נפתלי קמפה - לא רק קומזיצר / ביקורת אלבום

אחרי שנים כזמר קומזיצים והופעות משיק נפתלי קמפה את אלבום הבכורה שלו "ליחדא שמא". מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' - נתנאל לייפר האזין לאלבום וחזר לספר (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

הפתעה טובה זה דבר שתמיד עושה טוב על הלב. "ליחדא שמא" אלבום הבכורה של הזמר והיוצר נפתלי קמפה בהחלט יושב על המשבצת הזו של הפתעה אפילו טובה מאד. פעמים רבות אני מקבל אלבומים שלוקח לי זמן להתחבר אליהם, במקרה של קמפה מדובר בהנאה משמיעה ראשונה.

קמפה הצטייר אצלי במשך שנים כ'קרליבכר' גרידא, שבמקרה גם שכח להסתפר כבר לא מעט זמן... באלבום החדש הוא חושף יכולת הלחנה טובה מאד, ביצועים נקיים ומרגשים ובחירת שירים מפתיעה ומוצלחת, גם בשני השירים של קרליבך שנמצאים באלבום, בהחלט מדובר בשירים לא מוכרים של המלחין האגדי, מצוינים ממש.

קמפה עצמו הלחין את רוב שירי האלבום (מלבד השניים של קרליבך וחצי לחן של אלי קליין) ואף כתב את מילות אחד מהשירים. עובדה זו מייחדת אותו מרוב אמני המוזיקה החסידית שמבצעים לחנים של אחרים בלבד. הבחירה להלחין של קמפה, שחסה שנים תחת עולם הקומזיצים ושירי קרליבך, אינה מובנת מאליו ומלמדת על בשלות מוזיקלית.

למי שציפה ללחנים סטייל קרליבך, יופתע לגלות שלקמפה דמות מוזיקלית עצמאית לחלוטין שאינה מזכירה כמעט במאום את מורו ורבו המוזיקלי, כמו גם בהיותו ניחן בקול יפה ונעים מאד. גם ההפקה המוזיקלית הפשוט מצוינת של אלי קליין ואיצי ברי, שמשופעת בגיטרות אקוסטיות זכות ונעימות, מרימה את השירים כמה טפחים למעלה. ההפקה המוזיקלית קולעת היטב לרוח השירים ולאווירה הכוללת של האלבום שנשמע בהחלט כמו אלבום קונספט אחיד וכיפי להאזנה.

אל תפספסו את "תפילת חנה" המרגש, שיר עם גרוב ורגש המשולבים זה בזה בצורה מצוינת. "בעבור אבותינו" אותו הלחין קמפה בשיתוף עם אלי קליין, שיר קומזיצים ישיבתיים מרגש שאני צופה לו עתיד גדול בהיכלי הישיבות.

שיר הנושא של האלבום "ליחדא שמא", הוא אחד השירים היפים והמרגשים בו. המילים שנלקחו מתוך תפילת ה"לשם ייחוד" שלפני נטילת הלולב. גם פה מדובר בשיר קומזיצים קליט שמתאים מאד לשירה משותפת מלב אל לב.

אחד השירים השונים באלבום הוא "שלום עליכם" במקצב הרגאיי הג'מייקני, השיר ובמיוחד קטע המעבר שלו "גוט שאעבס", יכריח אתכם להצטרף אל קמפה והמקהלה בשירה נלהבת.

חשבתי כבר שאי אפשר להפתיע אותי עם שירים של קרליבך אבל מתברר ש"אני מאמין" שלו שמבצע קמפה לראשונה בהקלטה ראויה, הופך לשיר שנפתח באקורדיאון ללהיט קצבי ואלקטרוני שהפך לשיר האהוב על ילד החלאקה שלי שדורש אותו שוב ושוב.

גם השיר שחותם את האלבום דואט מפרגן עם קרליבכר אחר, זלמן שטוב, אף הוא שיר מפתיע ביופיו של קרליבך שמסביר לנו שוב עד כמה הוא היה מלחין גדול שאפילו יותר מ-20 שנה לאחר פטירתו עדיין מתגלים לחנים חדשים יפיפיים שלו.

לסיכום, 'ליחדא שמא' של נפתלי קמפה הוא אחד האלבומים החסידיים היותר יפים ששמעתי כבר הרבה זמן. הוא אלבום שנתפר היטב למידותיו של הזמר בלי יומרות מיוחדות ודווקא בגלל כך הוא נשמע הרבה יותר טוב ונכון. אל תפספסו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר