"איום על כל מי שרוצה לשחק". טראמפ (צילום: רויטרס, חדשות)
"איום על כל מי שרוצה לשחק". טראמפ | צילום: רויטרס, חדשות

האם מעצמות-העל בדרך למרוץ חימוש חדש? לאחר שטען כי רוסיה הפרה את הסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF) שנחתם ב-1987, הנשיא טראמפ הודיע כי בכוונתו להגדיל את ארסנל הגרעין של ארה"ב. הנשיא האמריקני אף שיגר את המסר המאיים ישירות לעברן של מוסקבה ובייג'ינג.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"זה איום על מי שאתה רוצה", אמר הנשיא טראמפ בשיחה עם כתבים. "סין, רוסיה וכל מי שרוצה לשחק את המשחק". הוא הוסיף כי רוסיה "לא דבקה ברוח ההסכם או בהסכם עצמו" וציין שהפיתוח יימשך עד ששתי המדינות הללו יתחילו לפעול בהיגיון. דבריו של טראמפ מגיעים על רקע הודעת הפרישה שלו מההסכם, שנחתם בשלהי המלחמה הקרה עם ברית המועצות דאז, ותקף לאחר התפרקות הגוש הקומוניסטי בפיתוח הגרעין של רוסיה.

ההודעה האמריקנית הביאה לגינוי תקיף של מוסקבה, שהתנתה את המחויבות שלה להסכם לכך שהבית הלבן ימשיך לכבד אותו - זאת למרות שפוטין יצא בעצמו נגדו לפני כעשור בטענה שהוא סותר את האינטרסים הרוסיים. במסגרת המאמצים האמריקניים להפחית את המתיחות עם מוסקבה, יצא היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון לביקור-בזק ברוסיה בהוראתו של טראמפ.

לפני המראתו למוסקבה הודיע דובר הקרמלין כי "ביטול ההסכם יאלץ אותנו לנקוט בצעדים (שיבטיחו את) ביטחוננו בידינו". מיכאל גורבצ'וב, מנהיג בריה"מ לשעבר שחתם בעצמו על ההסכם יחד עם מקבילו האמריקני דאז רייגן, צוטט ברוסיה כאומר שההחלטה לסגת מההסכם היא "טעות": "בשום אופן אסור לנו לחסל את ההסכם הוותיק, האם באמת לא מבינים בוושינגטון מה המשמעות של מהלך כזה?".