השר לשעבר משה ארנס (צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות)
ארנס הובא למנוחות | צילום: פלאש 90, מרים אלסטר, חדשות

מאות בני משפחה, חברים ומכרים הגיעו היום (שלישי) ללוות את משה ארנס בדרכו האחרונה, שבסופה נטמן בבית הקברות. הלוויתו מתקיימת בבית העלמין בסביון וספדו לו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

"היית מדען ומדינאי מהטובים שבמנהיגינו וממנהיגיה החשובים של התנועה הלאומית", ספד לו הנשיא ריבלין. "היית איש אמיץ ואוהב אדם, אידיאולוג שלא התכופוף ולא נכנע מעולם לפופולריות. ציוני בכל רמ"ח איבריו. אדם בשירות העם. כששאלו אותי מהו אדם בית"רי הייתי מצביע עליך. התהלכת בינינו כמלך, כזה ראה וקדש. איש ההדר שבך לא חשש מפני תיגר. היית איש יצירה וחזון ולצדה היכולת להגשים. רבים תרמו למדינת ישראל אך בודדים השפיעו על הנתיב שלה, אתה היית מהבודדים. היית שר ביטחון מהמעולים והאחראיים שהיו לנו".

ריבלין סיים את דבריו: "מישה, אתה נטמן באדמה שכה אהבת. כאן היה ביתך, כאן היו חייך. היית מורה ורב לכולנו - אנשי ארץ ישראל. לך לשלום מורה ורב לתלמידים רבים במחנה הלאומי והליברלי. אשרינו שזכינו בך".

נתניהו וריבלין במהלך ההלוויה (צילום: קובי ריכטר/TPS‎, חדשות)
נתניהו וריבלין במהלך ההלוויה | צילום: קובי ריכטר/TPS‎, חדשות

ראש הממשלה נתניהו ספד: "מדינת ישראל נפרדת היום ממנהיג דגול ואני נפרד היום ממורה דרך וחבר אהוב שנפשי נקשרה בנפשו. לפני כמה שבועות ביקרתי את מישה בביתו שבסביון, לחצתי בחום את ידו כפי שעשינו 1000 פעמים בעבר. בלחיצת היד הזאת תמיד היה טמון משהו עמוק ונשגב משום שמישה היה מהאחרונים שלחצו את ידו של ראש בית"ר זאב ז'בוטינסקי".

נתניהו סיים את הספדו במילות פרידה מרגשות: "אתה תחיה בתוכנו כל עוד ההיסטוריה היהודית תמשיך לחיות. אני נפרד ממך מישה אהוב נפשי בתחושת יתמות כבן שאיבד את אביו. אני נפרד ממך מישה ביגון ובדמע שמשולבת בהם גאווה על דרכינו המשותפת. את לפיד השליחות שקיבלתי יחד עם רבים רבים שנמצאים כאן, שקיבלנו מידיך נמשיך לשאת בחרדת קודש. יהי זכרך ברוך".

משה ארנס הלך לעולמו ביום שני בביתו והוא בן 93. ארנס כיהן כשר הביטחון במשך לא פחות משלוש כהונות, תחת ארבע ממשלות, ונחשב לשר הביטחון ה"אזרחי" מהמוצלחים שהיו לישראל, לצד אישים כמו שמעון פרס ולוי אשכול. בנוסף כיהן כשר החוץ, שגריר ישראל בארה"ב וחבר כנסת במשך שש כנסות.

פרש מהחיים הפוליטיים בגיל 78 (צילום: משה שי, פלאש 90, חדשות)
פרש מהחיים הפוליטיים בגיל 78 | צילום: משה שי, פלאש 90, חדשות

ארנס נולד בדצמבר 1925 בליטא, ומשפחתו הצליחה להגר לארה"ב ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה נרצח רובה המוחלט של יהודי ליטא. הוא התגייס ושירת כחייל בצבא ארה"ב במהלך מלחמת העולם השנייה, ועלה לארץ עם קום המדינה. הוא נחשב לאחד מעמודי התווך של התעשייה האווירית בישראל, מהנדס אווירונאוטיקה בהשכלתו, וכיהן כסמנכ"ל החברה במשך תשע שנים. עמדותיו הפוליטיות של ארנס היו תמיד מזוהות עם הליכוד, והוא נבחר לכנסת לראשונה בשנת 1973 וכיהן כח"כ במשך לא פחות מ-17 שנים.

איש ימין עד יומו האחרון

ארנס נחשב מקורב מאוד לראש הממשלה שמיר, ולקראת בחירות 1992, כששמיר היה בן 77, היה ברור שהוא רואה בו את יורשו. לאחר ההפסד של הליכוד בראשות שמיר ארנס החליט לפרוש מהחיים הפוליטיים. בתחילת 1999 פיטר ראש הממשלה נתניהו את יצחק מרדכי מתפקיד שר הביטחון, והוא החליט למנות את ארנס לתפקיד, בפעם השלישית. ארנס כיהן בתפקידו עד אחרי ההפסד של הליכוד בבחירות שנערכו באותה שנה.

כיהן כחבר כנסת במשך 17 שנה (צילום: לע"מ, חדשות)
כיהן כחבר כנסת במשך 17 שנה | צילום: לע"מ, חדשות
רה"מ: "אהבתיך כאהבת בן את אביו" (צילום: משה מילנר, לע"מ, חדשות)
רה"מ: "אהבתיך כאהבת בן את אביו" | צילום: משה מילנר, לע"מ, חדשות

בבחירות המקדימות שערך הליכוד ב-1999 הגיע ארנס למקום ה-26 בלבד, אך באמצעות שינוי מסוים בתקנון הוא "הוקפץ" 10 מקומות ונבחר לכנסת ה-15. לקראת בחירות 2003, בגיל 78, פרש ארנס סופית מהחיים הפוליטיים. אחרי פרישתו הוא התראיין וכתב רבות על נושאים אקטואליים, כשבין השאר הוא כתב טורי דעה בעיתון 'הארץ' באופן קבוע.

משה ארנס ייזכר קודם כל כאיש ימין מובהק, מי שהצביע נגד הסכם השלום עם מצרים, התנגד לתכנית ההתנתקות ולא הסכים לנוסחת 'שתי מדינות לשתי עמים' עד יומו האחרון, למרות שחלק מעמיתיו בליכוד שינו את עמדותיהם עם השנים. ארנס היה הרוח החיה מאחורי פרויקט הלביא, מטוס הקרב של התעשייה האווירית, והוא התפטר מהממשלה לאחר שהוחלט לבטל את הפרויקט. בשנת 1971 זכה בפרס ביטחון ישראל על פעולתו בתעשייה האווירית.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו