האדמה רועדת בדרום אמריקה. צילום ארכיון (צילום: AP)
רמת בנייה נמוכה היא סיבה עיקרית להיקף האסון | צילום: AP

צוות של גיאולוגים אמריקנים דיווחו עוד לפני שנתיים בכנס גיאולוגיה שהתקיים ברפובליקה הדומיניקאנית, סמוך להאיטי, כי צפויה במקום רעידת אדמה בעוצמה של 7.2 בסולם ריכטר, אך לא ידעו לנבא מתי יתרחש הרעש - כך מתברר כעת לאחר שנחשפו מימדי האסון.

למרות שהמשלחת של האיטי, שכללה את ראש הממשלה וחלק מהשרים הבכירים, האזינה בקשב רב לממצאי המחקר של הגיאולוגים האמריקנים, לא היוו השנתיים שעברו מאז אותו כנס מספיק זמן לרשויות במדינה על מנת לבצע כל פעולה שהייתה יכולה למנוע את היקף האסון כמו שהתרחש ביום רביעי השבוע.

על אף שהמדענים האמריקנים הצליחו לנבא את היקף האסון ולחזות באופן כמעט מדויק את עוצמת רעידת האדמה, שהייתה לבסוף בעוצמה של 7 בסולם ריכטר, הם לא יכלו לחזות מתי בדיוק יתרחש רעש האדמה.

75% מהמבנים בעיר הבירה נחרבו

בזמן שהתרחש אסון רעש האדמה, שבו על פי הערכות גורמי הסיוע מספר ההרוגים בו עשוי להגיע ל-200 אלף איש, התמודדה עדיין האיטי עם התוצאות של מספר אסונות טבע, כמו סופות טרופיות קשות והוריקנים, שהתרחשו בשנת 2008. בנוסף מתמודדת המדינה שנמצאת ברשימת עשר המדינות העניות בעולם גם עם חוליים חברתיים כמו עוני, ממשלות לא יציבות ורמת בנייה מאוד נמוכה של מבנים. התמוטטות המבנים במדינה היוותה סיבה עיקרית להיקף האסון ולמספר הנספים הגבוה.

הבוקר מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס" כי רק רבע מהמבנים בעיר הבירה פורט-או-פרינס שרדו את רעש האדמה. "בגלל היקף הבעיות והנושאים הדורשים טיפול של הממשלה בהאיטי, כאשר הצהירו המדענים על תחזיותיהם לגבי עוצמת רעש האדמה הצפוי, לא היו לממשל את המשאבים להתחיל לבצע פעולות מניעה בהיקף כזה שהיו יכולות לחסוך את מספר הנספים ולהקטין את היקף האסון", אמר פרופסור פול מאן, חוקר בכיר בצוות הגיאולוגים שחזה את רעש האדמה.

לפני כ-200 שנה, ב-1771, התרחשה בהאיטי רעידת אדמה בעוצמה דומה. על סמך נתון זה, המדענים טוענים כי סביר מאוד להניח שרעש אדמה מן הסוג הזה ישוב ויפקוד את האיטי גם בעתיד.

הלילה הפכה מדינת ישראל, המרוחקת אלפי קילומטרים מהאיטי, לאחת המדינות הראשונות שהנחיתה משלחת סיוע במדינה שנפגעה מרעש האדמה. המשלחת, שמונה 220 אנשי צוות, תפעל להקמה מהירה של בית חולים שדה ותסייע במשימות החילוץ וההצלה. בראש המשלחת עומד תא"ל במילואים שלום בן אריה, מפקד יחידת החילוץ הארצית בפיקוד העורף וכסגנו משמש אל"מ ד"ר איציק קרייס, שישמש גם כראש המערך הרפואי וכמפקד בית-החולים.

בית החולים הישראלי שמוקם כעת סמוך לאזור הרעש, צפוי לקלוט כ-500 נפגעים ביום ויכלול כ-60 רופאים ואחיות. הצוותים הישראלים איתרו 2 משטחים אלטרנטיבים להקמת בית חולים שדה בבירה, והמטוסים שעליהם ציוד רפואי במשקל 10 טון נחתו שם הלילה. יחד איתם הגיעו להאיטי חובשים, צוות בית מרקחת, טכנאי רנטגן, חדר מיון לקליטת נפגעים ואפילו חדרי לידה ופגייה.

רעש האדמה בהאיטי - סיקור מיוחד:

המשלחת הישראלית נחתה בהאיטי

האיטי: נמצאה הנעדרת הישראלית

דיווח: רעש אדמה עז פקד את האיטי

הערכות: רבבות נהרגו ומיליונים יישארו ללא קורת גג

מומחה: "אל תחשבו שכאן לא יהיה רעש אדמה"

רוצים לקבל עדכונים בפייסבוק מחדשות 2?