סרטן הכבד: כיצד למנוע ואיך לזהות סימנים מקדימים

מקרי סרטן הכבד בקרב מבוגרים גדלו ב-43% בין השנים 2000 ל-2016, על פי נתונים חדשים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. כך תדעו לזהות אותו מוקדם ככל האפשר (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

העלייה בשיעור התמותה של חולים בסרטן הכבד נבעה מעלייה כוללת באבחון שלו. יותר ויותר אנשים מפתחים את סרטן הכבד כתוצאה מ"העלייה בשכיחות של עודף משקל הגוף וזיהום הפטיטיס C", הסביר ד"ר פארהאד אסלאמי, חוקר בחברה האמריקנית לסרטן, ל"סי אן אן".

גברים נמצאים בסיכון מיוחד. על פי הדו"ח, שיעור התמותה לגברים גדל גם ב-43% - יותר מפי שניים מזה של נשים.

אמנם לא ברור מדוע גברים נמצאים בסיכון גבוה יותר, רופאים משערים כי זה בגלל שגברים נוטים לסבול מעודף משקל.

שיעור ההישרדות של חמש שנים לחולי סרטן הכבד שהמחלה לא התפשטה בגופם לאיברים קרובים הוא 31%, אך כאשר המחלה התפשטה לבלוטות הלימפה ולאיברים אחרים, שיעור ההישרדות יורד לכ-11%.

למרבה הצער, אנשים רבים עלולים לסבול מסרטן כבד מבלי להראות סימנים כלשהם למחלה. אבל איתור סימפטומים מוקדמים וחיפוש אחר טיפול רפואי מיידי יכול להוביל לאבחון מוקדם יותר, אשר יכול להציל את חייכם.

הנה הסימפטומים שמהם אתם צריכים להיזהר:

1. ירידה במשקל באופן בלתי צפוי

אנשים עם סרטן הכבד עשויים להבחין בירידה פתאומית ולא מוסברת במשקל.

"ירידה במשקל ואובדן תיאבון הן תופעות שכיחות אצל אנשים עם הרבה מחלות שונות, כולל מספר סוגים שונים של סרטן ווירוסים", הסביר ד"ר אוטיס בראוולי, המנהל הרפואי הראשי של האגודה האמריקנית לסרטן, ל"רדאר'ס דיגסט".

עוד דבר שכדאי להיזהר ממנו? תחושה של מלאות שמגיעה במהרה למרות אכילת ארוחה קטנה.

2. העיניים או העור מצהיבים

צהבת מתרחשת כאשר יותר מדי בילירובין נמצא בדם והופך העיניים ואת העור לצהובים. בעוד כבד בריא מפרק אותו כך שהוא לא מצטבר בדם, הכבד שנפגע מסרטן לא מתפקד כרגיל וכפועל יוצא מכך העיניים או העור נהיים צהובים.

3. תחושת נפיחות וכאבי בטן, בפרט בצד הימני העליון של הבטן

גידולים יכולים לחסום את זרימת הדם מהבטן לכבד, מה שיכול להוביל ללחץ דם מוגבר שיכול לחסום זרימת נוזל תקנית מהוורידים לתוך הבטן. נוזל זה יכול להצטבר ולגרום לכאבי בטן ונפיחות.

אז איך תוכלו להפחית את הסיכון לסרטן הכבד?

הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לשמור על משקל בריא ולהגביל את צריכת האלכוהול שלכם, על פי האגודה האמריקנית לסרטן. יותר משליש ממקרי סרטן הכבד קשורים לסוכרת והשמנה ועוד רבע מהמקרים קשורים לשימוש באלכוהול. אם אתם שותים, הגבילו את צריכת האלכוהול שלכם לשני משקאות אלכוהוליים ליום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר