מסמכים חושפים: ארגנטינה תמכה במשטר הנאצי

אלפי מסמכים שהציג ארגון הגג של יהודי ארגנטינה מוכיחים את מידת התמיכה של הממשל בבואנוס איירס בגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה

אלפי תומכים בנאצים בבואנוס איירס בשנת 1938 // צילום: באדיבות DAIA // אלפי תומכים בנאצים בבואנוס איירס בשנת 1938 // צילום: באדיבות DAIA

ארגון הגג של יהודי ארגנטינה חשף את מימדי התמיכה הארגנטינאית במשטר הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. קטעים של אלפי מסמכים ותמונות מהתקופה המדוברת הוצגו בשבוע שעבר, כולל תמונות של כנס פרו־נאצי שהתקיים ב־10 באפריל 1938, בהשתתפות של כ־15 אלף תומכים של היטלר בהיכל הספורט "לונה פארק" שבבואנוס איירס. כנס זה הוגדר במחקר של ארגון הגג כ"הפגנת תמיכה בהיטלר החשובה ביותר מחוץ לגרמניה".

על פי הדיווח, המסמכים צפויים להתייחס גם לסיוע שארגנטינה העניקה לפושעי המלחמה הנאציים. רבים מבכירי המפלגה ברחו לארגנטינה, ביניהם אדולף אייכמן, שנלכד על ידי המוסד והועבר לישראל ב־1960. "המחקר ייקח חלק מהמיתוסים באשר לנאצים בארגנטינה ויחליף אותם עם עובדות והאמת", ציינה מריסה בריילן, מנהלת מכון המחקר של ארגון הגג. 

המסמכים כוללים התכתבויות בין הממשל הארגנטינאי לבין מדינות שהיו מעורבות בלחימה, וגם מידע שנשלח על ידי השגרירות הארגנטינאית בברלין. חלק מהמסמכים מתייחסים לרשימות השחורות נגד היהודים. בסרטון שהוצג על ידי הארגון תחת הכותרת "תפקידה של ארגנטינה במהלך מלחמת העולם השנייה" הוצגה החלטה של משרד החוץ הארגנטינאי לאסור כניסתם של יהודים שביקשו לברוח מהמשטר הנאצי. 

מבקשי מקלט אלה הוגדרו על ידי משרד החוץ הארגנטינאי כ"מהגרים בלתי רצויים". כ־140 אלף המסמכים שסיווגם הוסר ב־1992 נמצאים כעת ברשותם של חוקרים הפועלים מטעם כמה גופים כולל ארגון הגג של יהודי הארגנטינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר