שתף קטע נבחר

נאמן יוזם: עסקי החברות הממשלתיות יוסתרו

חוק חופש המידע אוסר רק על פרסום מידע שמסכן את ביטחון המדינה, אולם מתברר כי שר המשפטים העביר לכנסת הצעת חוק שתאפשר להסתיר מהציבור את כל עסקי החברות הביטחוניות הממשלתיות - מהתעשייה האווירית ועד מקורות

משרד המשפטים רוצה להסתיר מהציבור את כל עסקיהן של החברות הביטחוניות הממשלתיות - התעשייה האווירית, רפא"ל, תעש וכן של חברת המים הממשלתית מקורות. כך עולה מהצעה משלתית לתיקון חוק חופש המידע, שהפיץ שר המשפטים, יעקב נאמן, לבדיקה של וועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. הוועדה אמורה לדון בהצעה בשבוע הבא.

 

 

חוק חופש המידע אוסר כיום על פרסום מידע שמסכן את ביטחון המדינה, כמו נשק שהתעשיות הביטחוניות מפתחות עבור צה"ל או עסקאות שלהן במדינות שמקיימות קשרים חשאיים ורגישים עם ישראל. עם זאת החוק מחייב את הממשלה לחשוף מידע בנושאים שאין להם משמעות ביטחונית כמו רווחי החברות ועסקאות שלהן עם צד שלישי - במידה שאין בכך סיכון ביטחוני, כמו מכירת ציוד צבאית לארה"ב או להודו.

 

ישראל חתמה לאחרונה על אמנה האוסרת עליה לשלם שוחד ללקוחות בחו"ל ומובן, שהחוק מחייב חברות ישראליות לחשוף גם חשדות למעשים שכאלה. בנוסף מחייב החוק לחשוף לציבור את השכר בחברות הללו, שאצל חלק מהעובדים ומהנהלים הוא גבוה למדי. 

 

החוק אמור לחול גם על חברת מקורות, שכידוע כמעט אינה עוסקת בעניינים בטחוניים ועד כה כמעט שלא היו הגבלות על פרסום מידע לגביה. בימים אלה נמצאת מקורות במשא ומתן מול המדינה עצמה על מחיר המים שהיא תספק לממשלה ממתקן ההתפלה באשדוד, ובתחרות מול קבוצת דלק של יצחק תשובה, לספק את המים ממתקן ההתפלה בנחל שורק. מקורות גם הקימה לאחרונה חברת בת בשם מקורות ייזום, שמוכרת טכנולוגיות השקיה בחו"ל.

 

ל-ynet נועד כי הנימוק העומד מאחורי ההצעה הממשלתית הוא שחברות אלה מתחרות בחברות אזרחיות, שחוק חופש המידע אינו חל עליהן, תוך שהן מקיימות עסקאות עם חברות נוספות שגם הן חברות פרטיות המחוייבות בסודיות מסחרית. ממשרד המשפטים נמסר כי ההצעה הוגשה לאחר שהוא בדק את הסוגיה עם כל הגורמים הרלוונטים.

 

ואולם, בתנועה לחופש המידע זועמים על הצעת החוק. מנכ"ל התנועה, רועי פלד, מסר בתגובה: "חברות ממשלתיות הן נכס ציבורי, והן מודעות היטב לכך כשהן מצפות מהממשלה לתת להן עדיפות בנושאים שונים, אך מעדיפות להתעלם מכך כשהן נדרשות לתת דין וחשבון לציבור. לתיקון לחוק אין דבר וחצי דבר עם הגנה על הביטחון שכן חוק חופש המידע קובע ממילא שאין לפרסם מידע שבגילויו יש חשש לפגיעה בביטחון המדינה".


פורסם לראשונה 20/01/2010 22:14

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים