Skip to content

אבן על אבן – לראות "בתים מבפנים" בירושלים ב-18-20.10.18

121 בתים – 121 סיורים וביקורים נדירים במבנים המסקרנים ביותר, יתקיימו בסופ"ש הבא 18-20לאוקטובר 2018 בירושלים. חלקם מעולם לא נפתחו לקהל מעולם, חלקם אתרים לשימור, חלקם פרויקטים מסקרנים של אדריכלים ידועי שם וחלקם בתי מגורים פרטיים עתיקים ששופצו לדירות מיוחדות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בתים מבפנים ירושלים" חוגג 12 שנות פעילות בחגיגת אדריכלות אורבנית של ביקורים וסיורים בבתים ומבנים מסקרנים ובלתי שגרתיים. הפסטיבל יתקיים ברחבי העיר ונערך ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת בשיתוף עיריית ירושלים. מלבד סיורים בדירות מגורים ומבנים ציבוריים מרתקים יתקיימו גם סיורים בנושאים שונים ובמקומות בלתי שגרתיים. בין עשרות המבנים והסיורים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים אפשר למצוא בתים פרטיים, מבנים היסטוריים, מבנים עירוניים וסיורים בפרויקטים מסקרנים של תשתיות, החל מסיור במשכנה החדש של הספרייה הלאומית שתוכן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי הנחשב הרצוג ודה מרון משווייץ; ביקור בבית בשכונת המערבים שנבנה ב- 1868 והיה אחד הבתים הראשונים שבנתה לעצמה קבוצת יהודים יוצאי צפון אפריקה (מערבים) מחוץ לחומות העיר העתיקה, שופץ פני כעשור והפך לווילה ירושלמית מפוארת; הזדמנות ראשונה לבקר במעבדת שימור העץ במוזיאון ישראל או לסייר מתחת לשער יפו ולגלות בית מרחץ ורחובות מסחריים מהתקופה הביזנטית. בנוסף תתקיים במסגרת בתים מבפנים סדרה של דיונים על אופייה האדריכלי המיוחד של ירושלים ובמיוחד על ההחלטה ההיסטורית לבנות בה באבן בלבד ומשמעותה כיום בעידן שבו נבנים בעיר מגדלים מודרניים וסגנון הבנייה וטכנולוגיות הבנייה משתנות.

 רשימת הסיורים והרשמה באתר בתים מבפנים ירושלים

קבלו המלצה והצצה למספר אתרים, בהם ניתן להיחשף לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

  • הבית בשכונת המערבים רחוב המערבים 11.

ביקור בבית מגורים היסטורי בשכונת מחנה ישראל. הבית נבנה ב-1868 והיה אחד מכ-30 הבתים שבנתה לעצמה קבוצת יהודים יוצאי צפון אפריקה (מערבים) מחוץ לחומות העיר העתיקה. הבית בנוי מאבן ובעל תקרות קמורות ושתי קומותיו בנויות סביב חצר פנימית שבמרכזה גפן עתיקה. הוא נרכש לפני כעשור על ידי איש עסקים צרפתי, שופץ ועוצב כמתחם סוויטות בוטיק בשם Villa Mamilla.

חמישי, 18.10, 12:00-10:00 ו-18:00-15:00 | שישי, 19.10, 14:00-10:00 | שבת, 20.10, 18:00-14:00. בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

הבית ברחוב המערבים_צילום באדיבות גיא יצחקי
  • הבית בשביל הצוקים שביל הצוקים 1, עין כרם.

עיצוב פנים: רחלי מרטי, 2013. ביקור בביתה של האמנית, היזמית ומעצבת הפנים רחלי מרטי, המשמש גם כגלריה של עבודות הפיסול והאמנות שלה. במפגשים בבית תציג מרטי את תהליך שיפוץ הבית שתוכנן ובוצע על ידיה וכלל עבודות שחזור של החלל המרכזי שנבנה לפני כ-200 שנה. הכניסה לבית בקבוצות של 20 איש בכל חצי שעה.

חמישי, 18.10, 15:30-13:00 | שבת, 20.10, 15:30-13:00. בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

הבית בשביל הצוקים_צלם גיא יצחקי
  • משכנה החדש של הספרייה הלאומית: סיור נקודת מפגש: שער אתר הבנייה ברחוב קפלן, סמוך לצומת הרחובות קפלן ורופין.

אדריכלים: הרצוג ודה-מרון (שווייץ); מן שנער אדריכלים (ישראל).

סיור חוץ באתר ההקמה של בניין הספרייה הלאומית החדש ההולך ונבנה בימים אלו בקריית הלאום בירושלים, מול בניין הכנסת ובשכנות למוזיאון ישראל. במסגרת הסיור ייתן אדריכל אמיר מן, האדריכל האחראי על הפרויקט (בעיצובם של האדריכלים הבינלאומיים ז'ק הרצוג ופייר דה מרון) סקירה כללית על המבנה באמצעות הדמיות ובעזרת מודל המבנה הניצב באתר וממחיש בקנה מידה 1:1 את ביצוע חזיתות המבנה המיוחדות ואת חומרי הבנייה. הביקור יאפשר גם צפייה מרחוק בהתקדמות עבודות השלד של הקומות התת קרקעיות. הסיור מטעם מרכז המבקרים של הספרייה הלאומית.

הסיור מתקיים באתר בנייה וההשתתפות בו מותנית בציות להוראות הבטיחות באתר.

שישי, 19.10, 12:00. סיור מוגבל ל-30 משתתפים ברישום מוקדם.

בנין הספרייה החדש – מבט מבפנים (צילום מאתר הספרייה הלאומית)

מלונאות חדשה במרכז העיר ההיסטורי
נקודת מפגש: כיכר ציון, ליד בניין המשביר החדש.
חמישי, 18.10, 16:30

אדריכל ירון קופרשטוק יציג שני פרויקטים חדשים של משרדו במרכז העיר – שני בתי מלון באזור כיכר ציון – הממחישים את הרוח העכשווית של מלונאות עירונית, שאחד ממאפייניה הרבים הוא השימוש במרחב הציבורי של מרכז העיר כמרחב אירוח. בסיורים יתמקד קופרשטוק באתגר האדריכלי שבשילוב בנייה מודרנית במרקם היסטורי. ובאופן שבו בחר להוסיף למבנים ההיסטוריים תוספות מודרניות וצבע.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

מלונאות חדשה במרכז העיר ההיסטורי
  •  הדירות הנעלמות מן העין רחוב כנפי נשרים 31, קומה 2 (בשלוחה החרדית של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל).

אדריכלית מלכי קסלר תציג את פרויקט הגמר שתכננה במסגרת לימודי האדריכלות בבצלאל, פרויקט מהפכני בגישתו המתמקד בתופעה ההולכת וגוברת בקרב החברה החרדית – מגורים בלתי חוקיים בחניונים תת קרקעיים. בפרויקט התמקדה קסלר בשכונת רוממה כמקרה מבחן וסקרה מאות דירות בחניונים תת קרקעיים שיצרו לעצמם צעירים חרדים כדי להישאר בקרבת משפחתם וקהילתם. כמסקנה מהממצאים היא מציעה חזון לשימוש בתת הקרקע של ירושלים לצורך פתרון מצוקת הדיור, ומבקשת לא להתנגד לתופעה שמניעיה עוצמתיים אלא לתכנן אותה בצורה מושכלת ובאמצעות טכנולוגיות חדישות, כך שתאפשר לדיירי החניונים מגורים באיכות חיים סבירה הכוללת אור יום ופתרונות אוורור.

חמישי, 18.10, 17:30. משך ההרצאה כשעה. הרצאה פתוחה. אין צורך ברישום מוקדם.

הדירות הנעלמות מהעין
  • בעקבות בתי המלון של ירושלים במאה ה-19 נקודת מפגש: שער יפו.

היכן התאכסן וילהלם הראשון כשביקר בארץ הקודש? באיזה מלון בחר משה מונטיפיורי ללון? סיור בעיר העתיקה בין מוסדות הכנסת האורחים, אכסניות עולי הרגל ומלונות הפאר של ירושלים במאה ה-19. הסיור בהדרכת רעות אודם יעבור בין מלון אמדורסקי הישן ברובע הנוצרי, האכסניה הלותרנית, מלון פטרה ועוד.

שישי, 19.10, 12:00. משך הסיור כשעתיים. סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

בעקבות בתי המלון של המאה ה-19
  • עם הפנים למאה ה-21 נקודת מפגש: שער יפו.

העיר העתיקה עוברת בשנים האחרונות פעולות שדרוג והנגשה מורכבות. בסיור עם עמי מיטב – מתאם הפרויקטים מול התושבים, הסוחרים והכנסיות ולשעבר אחראי משרד הביטחון על העיר העתיקה והר הבית. בסיור יוצגו הפרויקטים השונים שנעשו כדי להתאים את המרחב הבנוי בעיר העתיקה למאה ה-21 וכדי לגבש שפת רחוב אחידה תוך שמירה על ייחודה של העיר העתיקה גם לדורות הבאים, וכן המורכבויות בהבאת הפרויקטים לכדי ביצוע. הסיור יעבור גם ברבעים הנוצרי והמוסלמי.

חמישי, 18.10, 16:00. משך הסיור כשלוש שעות. סיור ל-25 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

  •  אבן ירושלמית 0.2 : כיצד לחשוב על בנייה באבן בירושלים היום

המרכז לעיצוב אורבני, בית המודל, כיכר ספרא, בניין 1, קומה אפס, עיריית ירושלים.

ערב שבמהלכו תועלה הבנייה באבן בירושלים על שולחן הדיונים: האם האבן היא עדיין רוח המקום? באלו אופנים יש לחשוב על הבנייה באבן בעיר הגדלה והמשנה את פניה במהירות ואף עתידה לצמוח לגובה?

שאלות אלו עמדו בבסיס מחקר מקיף שערכו התוכנית לעיצוב אורבני בצלאל והמרכז לעיצוב אורבני הפועל תחת אדריכל העיר ירושלים בשנה האחרונה. מטרת המחקר היא מעשית: להציע כלים לחשיבה מחודשת על האבן ועל מדיניות השימוש בה. זו הפעם הראשונה שתהליך העבודה יוצג במלואו לקהל הרחב, על היבטיו העירוניים, התכנוניים, התרבותיים והסביבתיים. לאחר הצגת הדברים יתקיים דיון בתובנות השונות ובכמה תרחישי עתיד אפשריים לנופים האורבניים של ירושלים ומקומה של האבן בהם.

דוברים: ד"ר אדריכלית אלס ורבקל, ראש המחלקה לארכיטקטורה, בצלאל; אדריכל ייטב בוסירה – DYCommonPlanning ואדריכל אורי שלום – סטודיו Stability.

חמישי, 18.10, 19:30. דיון פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן