רפורמה שהייתה אמורה להיכנס השבוע לתוקף ולהוסיף שעות של מטפלת סיעודית במימון המדינה לקשישים הייתה אמורה להקל על משפחות המטפלות בחולה סיעודי, אלא שבגלל חילוקי דעות בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר תוקעים את השינוי.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

גילה אמיגה מטפלת כבר שנים, יחד עם בני משפחתה, באמה בת ה-96 שנמצאת במצב סיעודי. "בשנתיים האחרונות המצב החמיר יש לה דמנציה קלה היא מוגבלת תנועתית לא יכולה לקום לא שולטת ביציאות, אי אפשר להשאיר אותה לבד", סיפרה.

היא פנתה לפני שבועיים למוסד לביטוח לאומי רק כדי להסדיר את קבלת השעות הנוספות ונדהמה מהתשובה של נציגת השירות שלא ידעה כלל על הרפורמה החדשה וטענה שלא קיבלה על כך שום הודעה.

גם השבוע התמלאו סניפי ביטוח לאומי באנשים שמבקשים מידע על העזרה, כולם מקבלים את אותה התשובה - לפיה לא יודעים מתי הרפורמה תיכנס לתוקף. עבור 180,000 הקשישים הסיעודיים ובני המשפחות שלהם הרפורמה הזו היא אויר לנשימה.

עדן ארץ קדושה, חיילת משוחררת נאלצת לטפל באביה שחלה ב-ALS מדי יום, כי שעות הסיעוד לא מספיקות לו: "פתאום לראות את אבא שלי לבד בבית כשאני משאירה לו אוכל ומים ולא רוצה להגיד כמו מה, ואם נופלת לו כוס המים אין לו איך לשתות כוס מים כל היום פשוט קורע את הלב".

כבר בחודש מרס סוכמו כל הפרטים של הרפורמה והחוק עבר בכנסת, אבל בשבוע שעבר פרסמנו שחילוקי דעות בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר תוקעים את השינוי. בדיון בכנסת השבוע התברר שגם קופות החולים לא ערוכות, ומימון טיפולי השיניים לקשישים גם תקוע.

"זה ביזיון, זה זלזול גם באזרחים הוותיקים, גם בכנסת וגם בחקיקה שנעשית פה", אמרה טלי פלוסקוב, יו"ר ועדת המשנה לקשישים. "גם שר הרווחה גם מנכ"ל הביטוח הלאומי - אלו שני האנשים שהיו אחראים על יישום הרפורמה".

"אנחנו ערוכים ליישם את הרפורמה בהתאם לדרישות החוק", טען מנגד מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי: "עשינו את כל מה שמוטל עלינו עד היום. הסיבה היחידה שהרפורמה הזאת כרגע לא יכולה לצאת לדרך היא כתוצאה מכך שאגף התקציבים במשרד האוצר לא מאפשר למוסד לביטוח לאומי לקלוט את העובדים שנדרשים כדי לבצע הלכה למעשה את הרפורמה".

במשרד האוצר טוענים שעובדי הביטוח הלאומי רק רוצים תוספות שכר ועושים את זה על גב הקשישים, קשה לחשוב על תחומים אחרים שבהם היו מאפשרים התנהלות כזו - וכל זה כשהחלשים ביותר נפגעים.