שתף קטע נבחר

המסע לליטא: מה מחכה לישראל בדרך ליורו?

הנבחרת שובצה לבית קשה במוקדמות אליפות אירופה, בו תיאלץ להתמודד עם האימפריה במיל' מאיטליה ועם הכוח העולה ממונטנגרו. כספי ירגיש בבית מול כוכבי ה-NBA של היריבות

נבחרת ישראל תצא בקיץ למסע אל עבר השתתפות עשירית ברציפות באליפות אירופה. אחרי הכישלון ב-2009, יקוו הכחולים-לבנים לצאת לדרך חדשה - עם אריק שיבק, עודד קטש ודן שמיר על הקווים; עם שחקן NBA כעומרי כספי בסגל; ועם לא מעט 'ליגיונרים' מרחבי אירופה, דוגמת ליאור אליהו, יותם הלפרין וטל בורשטיין. 

 

 

אלא שהמסע הזה לא יהיה קל. היריבות הקשות ביותר יהיו דווקא אלו שהגיעו מהדרגים הנמוכים: איטליה ומונטנגרו. תוסיפו למשוואה את לטביה (ופינלנד) והרי לכם סוג של 'בית מוות'. אז מה צפוי הקיץ החם? 

 

שיטת המשחקים

עשר הנציגות האירופיות באליפות העולם קיבלו כרטיס אוטומטי ל-2011: המארחת ליטא, האלופה ספרד וגם קרואטיה, צרפת, יוון, סרביה, סלובניה, טורקיה, גרמניה ורוסיה של דייויד בלאט.


ניקולה מול ניקולה, פקוביץ' מול וויצ'יץ' (צילום: AFP)

 

15 נבחרות ייאבקו על הכרטיסים הנותרים. הן חולקו לשלושה בתים: הראשונה בכל בית, בתוספת שתי הסגניות הטובות ביותר, ייכנסו לאליפות אירופה. מבין שש

המסע לליטא: מוקדמות היורובאסקט
בית א' בית ב' בית ג'
לטביה מקדוניה פולין
ישראל בריטניה בולגריה
פינלנד בוסניה בלגיה
איטליה הונגריה פורטוגל
מונטנגרו אוקראינה גיאורגיה

הבאות (הסגנית הגרועה, המקום השלישי בכל הבתים והרביעית הטובה) ייפגשו בטורניר ההזדמנות האחרונה ואחת מהן תגיע ליורו.

 

מונטנגרו

נתחיל דווקא מהנבחרת ששובצה מהדרג החמישי והאחרון - ושמראש סומנה כסיוט של ההגרלה. מונטנגרו, אשר נפרדה מסרביה ב-2006, עשתה את הדרך מדרג ב' האירופי וכעת מוכנה לבצע קפיצת מדרגה היישר לדבר האמיתי. ויש לה את הכלים לכך.

 

עיקר כוחם של המונטנגרים מגיע מאיזור הצבע: ניקולה פקוביץ' מפנאתינייקוס הוא המוכר והטוב מבין הסנטרים בנבחרת; לצידו משחקים פרדראג דרובניאק הקשיש (34), ז'ארקו ראקוצ'ביץ' המוכשר, סלבקו וראנש הענק (2.29), בלאגוטה סקוליץ' ומיודענו ולדימיר גולובוביץ', שזכה לאחרונה להתעניינות ממכבי ת"א.


דנילו גלינארי. איטליה תחזור לעצמה? (צילום: AFP)

 

כמיטב המסורת המזרח אירופית, גם מונטנגרו דאגה להתחמש ברכז מתאזרח מאמריקה - וזהו עומאר קוק של אוניקאחה מלאגה. הוא משתף פעולה עם אקס
סדר משחקי נבחרת ישראל
יום, תאריך יריבה מקום
ב', 2.8.10 איטליה חוץ
א', 8.8.10 לטביה בית
ד', 11.8.10 פינלנד חוץ
ש', 14.8.10 מונטנגרו בית
ג', 17.8.10 איטליה בית
ב', 23.8.10 לטביה חוץ
ה', 26.8.10 פינלנד בית
א', 29.8.10 מונטנגרו חוץ
מכבי, גוראן ירטין, ועם איבן קולייביץ', בוריס ובויאן באקיץ', מלאדן שקולארץ, ולאדו שצ'פאנוביץ' וגם ולדימיר דאשיץ' מריאל מדריד.

 

איטליה

ב-1999 היא עוד היתה אלופת אירופה וב-2003 זכתה במדליית הארד. אלא שהידרדרות המועדונים האיטלקים במפעלים האירופיים חילחלה אשתקד גם לנבחרת, שנעדרה מהיורובאסקט בפעם הראשונה מאז 1963. וכך נמחקו להן 23 הופעות רצופות.

 

שאלת השאלות נוגעת להתייצבותם של שחקני ה-NBA. אנדראה ברניאני ומרקו בלינלי ויתרו על המוקדמות ב-2008 והסקוואדרה אזורה נפלו קורבן לקמפיין הסנסציוני של פיני גרשון ובולגריה. בהזדמנות האחרונה זה כבר היה מעט מדי ומאוחר מדי, כי צרפת של טוני פארקר פשוט היתה עדיפה.

 

כעת, עם סימונה פיאניג'אני על הקווים, בונים באיטליה על החזרת המגף ליושנו. מי שאמור לנווט את הספינה (לצד ברניאני ובלינלי) הוא דנילו גלינארי מניו יורק ניקס, אשר החמיץ את הקיץ הקודם בגלל פציעה. את התמונה ישלימו מאסימו בולרי, אנג'לו ג'ילי, לוקה ויטאלי, לואיג'י דאטומה וסטפנו מנצ'ינלי.


קמבאלה, במדי הנבחרת (צילום: AP) 

 

פינלנד

הפינים נפלו אשתקד בהזדמנות האחרונה וגם הפעם יקנו תרחיש דומה, בתקווה שענקיות כצרפת ואיטליה לא ייקלעו לשם. 

מדובר בנבחרת האפורה בבית א': כוכביה הגדולים הם פטרי קופונן, טימו ראניקו והאנו מוטולה. בלי NBA, בלי יורוליג. וזה אומר הכל. אבל לפחות המשחק בפינלנד לא יהיה פשוט בעליל. תשאלו את הסרבים והצרפתים, שהפסידו שם במוקדמות 2009.

 

לטביה

הנציגה היחידה בבית (מלבד ישראל, כמובן) ששיחקה ביורובאסקט האחרון. איינארס בגאצקיס התמנה בסוף השבוע למאמנה, במקומו של קסטוטיס קמזורה. אנדריס ביידרינש, שאיכזב באליפות בפולין עם 7.3 נקודות (2 מ-11 לשלוש) ו-11.6 ריבאונדים למשחק, רוצה לקבל הזדמנות נוספת להוכיח עצמו.

 

קספארס קמבאלה הבלתי נגמר ממשיך להיות הכוח המוביל בנבחרת, לצד בבידרינש, קריסאפס יאניצ'נוקס, קריסטאפס ואלטרס וארמנדס שקלה. במילים אחרות, לטביה התחילה את הקמפיין בראש הבית - אך ספק רב אם תסיים אותו כך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אריק שיבק
צילום: דודי ועקנין
מומלצים