סוגר מעגל

לפני 44 שנה נרצחו סבתו ודודתו של אביחי שטרן בחדירת מחבלים לקריית שמונה • יומו הראשון כראש עירייה נפתח במבצע "מגן צפוני" • "סבתא היתה גאה"

מילדות במקלטים לראשות העירייה // צילום: אייל מרגולין/ג'יני // מילדות במקלטים לראשות העירייה

יום שלישי השבוע היה אמור להיות יום חגיגי עבור אביחי שטרן (32). זה היה היום הראשון שבו הוא נכנס לתפקידו כראש עיריית קריית שמונה. שטרן היה אמור להתחיל את הבוקר בהיכרות עם עובדי העירייה. המשך הלו"ז המתוכנן מראש היה עמוס בפגישות, והסתיים בטקסי הדלקת נרות חנוכה. אבל דווקא באותו בוקר יצא צה"ל למבצע "מגן צפוני" וחשף לראשונה כי ארגון חיזבאללה חפר מנהרות התקפיות מלבנון אל תוך שטח ישראל. 

"במקום לפתוח את הבוקר בעירייה, פתחנו אותו במטולה, וכל מה שתכננו מראש בוטל", משחזר שטרן. "כינסתי את צוותי הביטחון של העירייה לישיבות חירום. סיירנו בשטח, כי רציתי לבדוק בעצמי את רמת המוכנות של העיר לשעת חירום. את בוקר יום שלישי, שבו החל מבצע חישוף המנהרות, פתחתי כבר בידיעה שאנחנו ערוכים לכל תרחיש, וכבר הייתי רגוע".

יום חשיפת המנהרות המחיש בצורה הממשית ביותר את רצינות כוונות חיזבאללה לחדש את חדירות המחבלים מלבנון ליישובי הצפון, שאפיינו את שנות ה־70 וה־80. זה היה גם יום של סגירת מעגל אישית עבור שטרן, בעל־כורחו. שלושה שבועות קודם לכן הוא התחיל את יום הבחירות לראשות העיר בבית העלמין של קריית שמונה, שם הדליק נר זיכרון על קבריהן של סבתו אדלה ודודתו רחל. השתיים נמנו עם 18 האזרחים (שבהם ילדים) והחיילים שנרצחו ב־1974 בחדירת המחבלים לקריית שמונה.

"אני נולדתי 11 שנה אחרי שהן נרצחו. לא הכרתי אותן, ולמרות זאת, גם כשהייתי ילד ועלינו בכל שנה לקברים שלהן, נורא התרגשתי. גם כשעליתי לשם ביום הבחירות והדלקתי נר לזכרן, התחלתי לדמוע", מספר שטרן. 

"הרגשתי שזה יום של סגירת מעגל, אבל ככה נראה גם היום הראשון שלי בעירייה. אמנם לא היתה בו חדירת מחבלים, אבל נחשף בו איום מוחשי וממשי לחדירה. אני חושב שאם סבתא היתה היום בחיים, היא היתה גאה בי".

זה קרה בבוקר גשום וערפילי ב־11 באפריל 1974. המחבלים מארגון החזית העממית לשחרור פלשתין נכנסו לבית הספר קורצ'אק, אך גילו כי הוא ריק בשל חופשת הפסח. משם הם פנו לרחוב יהודה הלוי, נכנסו לבניין מספר 13, פרצו לדירה והרגו כמה תושבים. אחר כך הם המשיכו לבניין מספר 15, שבקומה הראשונה שלו התגוררה משפחת שטרן. הם עברו בין הדירות וירו בכל מי שנקרה בדרכם.

"סבא, אבא והאחים שלו יצאו לעבוד בנגרייה שבע דקות לפני שהמחבלים פרצו לבניין. בבית נשארו סבתא אדלה (47) ורחל בתה הקטנה, שהיתה אז בת 8. איך שהם פתחו את הנגרייה, אבי שמע שיש המון כוחות צבא ומשטרה ליד הבית שלהם. הוא טס לשם וראה כוחות צבא ומשטרה גדולים. הוא הדף אותם ורץ פנימה אל תוך הבניין", מספר שטרן.

"כבר בכניסה לבניין הוא מצא את הגופה של הגנן. כשנכנס לדירה שלהם, הוא מצא את סבתא אדלה כשהיא שוכבת על רחל הקטנה. היא כנראה ניסתה לגונן על בתה מפני הכדורים. בדיעבד, התברר שאבא פרץ לבניין בזמן שהמחבלים עוד התבצרו בקומה העליונה, עוד לפני שחוסלו".

אביחי שטרן הוא הצעיר בין ארבעת הילדים למשפחת שטרן, וראש העירייה הראשון של קריית שמונה שנולד, גדל והתבגר בעיר. הוא נולד ב־1985, ועד לנסיגת צה"ל מלבנון במאי 2000 בילה ימים ארוכים בחדר הביטחון שבבית משפחתו, בזמן שעירו הפכה לסמל הסבל מירי הקטיושות המתמשך מלבנון. 

"באחד המטחים נפלה לנו קטיושה בחניה של הבית, שהיתה ממש בסמוך לחדר הביטחון, כשהאחיות שלי עוד לא הספיקו להיכנס אליו. הבית שלנו היה קרוב לבסיס גיבור, ואני זוכר שהיה חשש מחדירת מחבלים, וקראו בכריזה 'נחש צפע'. כשזה היה קורה, אבא שלי היה סוגר את התריסים, נועל את הדלתות בבית, לוקח את האקדח שלו ומכנס את כולנו בחדר הביטחון", משחזר שטרן.

שטרן לא תיאר לעצמו כי היום הראשון בכהונתו כראש עיריית קריית שמונה יזמן לו אתגרים ביטחוניים שלא היו מוכרים בעבר. "זאת הפעם הראשונה שאנחנו מתמודדים עם איום המנהרות, אבל אני סומך על צה"ל, חושב שהוא עושה עבודה מצוינת ונערך לאיומים הללו בצורה הטובה ביותר", מסכם שטרן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר