למי מאיתנו זה לא קורה על בסיס יומי? מדברים בטלפון או פנים מול פנים על עניין כלשהו - נגיד חופשה בצפון או זוג נעליים. אחרי השיחה נכנסים לרשתות החברתיות ומיד קופצת מודעה פרסומית עם תוכן זהה לנושא השיחה. לא מעט כלי תקשורת הפנו אצבע מאשימה כלפיי פייסבוק שמכחישה בכל תוקף שהיא מאזינה בסתר, ומתאימה תוכן. מחקר חדש מטעם חברה ממשלתית בארה"ב בדק לעומק את הנושא והתוצאות - מרתקות.

״אנחנו יודעים שהחברה שערכה את המחקר בחרה להישאר מאחורי הקלעים, זו חברה ממשלתית שרצתה אחת ולתמיד לבדוק את הנושא בצורה מדעית", אומרת ד"ר לירז מרגלית, ראש תחום מחקר התנהגות משתמשים בחברת קליטקטייל.

״לקחו 500 נבדקים, חילקו אותם לשתי קבוצות, ומה שנאמר להם זה להגיד מילות מטרה מסוימות - ואנס, חופשה בתאילנד או אלקסה״, מציינת ד״ר מרגלית. ״בחודש הקודם למחקר, ביקשו מהם לא לכתוב אף אחד מהמילים האלו בגוגל, בפייסבוק, בשום מקור חיפוש״. כלומר, מהנבדקים נדרש להגיד את אותם מילים בסמיכות לטלפון לפחות שלוש פעמים מבלי להקליד אותם.

ומה גילו? בניגוד לכל השמועות, לא הצליחו לראות פרסומות בפייסבור. מנגד, בגוגל כן מצאו קשר בין מה שנאמר לבין הפרסומות, אך בחברה כמובן מכחישים. בנוסף, מרגלית מזכירה שלגוגל יש עוד אמצעים לעקוב אחרי תחומי העניין שלנו חוץ מחיפוש. ״גוגל יודעים לנטר 76 אחוז מהאתרים שאנחנו נמצאים בהם״, היא אומרת.