לפני ארבע שנים הלך לעולמו הרב יצחק כדורי, זקן המקובלים, וככל הנראה גם המפורסם שבהם. לציון יום השנה הרביעי לפטירתו, תתקיים היום (שישי) הילולה גדולה במתחם קברו בהר המנוחות בירושלים.

אין תמונה
בן 106 או 112? תלוי את מי תשאלו. בעל הנס

בארבע השנים האלה שחלפו, ישב מאיר מלכא בציון הקבר וקיבל את פניהם של העולים לרגל שבאו להתפלל לעזרתו של הצדיק הנודע. עם הזמן אגר מלכא, שהיה במשך שנים ארוכות חזן בבית הכנסת של הרב, תילי תילים של סיפורי ניסים מסמרי שיער שסופרו לו על ידי אנשים שהגיעו לציון, והעידו כי בעקבות מפגש עם הרב כדורי, זכו להסתכל לנס בלבן של העיניים ולחזות בבלתי אפשרי מתרחש.

לכבוד ציון יום השנה לפטירתו של המקובל, החליט מלכא לכנס את הסיפורים שאסף בספר שנקרא "ישועות יצחק" ויצא בימים אלה לאור. הספר מכיל תיעוד מפורט של קורות חייו של זקן המקובלים, עשרות סיפורי ניסים, מאות תמונות של הרב וגם כמה עשרות קמעות וצירופי קבלה מעשית בהם השתמש הרב כדורי כדי לעזור למאמיניו להעלים בעיות בריאותיות, לזוג זיווגים, להוליד בנים זכרים ולפתור סכסוכים עם השכנים.

זקן המקובלים נפטר בגיל 106, או 112, תלוי את מי שואלים. הוא נולד בערך 106 (או 112) שנים קודם לכן, בעיראק. מגיל צעיר נחשב לעילוי ולמד את תורת הסוד ואת רזי הקבלה. כשהיה רק בן 17 גזרו עליו חכמי בגדד שתיקה מחשש לעין הרע, אחרי שכמעט נפלו מהכיסא כנשא בפניהם דרשה שעסקה בסוד גלגול הנשמות. ב- 1923 עלה הרב כדורי לישראל. הוא השתקע ברובע היהודי בירושלים והחל ללמוד בבית המדרש למקובלים של ישיבת "פורת יוסף".

לאחר נפילת הרובע במלחמת השחרור, עבר הרב כדורי להתגורר עם משפחתו בשכונת הבוכרים. הרב התפרנס ככורך ספרים והמשיך לעסוק במקביל בלימוד תורה ובקבלה מעשית. את התודעה הציבורית כבש הרב כדורי כשהיה אחד ממנהיגיה הרוחניים של תנועת ש"ס וזכה לביקוריהם של מיטב הפוליטיקאים והסלבריטאים שהגיעו אליו כדי לקבל ברכות וקמעות.

"שאלו את הרב כדורי בחייו 'איך יכול להיות שאתה נותן קמעות וזה פועל?'", מספר מלכא. "הרב ענה בבדיחות הדעת, אבל גם במידה של רצינות – "בגלל שאני כל כך זקן, המלאכים מכבדים אותי ושומעים בקולי". הרב חיבר קמע כמעט לכל עניין. הקמעות שלו מורכבים מצירופי שמות קדושים של מלאכים שמוזכרים בספרי הקבלה וגם כאלה שהתגלו אליו. במשך שנתיים חיפש הרב כדורי קמע למחלת הסרטן ומצא בסוף את המלאך הממונה על המחלה הזו".

כשהחליט מלכא להפוך את הסיפורים ששמע לספר, הוא תלה פתק קטן בפתחו של הציון בו ביקש מאנשים שהתרחשו בחייהם ניסים בעקבות המפגש עם הרב כדורי, לגשת אליו ולספר את סיפורם. הוא לא היה מוכן לכמות הפונים ומספר סיפורי הניסים. "אם הייתי מכניס לספר את כל הסיפורים ששמעתי על פועלו של הרב הייתי צריך אנציקלופדיה ענקית ולא ספר עם מספר עמודים מוגבל", הוא אומר בהתלהבות.

ניסים ונפלאות

אין תמונה
האיש והניסים. כריכת הספר

"אני זוכר שפעם אחת בא זוג לרב וביקש שיברך אותם לקראת טיפולי פוריות מיוחדים שהיו צריכים לעשות באותו היום", מספר מלכא. "הרב אמר בהחלטיות לבעל 'לא תעשה, ויהיה לך בן'. הבעל סיפר שהלך לבית החולים, וכשידו כבר הייתה פשוטה כדי לקבל את זריקת ההרדמה לפני ההליך הרפואי, שאל את האחות אם לא ייתכן שנשארה ביצית מופרית מהטיפול שעבר. האחיות אמרו שזה לא ייתכן, אבל בעקבות התעקשותו של האיש הרופא הראשי הלך לבדוק וראה שבאמת אחת הביציות הופרתה בלי שהרופאים שהבחינו בכך. למחרת היום היא הושתלה ברחמה של האישה, וכעבור תשעה חודשים נולד לזוג ילד".

מלכא ממשיך ועובר לסיפור נס אחר, קצת יותר הארד-קור, שמובא בספרו, וקשור גם הוא לעקרות ולידה. "פעם נאלץ הרב כדורי להגיע לבקר את רעייתו הצדיקה עליה השלום שאושפזה באחד מבתי החולים בירושלים. כשרבנו התהלך לאיטו לעבר חדר הרבנית, ניגשה אליו האחות הראשית במחלקה וביקשה ברכה להיפקד בזרע בר קיימא. הרב הישיר אליה מבט ואמר לה "את נשואה כבר 15 שנים ואת עקרה". האחות כמעט התעלפה כששמעה את דבריו ולא הבינה איך הוא יודע את הפרטים האלה.

אילוסטרציה (צילום: GETTYIMAGE)
רעידת האדמה הוסתה מישראל | צילום: GETTYIMAGE

בעוד היא המומה, אמר לה רבנו שלפני שהתחתנה הייתה מאורסת לבחור אחר ושבוע לפני החתונה עזבה אותו. המקובל המשיך וסיפר לאחות ש'כאות נקמה בכדי לסגור את מזלך בעתיד לקח הבחור ההוא עוף שחט אותו, הניח אותו בתוך כד חרס וטמן אותו באדמה במרחק של שבעה מטרים מהכניסה לביתך'. הרב הבטיח לאחות ההמומה שאם תעשה מה שיאמר לה, היא תיכנס להריון בעוד חודש ותזכה ללדת בן. לעיני הנוכחים ציווה הרב על האישה שתיגש לביתה לשעבר, תחפור בור במרחק של שבעה מטרים בדיוק, מהכניסה לבית ותמצא שם את כד החרס עם שלד העוף. את מה שתמצא, אמר הרב, עליה לטחון לעפר דק דק ולזרוק בארבע קצות הים. האישה עשתה את אשר ציווה עליה רבנו, מצאה את הכד בדיוק כפי שתיאר לה רבנו, טחנה אותו ופיזרה את אפרו. לאחר כחודש האישה התעברה וזכתה ללדת בשעה טובה ומוצלחת בן, כשהרב כדורי משמש לה כסנדק".

אם כבר הרמתם גבה אחת, אתם מוזמנים להרים גם את השנייה למשמע הסיפור הבא שמלכא מספר ששמע מיד ראשונה - "בשנת תשנ"ד המכון לסיסמולוגיה הזהיר בפני רעידת אדמה קשה שעתידה לפקוד את ישראל. הרב כדורי ביקש שיכינו לו צוללת כדי שיפליג ליד אילת. בתוך הצוללת עשה תיקונים יחד עם המקובלים שהיו איתו ואמר "תעבור למצרים". למחרת הייתה רעידת אדמה עם אלפי הרוגים במצרים".

מלכא מתרגש כשהוא מספר את סיפורי הניסים, מתקשה לברור יחידים מתוך האלפים ששמע והעשרות שריכז ב"ישועות יצחק". בסיפורים שסופרו לו על כוחותיו של הרב כדורי, הוא מאמין בכל מאודו. כשנשאל איך הבדיל, במהלך איסוף הסיפורים, בין סיפור נס אמיתיים לסיפורי ניסים לא אמינים, הוא אומר שאין לו ספק שכל הסיפורים כולם התרחשו. "לימדו אותנו אבותינו – כשמספרים דבר על צדיק – הוא פועל ישועות. אני אדם מאמין, זה מה שמנחה אותי. אף אחד לא יפנטז סיפורים כמו אלה ששמעתי".

הרב ממליץ: תהילים

חוץ מקמעות קבליים שחיבר הרב כדורי, מופיעות בסוף הספר גם המלצות של הרב לקריאת פרקי תהילים לצרכים שונים:

לזיווג: לקרוא 40 יום רצוף את פרקים: ל"א, ל"ב, ע', ע"ב, קכ"ד.

להצלחה במשפט: עד לסיום המשפט לקרוא כל יום פרק כ', כ"א, כ"ט, צ"א.

לבנים: לומר כל יום את הפרקים ק"ב, ק"ג, עד לשקיעה ולבקש שבזכות רבינו יצחק גדורי יפקד בבנים זכרים

לפרנסה טובה: לקרוא 40 יום רצוף פרקים כ', כ"א, כ"ג, כ"ד, כ"ט, צ"א.

נגד עין הרע: לקרוא כל יום, עד שירגיש שעין הרע הוסרה את פרק ל"א.

>> רוצים ללמוד קבלה? יש לנו סדנה