שתף קטע נבחר

הזדמנות שנייה: האתגר החדש של פטר בוס

שנה אחרי הפיטורים מדורטמונד, אקס מכבי תל אביב מונה לתפקיד מאמן באייר לברקוזן ויחזור לבונדסליגה. הקבוצה שרצתה אותו כבר בקיץ 2017 מקווה שהוא יעזור לכישרונות הצעירים שלה לפרוח ויביא איתו כדורגל התקפי כמו שהיה בתקופתו באיאקס

לא שכיח לראות מאמן שמפוטר אחרי שלושה ניצחונות בארבעה משחקים, כולל שני ניצחונות רצופים, אבל זה בדיוק מה שקרה להייקו הרליך. "למרבה הצער, יש קיפאון בהתפתחות הקבוצה", הסביר כוכב העבר והמנהל הספורטיבי של באייר לברקוזן, רודי פלר, את העיתוי שנדמה כמוזר. "אחרי סדרה של הופעות לא מספקות בחצי הראשון של העונה, אנחנו במצב שדורש החלפת מאמן, מנקודת המבט שלנו".

 

לטבלת הליגה הגרמנית

 

פטר בוס היה הבחירה הראשונה של פלר עוד ביולי 2017. אלא שמאמן מכבי תל אביב לשעבר העדיף את בורוסיה דורטמונד האטרקטיבית יותר, והרליך קיבל את התפקיד בלברקוזן. כעת שני הצדדים התאחדו, ואולי היה עדיף לשניהם אם זה מה שהיה קורה מלכתחילה.

פטר בוס (צילום: AFP)
פטר בוס(צילום: AFP)

 

כישרונות על בהתהוות

שנה חלפה מאז שבוס פוטר מדורטמונד. תחילת דרכו בשוורצגלבן דווקא נראתה מבטיחה, ואחרי שבעה מחזורים דורטמונד דורגה בפסגת הליגה הגרמנית ללא הפסד. אלא שאחר כך הגיעה קריסה מהירה, כולל הדחה מוקדמת מליגת האלופות (צברה רק שתי נקודות בשלב הבתים - מול אפואל ניקוסיה) ורצף שלילי גם בליגה. את הקדנציה הקצרה של בוס בדורטמונד אפשר לתמצת במשחק הבלתי נשכח מול שאלקה בנובמבר 2017: דורטמונד הובילה 0:4 בדקה ה-25, אבל הצליחה איכשהו לספוג ארבעה שערים ולסיים ב-4:4 מול היריבה השנואה.

 

ראשי לברקוזן זכרו לבוס את התקופה היפה באיאקס, על אף שהעונה שלו בהולנד הסתיימה ללא תארים (אחרי ההפסד למנצ'סטר יונייטד בגמר הליגה האירופית). "פטר בוס רוצה להתקיף בקצב גבוה ולשחק כדורגל מרגש. הוא תמיד הראה תשוקה מיוחדת לעבודה עם שחקנים צעירים, בכל מקום שבו אימן", מסר מנג'ר המועדון, סימון רולפס, בהודעה הרשמית. "בגלל כל הנתונים הללו, פטר בהחלט מתאים לנו. במיוחד באיאקס, הוא הראה שהוא יודע לשפר שחקנים צעירים, לבנות קבוצות ולהתחרות גם בבמה האירופית".

 

הייקו הרליך במשחקו האחרון בלברקוזן (צילום: AP)
הייקו הרליך. ההנהלה ניצלה את הפגרה לטלטלה(צילום: AP)

 

בין השורות, רולפס סימן לבוס יעדים ברורים: הצגת כדורגל סוחף תוך קידום צעירים. ללברקוזן לא חסרים צעירים מוכשרים: די להזכיר את לאון ביילי, החלוץ הג'מייקני הזריז בן ה-21, שהיה מבוקש עוד בתקופתו בגנק על ידי מועדונים גדולים באירופה, כמו מנצ'סטר יונייטד; פאוליניו בן ה-18 מהנבחרות הצעירות של ברזיל, שסומן כילד פלא ונרכש מוואסקו דה גמה תמורת 25 מיליון אירו; קאי האברץ בן ה-19, אחד מקשרי העתיד של גרמניה, שהפך בגיל 17 ו-126 ימים לשחקן הצעיר ביותר שמשחק במדי לברקוזן, ובהמשך הפך לצעיר ביותר שכובש במדיה וכן לשחקן הצעיר ביותר שמגיע ל-50 הופעות בבונדסליגה.

 

אליהם אפשר להוסיף את יוליאן בראנדט בן ה-22 שהספיק לטעום מהמונדיאל במדי נבחרת גרמניה, את הבלם ג'ונתן טאה בן ה-22 ואת טין ידבאי שחגג לאחרונה 23 והיה חלק מסגל נבחרת קרואטיה לגביע העולם. התקווה של אנשי לברקוזן היא שפטר בוס יעזור לצעירים לפרוח, כמו שעזר לקדם את קספר דולברג, דווינסון סאנצ'ס ומתיאס דה ליכט באיאקס.

 

קאי האברץ באייר לברקוזן (צילום: AP)
קאי האברץ. מנפץ שיאים סדרתי(צילום: AP)

 

לאון ביילי ופאוליניו (צילום: AFP)
לאון ביילי ופאוליניו. יש עתיד לצעירים של לברקוזן(צילום: AFP)

 

יש זמן לעבוד עד המשחק הראשון

הרליך פוטר אחרי 17 חודשים בלברקוזן, יחד עם עוזרו ניקו שנק. המאמן היוצא הוביל את הקבוצה למקום החמישי בעונה שעברה, והקבוצה החמיצה את המקום המוביל לליגת האלופות רק בגלל הפרש שערים, אחרי עונה קשה שהסתיימה במקום ה-12 בלבד. לצערו, העונה הנוכחית החלה בצורה רעה מאוד, וגם ההתייצבות בשבועות האחרונים (כולל ניצחון 1:3 על הרטה ברלין שלשום) לא הרשימה את ההנהלה. היציאה לפגרת החורף הייתה הזדמנות עבור ראשי לברקוזן לבצע הערכה מחודשת בנוגע למצב, ולהחליט על הטלטלה בצוות המקצועי.

 

בוס בן ה-54 חתם אתמול (ראשון) על חוזה עד לקיץ 2020. הקבוצה מדורגת במקום התשיעי בטבלה בתום הסיבוב הראשון, מרחק שבע נקודות מלייפציג הרביעית (ו-18 מדורטמונד המובילה). לא יהיה פשוט לטפס לרביעייה הראשונה. משחקו הראשון של בוס על הקווים יהיה רק ב-19 בינואר, אחרי הפגרה - בבית מול מנשנגלדבאך. בליגה האירופית מחכה לקבוצתו מפגש כפול עם קרסנודאר בשלב 32 הגדולות.

 

התקופה בדורטמונד הסתיימה ברע. פטר בוס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
התקופה בדורטמונד הסתיימה ברע. פטר בוס(צילום: רויטרס)

 

ייתכן מאוד שהשידוך הזה, בין בוס ללברקוזן, היה עושה טוב לשני הצדדים אילו

הוא היה נרקם כבר בקיץ 2017. לא בטוח שהרזומה של בוס הצדיק את מינויו למאמן דורטמונד בזמנו, ובהחלט יכול להיות שדווקא לברקוזן תפורה למידותיו. כעת המאמן מקבל הזדמנות שנייה בבונדסליגה החזקה, בתקווה לשרוד בלברקוזן זמן רב בהרבה ממה ששרד בעונה הקודמת בחבל הרוהר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים