שתף קטע נבחר

"שר האוצר הבא צריך לשלוח לזכאי מחיר למשתכן שובר למימוש 200 אלף שקל"

על רקע ההכרזה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות, התייחס השמאי אוהד דנוס לתוכנית הדיור המוזל באולפן ynet וטען: "המדינה סיבכה פה אנשים בהרפתקה". זכאי התוכנית, שזכה בהגרלה אבל טרם קיבל דירה, סיפר בראיון: "המחיר לא כזה נמוך - אבל מתייחסים אלינו כאילו זכינו בלוטו"

 

 

ברקע פיזור הכנסת וההליכה לבחירות, אחת השאלות שמטרידות את הציבור הישראלי בכלל, והזוגות הצעירים בפרט, היא מה יעלה בגורלה של תוכנית הדיור המוזל "מחיר למשתכן". מדובר בתוכנית שאליה נרשמו עד היום כ-137 אלף איש ומתוכם זכו כ-58 אלף זכאים. כ-28 אלף דירות קיבלו היתר בנייה או לקראת היתר כזה. באולפן ynet טען השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, כי מדובר במספרים מאכזבים.

 

חוק המנופאים עבר בקריאה ראשונה: יסדיר תנאי העסקתם ויגביר את הבטיחות באתרים

העיר הערבית החדשה בצפון יוצאת לדרך: אושרה תוכנית לבניית שכונה בגליל המערבי

בדרך לשיקום כיכר אתרים: צו פינוי למועדון הפוסיקט

 

אייל נמר, זכאי בתוכנית מחיר למשתכן בקריית אונו, התראיין גם הוא באולפן וסיפר כי בשלב זה הוא זכה במיקום לתשלום על דירה - אבל מבחינתו עדיין לא מדובר בדירה. "הודיעו לנו בסוף חודש יוני שזכינו - ועד היום לא שמענו כלום מהקבלן", הוא טען, "חמור מזה, אנחנו פונים לחברות הבקרה - וגם שם לא יודעים לתת לנו מענה".

 

לדבריו, "נרשמנו להגרלה במסגרתה הובטח לנו שתוך 34 חודשים אנחנו אמורים כבר לקבל את הדירות עם טופס 4; היום, פחות משלוש שנים ממועד המסירה... אף נציג שפנינו אליו לא החזיר לנו תשובה. החשש הכי גדול הוא שעכשיו זאת תקופת בחירות - ואם עד עכשיו הם לא עבדו (מכוני הבקרה באחריות משרד הבינוי והשיכון - ב.פ), אז בחצי שנה הקרובה הם כמובן לא יעבדו". לשיטתו, "הקבלנים עושים מה שהם רוצים".

 

"אני לא מתכוון לקנות היום דירה במחיר בועה", המשיך נמר, "אני אמתין עד שהמחירים יהיו הגיוניים. המחיר שזכינו בו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן גם לא כזה נמוך - 15 אלף שקל למטר. זה לא זול - אבל מתייחסים אלינו כאילו זכינו בלוטו. אז לא, אנחנו משלמים כמו כל אזרח במדינת ישראל ואנחנו מצפים לקבל תנאים".

מחיר למשתכן אופקים (צילום: אלכס פוטייבסקי)
פרויקט מחיר למשתכן בבנייה(צילום: אלכס פוטייבסקי)

 

ואתה חושש היום?

 

נמר: "אני חושש עד מאוד. אם לפני הבחירות חששתי, באוקטובר כשעוד לא דיברו על בחירות פנינו ולא קיבלנו תשובות, אז עכשיו אחרי תקופת הבחירות, כשלא יודעים מי שר האוצר ואולי יגיע שר אוצר שירצה לבטל או לשנות את התוכנית - אז אני מאוד חושש. אני בעצם כבר שלוש שנים ממתין. לא חתמתי על חוזה כמובן, אני לא יודע מה יהיה העתיד שלי, הרשות המקומית בקריית אונו מתנערת, קבלנים חוגגים והציבור בעצם סופג".

 

ואתה ממשיך לשלם שכירות בנתיים.

 

"כמובן, והריביות עולות והמשכנתא יותר יקרה. בעצם הכל הולך לרעתנו. למרות התוכנית הזאת, הבחירות מעלות שאלה קריטית - מה לעשות כרגע".

 

"המדינה סיבכה אנשים בהרפתקה"

"זה מה שקורה כשהממשלה מתערבת - איך פתאום בחירות אמורות להשפיע על רכישה פרטית של דירת מגורים", טען דנוס, "התוכנית הזאת, לשיטתי, כשלה בכל פרמטר אפשרי. למעט העובדה ששיווקו את הקרקעות ומשרד השיכון והבינוי עשה את שלו - אתה לא רואה הצלחה"

 

לדבריו, "ההמלצה שלי לשר האוצר הבא היא שאיך שהוא נכנס לתפקיד - שיוציא לכל מי שלא קיבל עדיין דירות במסגרת התוכנית מכתבי התנצלות עם שובר למימוש של 200 אלף שקל; כך שמי שרוצה לצאת מהתוכנית יוכל לצאת ממנה - ולממש את ההנחה המובטחת במקום אחר. בין אם זה בקנייה של דירה חדשה באופן פרטי, ובין אם ברכישת דירה מיד שנייה. אני באמת חושב שהמדינה סיבכה פה אנשים בהרפתקה".

 

ואתה מעריך שההרפתקה תסתיים ברע?

 

"חלק הסתיים טוב, חלק הסתיים רע, אנחנו בטח לא יכולים לבחון את הדברים ברמה הפרטנית של אחד-אחד. אנחנו צריכים שהתוכנית תהיה טובה, שתהיה ישימה וברת ביצוע ושהיא תבוצע בפועל, לא שמישהו אחד ירוויח והשני יפסיד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמיה: viewpoint
הדמיה של פרויקט מחיר למשתכן
הדמיה: viewpoint
מומלצים