ראש ממשלת המעבר, נתניהו (צילום: אסתי דזיובוב\TPS, חדשות)
נתניהו: "נשמעו אמירות לא ראויות" | צילום: אסתי דזיובוב\TPS, חדשות

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה הערב (רביעי) את ההתבטאויות של חברי הכנסת אורן חזן (הליכוד) ואלעזר שטרן (יש עתיד): "ההתבטאויות האחרונות שנשמעות בכנסת אינן ראויות ואין להן מקום בשיח הישראלי".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אני בעד ויכוחים נוקבים ומעת לעת אפילו עוקצניים", הוסיף ראש הממשלה. "כל עוד הם מתקיימים בכבוד ומתייחסים לגופו של נושא ולא לגופו של אדם. אני נגד שיח פוגעני או שוביניסטי שאינו מכבד את הכנסת ואותנו כשליחי ציבור".

על רקע הסערות הרבות הפוקדות את בית המחוקקים בימים האחרונים, יושב ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין פנה גם הוא היום בסרטון אל ציבור הבוחרים וקורא לו לסייע בניקיון השיח הציבורי. "אתם בוחרים את חברי הכנסת - אל תתנו יד לדיבור מלוכלך ולפרובוקציות", קרא אדלשטיין לאזרחים.

"ביממה האחרונה מגיעות אליי תלונות רבות על התנהגות חברי הכנסת במליאה", פתח יו"ר הכנסת את הסרטון. "לצערי, זה לא עניין חדש. כבר שש שנים שאני, כיושב ראש הכנסת, נלחם יום יום בתופעה. אני מבין לליבם של האזרחים המודאגים, אבל המסר שאני מבקש להעביר לכם הוא אחד - דמוקרטיה היא שלטון העם".

אדלשטיין הדגיש בסרטון כי הרכב המפלגות וזהות נבחרי הציבור היא בידי הבוחרים, וקרא לציבור להתפקד למפלגות. "באמצעות התפקדות למפלגות למשל, תוכלו להשפיע על הרשימה שתציג המפלגה לכנסת", אמר יו"ר הכנסת. כיום, פחות מ-200 אלף ישראלים פקודים למפלגות.

בהמשך אדלשטיין קרא לאזרחים להפסיק לעודד את השיח המפלג של חברי הכנסת ברשתות החברתיות. "לכם האזרחים אסור לתת יד לשיח מתלהם ומסית ברשת", הפציר יו"ר הכנסת. "תפסיקו לעודד את חברי הכנסת ברשתות החברתיות. תוכיחו לאותם חברי כנסת שמנסים להשיג פרסום באמצעות פרובוקציות, שאתכם אי אפשר לקנות בדיבור מלוכלך".

לבסוף קרא אדלשטיין לשינוי השיח במדינה: "אתם אלה שבוחרים את נבחרי הציבור ואל תשכחו את זה. רק אתם יכולים להחליט מי ישב כאן בכנסת ומי יישאר בחוץ - זוהי דמוקרטיה".

הסרטון של אדלשטיין מגיע בעקבות שתי תקריות של חילופי דברים לא ראויים בין חברי כנסת במליאה ביומיים האחרונים. התקרית הראשונה הייתה ביום שני כשחבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) כינה את חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) "חצי בן אדם", ברמיזה לנכות שלו.

אתמול במהלך דיון סוער שהתקיים בכנסת שיגר חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) הערה מעוררת מחלוקת לעבר שרת התרבות והספורט מירי רגב כשרמז על דרך התקדמותה בסולם הדרגות הצבאי. "אני יודע איך התקדמת בצבא", אמר שטרן. רק לאחר הסערות שהתעוררו בעקבות דבריהם, שני הח"כים התנצלו.