כך מנעו דאעש ואיראן מלחמה בין ישראל לחמאס

הפחד מפני ארגון הטרור הסוני ומפני השאיפות של איראן השיעית דוחק את מצרים, קטאר ומדינות נוספות להשקיע מאמצים אדירים בשימור היציבות באזור • א-סיסי חושש כי אם ישראל תמוטט את שלטון חמאס, תקום ח'ליפות דאעשית שתשתרע מרצועת עזה ועד תעלת סואץ • פרשנות

א-סיסי חושש שאם ימוטט שלטון חמאס, תקום ח'ליפות דאעשית // צילום: AFP, REUTERS

בימים בהם מדינות ערביות מרסנות את הטרור נגד ישראל, ובמקביל מצרות את צעדיו, והכל כדי לשמור על היציבות ולמנוע ואקום שייצר תנאים להתפתחות תאים של דאעש במרחב, לא נותר אלא להשתאות נוכח המתרחש לנגד עינינו סביב עזה. גאונות או מזל? אין ספק שהאסטרטגיה של נתניהו מקבלת תנופה בזמן האחרון.

צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים דרום המדינה הפך להיות קרקס. לכל המבין – חמאס לקח בשבי את תושבי עוטף עזה. ולאורך כל הדרך הייתה זו ישראל שהבליגה, כאשר ברקע שמועות על תהליך הסדרה מול חמאס. ההסדרה הזו היא בעייתית בלשון המעטה וזכתה ללא מעט ביקורת, כולל מכותב שורות אלו, שסבור כי כל הפסקת אש מול הארגון השטני הזה משרתת אותו ומאפשרת לו לבנות כוח לשנים קדימה.

חמאס לקח בשבי את תושבי עוטף עזה, הפגנות בגבול // צילום ארכיון: AFP

אל מול הטיעון הזה יש נסיבה מקלה אחת – והיא המצב בצפון. ניתן להבין שהממשלה לא מחפשת הרפתקאות בעזה בתקופה בה מתנהלת מערכה מול המוטיבציה של איראן לבסס תשתיות בסוריה. ממשלת ישראל בחרה באסטרטגיה ברורה, והיא הכלה בדרום. האלטרנטיבה היא מלחמה נגד חמאס ומיטוטו – כנראה שנתניהו לא מעוניין בזה כרגע.

מעבר לפוטנציאל ההתלקחות בצפון קיים עוד עניין והוא שימור הבידול בין יהודה ושומרון ובין עזה. כל עוד חמאס בעזה לממשלת ישראל יש טיעון בר תוקף נגד מהלך מדיני עם הפלשתינים, שהרי לא ניתן לגשר בין חמאס והרשות, אז עם מי יש בכלל לדבר?

ערעור המציאות הביטחונית - פוטנציאל להתפתחות דאע"ש

אבל כאן נכנס סיפור נוסף, והוא התודעה הערבית אחרי תופעת דאעש. מנהיגי המדינות הערביות המתונות הבינו כי כל ערעור של המציאות הביטחונית בסביבתן, מהווה פוטנציאל התפתחותי לזרועות דאעש. הבולטים ביותר בהקשר הזה הם המצרים, שנלחמים כבר מספר שנים בזרועות הארגון שהתבססו בסיני. א-סיסי הבין את החשיבות שבברית עם ישראל, והוא גם הבין שמיטוט חמאס מהווה הזדמנות לפריחת זרוע נוספת של דאעש בעזה, ומה יותר מפחיד מכך אם לא רצף קרקעי עד סיני?

בדרך זו, א-סיסי מוצא עצמו מרסן את חמאס, ונותן יד גם לקטאר כדי למתן את ההידרדרות הפוטנציאלית באזור. חמאס מרוויח כסף לפקידים שלו ועוד כמה מאות מטרים תוספת לשטח הדייג, ישראל מרוויחה שקט, מצרים מרוויחה יציבות, וקטאר מרוויחה את תמיכת טראמפ, שמשנה כל דבר שאובמה החליט עליו. בדרך זו יכול נתניהו לחכך ידיו בהנאה – הוא המרוויח הגדול מהכל. 

העסקה הקטארית, לפחות כך נראה, ייצבה את האזור, הסדירה את המצב, מנעה מלחמה, מנעה כאוס בסיני, וכנראה עוד דבר או שניים שלא ידוע לנו עליהם. העסקה הזו גם שימרה את הבידול בין עזה ובין יהודה ושומרון, ובעצם שירתה את כל האינטרסים הישראלים אחד לאחד. 

מיטוט חמאס מהווה הזדמנות לפריחת זרוע נוספת של דאעש בעזה

הבשורה החיובית היא שתופעת דאעש מרתיעה מאוד את המשטרים המתונים, זאת ובתוספת המוטיבציה האיראנית השיעית מייצרים לישראל הזדמנויות אסטרטגיות שלא יכולנו לדמיין עד לא מזמן. כך, נמנעת ישראל ממלחמה, ולמעשה ההבנות בין המדינות הערביות המתונות משרתות אותנו מאוד. בתוספת הרוח הגבית מטראמפ – הכל נראה הולך לכיוון הנכון.

הבשורה השלילית היא שהתפשרנו על המשך שלטון חמאס, ועל גבול מדמם לעוד שנים קדימה. ברור שזה פתרון רע, אך יש לא מעט שיגידו שבין שלל האופציות שיש על השולחן, זו האופציה הכי פחות גרועה עבור מדינת-ישראל. 

ועוד דבר אחד קטן, והוא דווקא בהקשר פוליטי – אם יש משהו שהעסקה הזו מבהירה מעל לכל ספק הוא האחריות בה נוקט ראש הממשלה, שכבר לא מעט זמן מספרים לנו גורמי אופוזיציה עליו שהוא מחרחר מלחמה, ורק כדי להסיט את התקשורת מסיפור החקירות. ההימנעות של נתניהו מלצאת למלחמה בחמאס מוכיחה שהטענה הזו מגוחכת ואף הזויה. ראש הממשלה הלך להסדרה על אף שידע כי הוא צפוי לביקורת מתוך מחנה הימין. הוא עשה זאת כי כנראה לעת עתה זה מה שהיה נכון לעשות.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר