חיילי צה"ל נערכים להריסת הבית, ארכיון (צילום: התקשורת הפלסטינית, דוד מיכאל כהן TPS, בט"ש וחירום, חדשות)
צילום: התקשורת הפלסטינית, דוד מיכאל כהן TPS, בט"ש וחירום, חדשות

במשך 27 ימים ישבו במשרדי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) דסקאים, רכזי מודיעין, חוקרים ומומחים לחמאס ולמרחב באזור רמאללה - במטרה לפענח את הפיגוע בגבעת אסף ולאתר את המחבל שביצע אותו, עאסם ברגותי. בראש הצוות עמדה ה' שניהלה את המבצע בימים הללו ופיקדה על המרדף אחרי המחבל עד שנתפס הלילה (שלישי) בדירת המסתור שלו. אותם חוקרי שב"כ שהביאו לאיתור ברגותי הם החוקרים שחקרו את הצעירים היהודים החשודים ברצח הפלסטינית עאישה ראבי ליד רחלים.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

לעתים זה היה נראה קשה ומתסכל. הלוחמים שביצעו את המעצרים בימים הללו היו קרובים אל המחבל כמה פעמים אך לא הצליחו להגיע אליו. אך לאנשי החפ"ק המיוחד בשב"כ לא היה ספק שהם יצליחו במשימה שהוטלה עליהם. מדי יום נעצרו אנשים וחקירתם הביאה מידע חדש על תנועת ברגותי וכך הצליחו לקלף שכבה אחר שכבה במסגרת פענוח הרצח ומקום מסתור המחבל.

בימים האחרונים עלה מד הלחץ בקרב אנשי השב"כ כשהבינו שהוא מתכנן פיגוע נוסף. בשלב זה הבינו בחפ"ק המיוחד שמוכרחים להגיע אל המחבל, שכבר רצח פעמיים ואוחז בנשק, מהר לפני ששמות נוספים יצטרפו למצבת ההרוגים. פרטים נוספים שהעלו את חששם של החוקרים והלוחמים היו שברגותי ישב בכלא במשך 11 שנים על תכנון חטיפה, וכן שהוא שוחרר לפני שנה ושייך לתשתית של חמאס שכולה מורכבת מאנשים שריצו עונש מאסר בכלא, עברו חקירות ויודעים לחהתנהל בחשאי. הקבוצה כולה מגיעה מהכפר כובר וההבנה הייתה שקשה לפצח אותם.  

הלילה, כשהלוחמים פרצו לדירה עם הימ"מ, ברגותי היה מופתע - הוא לא חשב שיגיעו לשם. הוא לא התנגד ומיד הסגיר את עצמו‎, ובשלב זה כמעט כל התשתית עצורה וההנחה היא שהחקירה שלו תוביל לעוד מעצרים. ‎

היה שותף לפיגוע בעופרה שבו נרצח בנם שלך שירה ועמיחי

כאמור, הבוקר לוחמי שב"כ וימ"מ עצרו את עאסם ברגותי, המחבל שביצע את הפיגוע בגבעת אסף לפני כחודש שבו נהרגו שני לוחמים מגדוד הנח"ל החרדי, סמל יוסף כהן ז"ל וסמ"ר יובל מור יוסף ז"ל. המעצר בוצע במבצע לילי משותף של כוחות ביטחון רבים, לאחר מרדף של כשלושה שבועות. ברגותי, שלפי הודעת שב"כ היה שותף גם לפיגוע בכניסה לעפרה שבו נרצח תינוק, נעצר בדירת מסתור יחד עם מספר סייענים.

מהימ"מ נמסר כי עאסם ברגותי, ששוחרר ממאסר של 11 שנים באפריל 2018, נעצר ללא ירי במהלך סריקות בכפר. לפי החשד, הסייענים עזרו לברגותי להסתתר בתקופה האחרונה בכפר אבו שח'דם שבבנימין. ברשותם נמצאו נשק מסוג קלאצ'יניקוב, תחמושת ואמצעים לראיית לילה: מתחקור ראשוני עולה ההערכה שברגותי וסייעניו תכננו לבצע פיגועים נוספים.

הנשק שנתפס אצל ברגותי (צילום: דוברות המשטרה, חדשות)
הנשק שנתפס אצל המחבל | צילום: דוברות המשטרה, חדשות

לפי הודעת שב"כ, שהחלה בחקירת המחבל, ברגותי היה שותף לביצוע פיגוע ירי בטרמפיאדה בעופרה יחד עם אחיו סאלח ברגותי שנהרג במהלך ניסיון מעצרו. בשב"כ הדגישו: "שירות הביטחון הכללי, יחד עם צה״ל ומשטרת ישראל ימשיכו לפעול בנחישות נגד מבצעי פיגועים או אלו אשר סייעו להם ולשמירה על ביטחון ישראל".

עאסם ברגותי (מימין) ואחיו שחוסל (צילום: מתוך התקשורת הפלסטינית, חדשות)
המחבל ואחיו שחוסל לפני כחודש | צילום: מתוך התקשורת הפלסטינית, חדשות

אילנית, אמו של סמ"ר יובל מור יוסף ז"ל שנרצח בפיגוע בגבעת אסף, קראה בריאיון לגלי צה"ל לעונש מוות למחבלים. בריאיון לתוכנית "נכון להבוקר" אמרה: "הבן שלי נלחם בטרור ואנחנו נמשיך את המלחמה שלו. לא ננוח עד שיעבור חוק עונש מוות למחבלים". על מעצר המחבל אמרה: " הוא כבר היה בכלא והשתחרר, אז מה? כנראה שהתנאים שם היו כל כך טובים שהוא בחר לחזור ולעשות את הפיגוע הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את כוחות הביטחון על תפיסת המחבל: "ידה הארוכה של ישראל תגיע לכל מי שפוגעים באזרחנו ומדינת ישראל תמצה עמם את הדין".

מפקד ימ"מ נצ"מ נ' אמר: "לא היה לנו ספק שאנו נגיע אל ברגותי ונביא למעצרו. שיתוף הפעולה של הימ"מ עם גורמי הביטחון השונים לרבות שירות הביטחון הכללי הוא זה שמביא פעם אחר פעם להצלחות מבצעיות מרשימות והוא זה שימשיך להבטיח שאף מרצח שפל לא יחמוק מהזרוע הארוכה של הימ"מ".

זירת פיגוע הירי בעפרה (צילום: ענבל ראובני / TPS, חדשות)
זירת הפיגוע בעפרה | צילום: ענבל ראובני / TPS, חדשות

לפני כחודש, בוצע ירי לעבר טרמפיאדה בצומת גבעת אסף בכביש 60 בבנימין - במרחק של כשני קילומטרים מהיישוב עפרה שם התרחש פיגוע דומה כמה ימים קודם לכן. ארבעה בני אדם נורו מטווח קצר, וצוותי רפואה וחירום קבעו את מותם של שני חיילים מהנח"ל החרדי. שני נפגעים נוספים פונו במצב קשה עד אנוש לבתי החולים הדסה עין כרם שערי צדק בירושלים. ומיד נפתח מצוד וסריקות באזור רמאללה ושכם אחר המחבל שירד מהרכב ופתח באש.

זירת הפיגוע בגבעת אסף (צילום: הדס פארוש / פלאש 90, חדשות)
זירת הפיגוע בגבעת אסף | צילום: הדס פארוש / פלאש 90, חדשות

מהחקירה הראשונית עלה כי המחבל ירד מהרכב במטרה לפגוע בכמה שיותר ישראלים - ונמלט לאחר הירי. מהחקירה עולה שהרכב עבר את הטרמפיאדה במקום, ביצע פניית פרסה ובשלב זה נפתחה האש. הרכב שממנו בוצע הירי אותר סמוך לעין תות: לפי ההערכות, המחבל נמלט רגלית לאזור רמאללה.