המשטרה ביקשה היום (חמישי) לשחרר למעצר בית בתנאים מגבילים ארבעה מתוך חמשת הקטינים היהודים החשודים בטרור. הקטינים נעצרו בחשד למעורבות ב"פיגוע זריקת אבנים" שבו נהרגה הפלסטינית עאישה ראבי בחודש אוקטובר האחרון. במקביל, מעצרו של אחד החשודים הוארך ב-6 ימים ומהשב"כ נמסר: "הוחלט כי בעניינם של חלק מהחשודים ניתן לבצע את פעולות החקירה הנדרשות כשהם נתונים במעצר בית ותחת תנאים מגבילים".

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

בעקבות הטענות נגד התנהלות החקירה, בשב"כ הדגישו כי כל מהלכי החקירה "בוצעו תחת פיקוח שיפוטי הדוק מצד הפרקליטות ובתי המשפט", וכי במהלך החקירה "זכו הנחקרים לכלל התנאים המתחייבים בחוק בהתאם לגילם ולאמונתם". הראיות והממצאים שנאספו בחקירה הועברו לפרקליטות מחוז מרכז, ולאחר סיום ניתוח הראיות וממצאי החקירה יוחלט על המשך ההליכים המשפטיים נגד החשודים.



"מאז ביצוע המעצרים התנהל מאמץ יזום ומתמשך של גורמים בעלי אינטרס, שנועד לשבש את מהלכי החקירה, לרבות הפצת מידע כוזב ביחס להתנהלות החקירה, תוך הכפשת שירות הביטחון הכללי ועובדיו", אמרו בשב"כ והוסיפו: "שירות הביטחון הכללי מדגיש כי הארגון לא יירתע וימשיך לפעול בנחישות כנגד כל גורם המעורב בפעילות טרור באשר היא".

עו"ד בן גביר, המייצג את אחד החשודים, אומר הבוקר: "מהרגע את המהראשון טענתי שהחשד אינו רציני ומרגע שראיתי את הספינים של השב"כ ושמעתי על ההדלפות המגמתיות, היה ברור שהמעצר נבע בעיקר משיקולים של יחסי ציבור לשב"כ". בן גביר מתח ביקורת על הפרקליטות והוסיף כי הוא לא מבין כיצד איפשרה מעצרים, בזמן שלדבריו "היה ברור מלכתחילה כי אין חומר של ממש הקושר את החשודים, ובתוכם מרשי, למעורבות במעשה".

"מרשי שהה 12 ימים בחקירה קשה שגרמה לו לטראומה, וכעת נשאלת שאלה אחת: מי יפצה אותו על אותה הטראומה? אני מצפה מחוקרי השב"כ לערוך חשבון נפש, ואני מעריך כי כל העצורים בפרשה ישוחררו גם הם תוך זמן קצר", הוסיף בן גביר.

עאישה ראבי ז"ל (צילום: חדשות)
עאישה ראבי ז"ל | צילום: חדשות


עו"ד חי הבר מארגון חוננו הגיב לשחרור ואמר: "לצערנו כצפוי הודיע עכשיו השב״כ לבית המשפט כי הוא מבקש לשחרר ממעצר את כל החשודים למעט אחד. אנו כמובן שמחים על כך אבל נדרוש כי יבוצע תחקיר הכיצד הגיע השב״כ למצב כזה בו חוקר בחקירות כה קשות חפים משפע, תוך התעלמות מוחלטת מזעקתם וזעקת המשפחות". עורך הדין הוסיף : "שוב השב"כ גרם נזק נפשי לנערים חפים מפשע".

במקביל לשחרור העצורים והארכת מעצר החשוד, שוטרי מחוז ש"י הגיעו אתמול לישיבה התיכונית "פרי הארץ" בהתנחלות רחלים, בה לומדים החשודים, וחילקו עשרות זימונים לחקירה לתלמידים נוספים במוסד.

הורי החשודים במסיבת עיתונאים (צילום: החדשות)
הורי החשודים במסיבת עיתונאים | צילום: החדשות


במסגרת החקירה בשבועות האחרונים פנו בשב"כ לעשרות הורים לתלמידים במוסד החינוכי, גם כאלה שלא נעצרו בפרשה, בניסיון לברר עוד פרטים על האירוע. לא מעט תלמידים בישיבה תושאלו ואף נחקרו ברמות כאלה ואחרות, חלקם בנוכחות הוריהם. כחלק מאותם מאמצי חקירה ראשוניים קיימו אנשי שב"כ שיחות בירור עם הורים לתלמידים בישיבה.

במסגרת חקירת הפיגוע נתפסו ממצאים שמלמדים על "מאפייניהם האנטי-ציוניים והקיצוניים" של החשודים, וכן על מסוכנותם שבאו לידי ביטוי בפעולות ואמירות קשות נגד מדינת ישראל וסמליה: כך לדוגמה, נמצא במהלך חקירת החשודים סרטון שהיה ברשותם ומתעד שריפה של דגל ישראל על-ידי חלק מהעצורים בפרשה. בנוסף, נתפס בחדרו של אחד העצורים דגל ישראל ועליו הכתובת "מוות לציונים" לצד איור של צלב קרס.