מה-1 בינואר: איסור על שחיטה כשרה בבלגיה

חברי הקהילות היהודיות בוחנים בדאגה את המגמה לאסור על שחיטה כשרה באירופה • "אם אין בשר נאכל תפוחי אדמה", אמר בכיר ביהדות בלגיה בעבר

פרות מובלות לשחיטה, צילום: GettyImages

החל מהראשון בינואר 2019 יאסר על יהודים לבצע שחיטה כשרה באזור פלנדריה, שבו מתגוררים כ-60 אחוז מיהודי המדינה, זאת מכיוון שחוק שהתקבל ביוני האחרון קובע שיש להמם את בעלי החיים לפני שחיטתם. הקהילה היהודית של בלגיה, כמו גם ארגונים שונים ברחבי העולם, ניסו להיאבק נגד התופעה אך ללא הועיל. המשמעות היא שהחל מתחילת השנה הלועזית, ביום שלישי הקרוב, ייאסר על שחיטה כשרה ברוב בלגיה, כולל בעיר אנטוורפן.

בקהילות היהודיות במדינה פועלים כבר שנים בניסיון למנוע את הרחבת המגמה לאסור את השחיטה הכשרה של בהמות. במדינות שונות ברחבי אירופה מנסים באופן קבוע לאסור את השחיטה היהודית, זאת מטענות כי לא מדובר בשחיטה הומניטרית מספיק.

"אם לא נוכל לשחוט עופות נצטרך לאכול רק תפוחי אדמה", אמר לפני מספר חודשים הרב פנחס קורנפלד, תושב אנטוורפן לפני מספר חודשים. "שמענו בעבר על ניסיונות לחקיקה דומה במדינות שונות באירופה, חלקם ממניעים אנטישמיים. החשש שלנו כעת נובע ממספר דברים. הראשון שהאיסור על שחיטה כשרה יתרחב גם לאירופה כולה ושאיסור השחיטה היהודית יהיה הראשון מתוך סדרת חוקים בעיתיים שפוגעים באמונה והמסורת הדתית" כותב אחד מתושבי הקהילה החרדית במדינה.

החוק הנוכחי חריג בכך שהוא אושר, שכן ניסיונות שונים נבלמו בעבר. לפני פסח פרסמה ממשלת פולין תזכיר הצעות חוק על 48 עמודים, ובתוכם הצעה לאיסור שחיטה כשרה. אחד מסעיפי ההצעה מגביל גם ייצוא של בשר כשר מפולין, מה שיפגע קשות בחלק גדול מהקהילות היהודיות באירופה.

בנוסף הוצע אז לאסור את השחיטה במצב לא טבעי, כלומה שהבהמה לא עומדת על ארבע רגליה. דבר זה מהווה בעיה, שכן השחיטה היהודית מתבצעת במצב שבו הבהמה הפוכה ושוכבת על גבה. כך גם שכחלק מאיסור צער בעלי חיים אסור להפעיל לחץ על הסכין בזמן השחיטה. הבעיה היא שהדבר לא מתאפשר כאשר הבהמה עומדת על רגליה כי הראש שלה נשען על הסכין. ב-2013 פולין אסרה שחיטה כשרה אבל ההחלטה בוטלה ע"י בית המשפט החוקתי של פולין. השופטים קיבלו את עמדת איגוד הארגונים היהודיים באירופה ופסלו את החוק כי הוא סותר את עקרון חופש הדת.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר