שתף קטע נבחר

ח"כ שאמה: להנפיק אג"ח צמודות מחירי דיור

הציע לשרי האוצר השיכון לקדם תוכנית של הנפקת אג"ח ממשלתיות - שיהיו צמודות למחירי הדיור, בטענה כי יוזמה זו תוביל לירידה מיידית ומשמעותית במחירי הדיור - כשוכשי האג"ח יעשו זאת כחלופה לרכישת דירות כהשקעה

יוזמה חדשה בכנסת להוזלת שוק הדירות. חבר הכנסת ויו"ר ועדת המשנה ליישום הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל כרמל שאמה (ליכוד) הציע היום לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר השיכון אריאל אטיאס לקדם תוכנית של הנפקת אג"ח ממשלתיות - שיהיו צמודות למחירי הדיור. שאמה טוען כי יוזמה זו תוביל לירידה מיידית ומשמעותית במחירי הדיור, ומעריך כי רוכשי האג"ח יעשו זאת כחלופה לרכישת דירות כהשקעה.

 

 

הוא אמר לשרים, כי הנפקת האג"ח מטרתה הגדלת ההיצע בשוק הדירות ותשפיע על המחירים בשוק שנקבעים כתוצאה מההיצע והביקוש. הוא מציין שהיום נרכשות בישראל מדי שנה כ-30 אלף יחידות מגורים עתידיות או כהשקעה.

 

שאמה מציין בפנייתו שהנפקת אג"ח צמודות מחירי הדיור תאפשר גם למי שאין ברשותו הון מספיק לרכישת דירה ליהנות ולהגן על כספו מעליית מחירי הדיור. להערכתו, הנפקה זאת, תאפשר גם לקרנות ולסוחרים בתעודות סל לייצר מכשירים פיננסיים ידידותיים למשקי הבית כתחליף להשקעה בדירות.

 

הוא מדגים את היתרונות שרכישת האג"ח מול רכישות דירה להשקעה כשראשונה קלה, פשוטה ומכניסה יותר. "המדינה כמנפיקה תהיה מכוסה ואדישה לתנודות במחירי הדיור" מציין שאמה בפנייתו לשרים, "המשקיע נהנה מהסיכויים הפיננסיים שהמשקיע בדירה נותר אדיש ביחס לערך כספו במונחים של רכישת דירה ריאלית".

 

שאמה מציין כי היתרון להשקעה בנכס פיננסי המדמה השקעה בדירה פותר אותו מהצורך לנהל את הנכס שקנה ללא חשבונות של בלאי והוצאות תיקונים וללא הוצאות עסקה ורישום תוך שמירה על נזילות מרבית של השקעתו באג"ח.

 

הוא אומר שקשה לאמוד עדיין כמה משקיעים ייבחרו לרכוש את האג"ח המוצע אך אין בליבו ספק שהם יעדיפו את האג"ח להנפקה כזאת גם תאפשר לרגולטור על שוק המקרקעין לספק באופן מיידי לשוק הדיור שנמצא במחסור מוצר חלופי בעלות אפסית ובטווח מיידי תוך הגברת היכולת למתן שוק עולה בהתמדה או מתפתח "לבועת נדל"ן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ כרמל שאמה
צילום: יוסי גל
מומלצים