבית המשפט כי אל צ'אפו שיחד בעבר בכירים במשטרה ובצבא המקסיקני וכן פוליטיקאים זוטרים שלקחו חלק במערכת השחיתות שסייעה לפעילות קרטל הסמים. אך הפרט הדרמטי ביותר שחשף בדבריו היה שכספי השוחד הגיעו עד ללשכת נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו, שלטענת העד קיבל מאל צ'אפו סכום עתק של 100 מיליון דולרים.

בסביבתו של הנשיא לשעבר פניה נייטו, שסיים את כהונתו בדצמבר האחרון, סירבו להגיב לבקשת רשת החדשות של CNN להתייחס לטענות החמורות.