התמיכה במחאה למען נשים מתרחבת (צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות)
הפגנות הנשים, היום | צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות

מאות נשים הפגינו הבוקר (ראשון) בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע במחאה על האלימות נגד נשים. המפגינות קוראות לממשלה: "ליישם את ההחלטות ואת התקציבים להם התחייבו כדי למנוע את הרצח הבא". קבוצת פעילים ופעילות כנגד אלימות נשים חוסמת בשעה זו את רחוב קינג ג'ורג' בתל אביב, בסמוך למצודת זאב, במחאה על האלימות הגואה בשבועות האחרונים ובקריאה לממשלה לנקוט בצעדים משמעותיים נגד האלימות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

ביום שלישי צפויה המחאה להגיע לשיא כשעשרות חברות ורשויות מקומיות יקחו חלק בשביתת המחאה ובסיומה תיערך עצרת בכיכר רבין בתל אביב. מתחילת השנה נרצחו 24 נשים.

בירושלים התכנסו המפגינות מול משרד ראש הממשלה בעת ישיבת הממשלה, בתל אביב המחאה מתקיימת ברחוב קינג ג'ורג' סמוך לבית ז'בוטינסקי, בחיפה ליד בית הקרונות ברחוב הרצל ובבאר שבע מול בית החולים סורוקה.

חסימות הכבישים בת"א (צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות)
הפגנות הנשים, היום | צילום: קובי ריכטר/TPS, חדשות

בינתיים עוד ועוד רשויות הודיעו שיצטרפו למחאה ויכבדו את העובדות שיישבתו ביום שלישי. עיריית תל אביב הייתה הרשות המקומית הגדולה הראשונה שהודיעה על הצטרפות לשביתה. זמן קצר לאחר מכן גם עיריית חיפה הודיעה שהיא מצטרפת למאבק באלימות נגד נשים ושתתמוך בשביתה המתוכננת. גם העיריות בירושלים, כרמיאל, רמת גן, בת ים, באר שבע, ראשון לציון, מודיעין, מגדל העמק, דימונה וגן יבנה הודיעו שיתמכו בשביתה.

חלק מהמעסיקים מאפשרים לעובדים להיעדר ולשבות מבלי להוריד להם יום חופשה. גופים אחרים מאפשרים לעובדים היעדר אך ינוכה להם יום חופשה על חשבונם - תמיכת המעסיקים האלה היא בעצם אישור יום החופש לעובדים. חלק מהמעסיקים יאפשרו שביתה מוגבלת לשעות בודדות לקיום אסיפות הסברה.

יארא איוב, הנערה  שנרצחה (צילום: חדשות)
איוב יארה בת ה-16 שעל פי החשד נרצחה בגלי | צילום: חדשות

גם מספר רב של רשויות במגזר הערבי הודיעו שהן תומכות בשביתה והצטרפו ליוזמה. בין הרשויות שהצטרפו: טמרה, ג׳לג׳וליה, טירה, טייבה, קלנסוואה, כפר קאסם, סכנין, כפר ברא ועארבה. גם חברות פרטיות הודיעו שיאפשרו לעובדות המועסקות אצלם לשבות. חברת הסייבר בתחום הרכב - ארגוס - הודיעה שהיא תומכת בשביתה. גם חברת ההייטק Albert הודיעה שהיא תומכת ביוזמה.

כמו כן, תנועות הנשים 'נעמת', 'ויצו' ו'אמונה' הודיעו כי תאפשרנה לעובדות שלהן לשבות ולהשתתף בפעולות המחאה. מעונות היום של הארגונים יפעלו כרגיל. "זה לא עניין של ימין או שמאל, גברים או נשים. זהו מאבק של כלל החברה הישראלית", מסרה יו"ר ארגון נעמת גליה וולוך. "ממשלת ישראל חייבת להתעורר". 

סילבנה צגאיי, בת ה-13 שנרצחה בת"א (צילום: חדשות)
סילבנה צגאיי, בת ה-13 שנרצחה בת"א | צילום: חדשות

ממארגנות מחאת הנשים נמסר: "זה הזמן שלנו לצאת לרחובות ולהשמיע קול! ביום שלישי כולנו שובתות. אנחנו בימים של מפגן כוח נשים גדול ומעורר תקווה, ולא נשקיט את הרחוב עד שלא יתייחסו לחיי נשים כנושא בראש סדר העדיפויות הלאומי".

עליזה שפק שנרצחה בדירתה בנתניה (צילום: מתוך פייסבוק, חדשות)
עליזה שפק שנרצחה בדירתה בנתניה | צילום: מתוך פייסבוק, חדשות

עדינה בר שלום פנתה לגורמים שונים במשק וזאת כדי לאפשר לציבור העובדים בישראל להזדהות עם המהלכים הננקטים להעלאת המודעות במאבק כנגד האלימות נגד נשים. "זו חובה מוסרית לעצור הכול ולעשות הכול כדי שהאלימות נגד נשים תפסיק לחלוטין", נמסר. "מדובר בפיגוע חברתי הדורש טיפול מקיף: תקציבי, משפטי, הסברתי וחינוכי. פנינו הערב לשר הפנים, יו"ר הסתדרות ויו"ר מרכז שלטון מקומי וזאת כדי שיאפשרו לכל מי שיחפוץ או תחפוץ ליטול חלק באירועים ברחבי הארץ".

אלו הגופים והחברות שהודיעו שיתמכו בשביתה:

שטראוס
עיריית עכו
נטורל אינטליג׳נס
הקריה האקדמית קרית אונו, המכללה הגדולה בישראל
רמי לוי
טיב טעם
איגוד המסעדנים
כוח לעובדים
איגוד המלונאים
מלונות פטאל
ישראייר
דיזנגוף סנטר
פורום נשים בתעשייה
פורום יוצרות הקולנוע והטלוויזיה בישראל
קבוצת הארץ
קבוצת קניוני פרומול
פנינה רוזנבלום ועסקיה
אלונה ברקת ועסקיה
התאחדות הסטודנטים
הסתדרות המורים
מדלן
אלברט
ההסתדרות הכללית
מייקרוסופט ישראל
רשות שדות התעופה