שתף קטע נבחר

הפסקה בשביתה: תור אדיר בלשכות התעסוקה

עובדי שירות התעסוקה פתחו הבוקר את הלשכות ליום אחד, במטרה לתת שירות למובטלים שפוטרו במהלך השביתה - ורק להם. חלק מהמובטלים הוותיקים התייצבו בכל זאת - ויצרו תור אינסופי. שירות התעסוקה: 9,111 דורשי עבודה חדשים התייצבו היום, מתוכם 7,535 מפוטרים

תור אינסופי השתרך הבוקר (א') בלשכות התעסוקה: עובדי שירות התעסוקה השובתים פתחו את הלשכות ליום אחד, כדי לאפשר למובטלים חדשים - ורק להם - לחתום כדי שיוכלו לקבל אחר כך דמי אבטלה.  

 

עובדי השירות פתחו בעיצומים לפני שלושה שבועות, במחאה על כוונת הממשלה להרחיב את תוכנית אורות לתעסוקה (ויסקונסין) לתפוצה ארצית. העיצומים, הכוללים השבתה של קבלת הקהל בלשכות, אינם פוגעים בזכויותיהם של מובטלים ותיקים, שפוטרו והחלו לחתום בלשכות לפני יותר משלושה שבועות, כיוון שימי העיצומים נחשבים להם כאילו חתמו כרגיל. אבל מובטלים שפוטרו מאז תחילת העיצומים לא נרשמו בלשכות, ועלולים שלא לקבל דמי אבטלה על זמן ההשבתה. כדי להקל על מצוקתם, נענו העובדים היום לבקשת מנכ"ל השירות יוסי פרחי ויו"ר ההסתדרות עופר עיני ופתחו עבורם את הלשכות - ורק עבורם.

 

ההפסקה בשביתה פורסמה בכל כלי התקשורת, ואלפי מובטלים צבאו הבוקר על הלשכות. רבים מהם הגיעו בטעות: מובטלים ותיקים שחשבו שגם הם אמורים לבוא לחתום, וחלקם לא הבינו בדיוק מדוע אינם מקבלים שירות.

 

חיכו בתור, חיכו בתור, חיכו בתור - וגילו שבאו לשווא

בבניין משרדי הממשלה בתל-אביב, התור החל כבר בעמדות הבידוק הביטחוני שבלובי, מחוץ ללשכה, ואחד הפקידים ירד כדי לנסות לסנן את ההתנפלות מראש. "רק נרשמים חדשים, רק נרשמים חדשים", זעק הפקיד, אבל קולו נבלע בהמולה.

 

לא מעט מובטלים ותיקים המשיכו להמתין שם. מהלובי הם עלו ללשכה, חיכו בתור, חיכו בתור, חיכו בתור, חיכו בתור, הגיעו לעמדת הקבלה, שמעו שוב שרק מובטלים חדשים נרשמים היום, אבל לא קלטו, או לא הבינו, או אינם יודעים עברית, או שהחליטו לנסות את מזלם בכל זאת, והתייצבו מול פקידת הקבלה, חיכו בתור, חיכו בתור, הגיעו לעמדה - והבינו שהגיעו לחינם.

 

"אני מתכוון לעמוד פה עד שיקבלו אותי", אמר שלמה, מובטל ותיק שעומד בתור למרות שידע שאינו אמור להתייצב, "השביתה שלהם לא מעניינת אותי. פעם הם שובתים בגלל שאין אוויר, פעם בגלל שאין תקנים, פעם בגלל זה ופעם בגלל זה. נמאס לי מהם".

 

"זה גועל נפש"

התורים ייאשו עוד יותר את המתייצבים החדשים. "אני מחכה פה כבר שעתיים וחצי, ועדיין לא התקרב התור שלי", סיפר ג'ורג' מישל, שפוטר בזמן השביתה, "מאז שהתחילה השביתה לא רשמו אותי. מבחינת השבוע שעבר אני לא קיים, ואני לא מקבל עליהם כסף בשביל המחייה שלי. זה גועל נפש, מה שהולך כאן. אין עם מי לדבר".

 

מובטל אחר, בשם ולדימיר, שפוטר ב-1 בינואר ועדיין לא נרשם. אמר: "אני בכלל לא בטוח שיקבלו אותי היום. לא בגלל שהם לא רוצים, בגלל שהם לא יכולים. זה בלתי אפשרי, הכמות של האנשים כאן".

 

אבל למרות הכול - הלשכה נותרה שקטה. לא ראינו בלשכה צעקות, ויכוחים, דחיפות או תגרות ידיים. מדי פעם נשמע מובטל מתוסכל שמרים את קולו - אבל בסך הכול העניינים התנהלו בצורה רגועה. המצוקה והייאוש, מסתבר, גורמים למר ישראלי להיות אגרסיבי פחות מהרגיל. אנשים שעלולים שלא לקבל דמי מחייה לחודש שלם נראים עצבניים פחות מנהגים שמחפשים חנייה.

 

גם הפקידים גילו סבלנות ולא היו אדישים למצוקה. "אנחנו מנסים להסביר כמה שיותר, לסנן אותם מראש כדי שלא יעמדו בתור סתם", אמר ל-ynet מנהל הלשכה, פרץ וזאנה, "היו אנשים שהגיעו לכאן בטעות וקיבלנו אותם בכל זאת, כי ראינו שהם במצוקה. אנחנו מנסים לאתר את מי שיש לו מצוקה, בעיות אישיות, אם זה בנאדם שמחכה לניתוח, או הורים שמגיעים עם תינוק. המטרה שלנו היא לעזור, לא להכביד. נקווה שבקרוב השביתה תסתיים, וכולם יוכלו לחזור לכאן ולקבל את השירות המגיע להם".

 

שירות התעסוקה מבקש לעבוד שוב בשלישי

מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, מסר כי במהלך היום התייצבו בלשכות שירות התעסוקה 9,111 דורשי עבודה חדשים ,מתוכם 7,535 מפוטרים. לדבריו, "מתייצבים אלו התקבלו היום בלשכות התעסוקה על ידי עובדי השירות, אשר אפשרו למתייצבים לבצע מבחן תעסוקה המתבקש בחוק הביטוח הלאומי ,ובכך לממש את זכויותיהם לקבלת דמי אבטלה".

 

מלשכת התעסוקה נמסר, כי יחד עם זאת, כמות המפוטרים במשק, כנראה ,עדיין גבוהה יותר ממספר האנשים שהתייצבו היום. לאור זאת, פנה היום מנכ"ל שירות התעסוקה שוב לוועד העובדים ולהסתדרות, בכדי לקבל אישור לפתוח ביום שלישי פעם נוספת את הלשכות, באם עד אז לא ימוצה המו"מ.

 

בנוסף פנה מנכ"ל שירות התעסוקה לגורמי ההסתדרות והאוצר, על מנת שיעשו כל שיש לאל ידם, להביא לסיומם של העיצומים "הפוגעים באופן קשה באוכלוסיית המובטלים ובקופת המדינה, וזאת כמובן מבלי לפגוע בזכויותיהם הבסיסיות של עובדי שירות התעסוקה".

 

משירות התעסוקה נמסר עוד, כי מספר המתייצבים בלשכות היה גבוה בהרבה ממספר דורשי העבודה החדשים, כיוון שמספר רב של דורשי עבודה שאינם חדשים התייצבו גם הם בלשכות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תורים אינסופיים
צילום: יאיר הרוש
מומלצים