נתניהו ופוטין. ארכיון (צילום: אלכסיי גרומוב Alexey gromov‏, חדשות)
נתניהו ופוטין. ארכיון | צילום: אלכסיי גרומוב Alexey gromov‏, חדשות

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שישי) בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המצב בסוריה, בין היתר על ההחלטה של ארצות הברית להוציא את כוחותיה מהמדינה. "ישראל נחושה להמשיך במאמציה למנוע מאירן להתבסס צבאית בסוריה", אמר נתניהו לפוטין.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

על פי הודעת הקרמלין ישראל היא זו שיזמה את השיחה ובין היתר שני המנהיגים שוחחו על חיזוק התיאום בין המדינות בהיבט הצבאי והדיפלומטי.  "השיחה התמקדה בהתפתחויות בסוריה", נמסר מהקרמלין. "עם שוחחו על הצורך להביס את הטרור ולהתקדם במהירות לפתרון מדיני במדינה". רה"מ נתניהו גם הביע את צערו על קריסת הבניין במגניטוגורסק שבה נהרגו 39 בני אדם ובירך את הנשיא פוטין ואת העם הרוסי לרגל השנה האזרחית החדשה.

חיילים אמריקנים בסוריה (צילום: רויטרס, חדשות)
המנהיגים שוחחו על נסיגת ארה"ב | צילום: רויטרס, חדשות

בצל החשש מנסיגת ארה"ב מסוריה, אתמול פורסם כי מסתמן כי נתניהו ייפגש החודש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בשולי העצרת הכלכלית בדאבוס. בהצהרה מהבית הלבן ביום רביעי, שבה התייחס למצב בסוריה ולתוכנית הנסיגה, אמר טראמפ: "בכנות, האירנים יכולים לעשות מה שהם רוצים שם - סוריה זה רק חול ומוות". לאחר שהפתיע את העולם ואת ישראל בהכרזתו על נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה, נראה שלנשיא ארה"ב דונלד טראמפ פשוט לא אכפת מה יקרה במדינה המשוסעת.

בפתח ישיבת הקבינט, אמר הנשיא שארצות הברית רוצה להגן על הכורדים בסוריה, אך לטענתו הם מפירים את הסנקציות האמריקניות ומוכרים נפט לאירן. טראמפ הקפיד לציין שגם הכורדים הסוריים וגם אלו היושבים בעירק עוסקים במכירת נפט לאירנים. "אני לא הכנסתי את ארצות הברית לסוריה", אמר הנשיא והאשים את קודמו אובמה בהסתבכות. "אני לא רוצה להיות יותר בסוריה. אומרים שהנסיגה תהיה תוך 4 חודשים, אבל אני לא יודע".

נתניהו וטראמפ (ארכיון) (צילום: רויטרס, חדשות)
נתניהו וטראמפ ייפגשו. ארכיון | צילום: רויטרס, חדשות



רק אתמול, כיממה לאחר הפגישה המדינית בין ראש הממשלה נתניהו לבין מזכיר המדינה האמריקני פומפאו בברזיל, גורם מדיני בכיר הביע שביעות רצון ממהלך הפגישה ותוצאותיה. "נתניהו קיבל 7 מתוך 8 הבקשות שהפנה לארצות הברית", אמר. לפי הגורם המדיני, השניים דנו בנושא הנסיגה האמריקנית מסוריה: "מאמינים שנצליח להשפיע על ארצות הברית".

לפני כשבועיים שוחח נתניהו עם נשיא טראמפ, בנוגע לנסיג מסוריה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השניים דנו בהמשך שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב נגד התוקפנות האירנית.