ה-F-35B במהלך טיסה (צילום: רויטרס, חדשות)
ה-F-35B במהלך טיסה | צילום: רויטרס, חדשות

הפנטגון הודיע היום (חמישי) על השבתת כל מטוסי ה-F-35B בעקבות חשד כי קיימת תקלה במערכת צינורות הדלק. החשש עלה לאחר התרסקות מטוס מאותו סוג בשבוע שעבר במהלך טיסת אימון. בהצהרה מטעם מהפנטגון נמסר: "נבדוק את התקלה ונפתור אותה". בשל קרקוע המטוסים בארה"ב, בחיל האוויר החליטו לנקוט משנה זהירות ומפקד החיל, עמירם נורקין, הורה על בדיקה בכלל מטוסי "האדיר" על אף שלא מדובר באותו הדגם.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אם מערכת הדלק שהותקנה תקולה נוציא את החלק ונחליף אותו בטוב יותר. אם המטוסים יתפקדו טוב יותר לאחר מכן, כל המטוסים ישובו לפעילות", מסרו. "הבדיקה צפויה להסתיים בתוך 24-48 שבועות לכל היותר". הגורם הבכיר הדגיש כי "המטרה העיקרית אחרי כל תקלה היא ללמוד ממנה על מנת שנוכל להימנע מתקריות דומות בעתיד". עוד הוסיף: "אנו ננקוט בכל האמצעים על מנת להבטיח את הבטיחות המקסימלית לכל טייס".

השבתת מערך המטוסים הגיע בשל התרסקות F-35B לפני כשבועיים וחצי. התקרית אירעה במהלך טיסת אימון בדרום קרוליינה, והטייס הצליח לחלץ את עצמו בשלום. גורמים רשמיים מסרו כי מדובר בהתרסקות ראשונה של מטוס הקרב, ששוויו מוערך בכ-100 מיליון דולר.

דגם ה-F-35B תוכנן עבור חיל הים האמריקני (NAVY), והוא מתאפיין ביכולת המראה ונחיתה אנכית. הדגם יקר בהרבה מזה שישראל מפעילה, ומסובך יותר לתחזוקה. רק לאחרונה הבריטים ביצעו לראשונה המראות ונחיתות עם המטוס הזה מנושאת המטוסים שלהם.‎ בסרטון שפרסמו ניתן לראות את היכולות המיוחדות של החמקן מהדור החמישי.

ההתרסקות של המטוס המתקדם אמנם מפתיעה, ובעיקר מאוד יקרה, אבל מדובר בהתרסקות הראשונה של המטוס ביותר מ-17 שנים של טיסות ניסוי וטיסות מבצעיות. מעבר לכך, עולם הטיסה חוקר ולומד כל התרסקות ומפיק לקחים חשובים שמקדמים את הבטיחות. נקודת אור נוספת היא שהטייס, טייס ניסוי ותיק, הצליח לנטוש בהצלחה ושרד. עובדה שמגבירה את הביטחון ב"רשתות ההצלה" הבנויות במטוס.

בשל התרסקות המטוס והשבתת הצי על ידי הפנטגון, בחיל האוויר החליטו לנקוט משנה זהירות. לאחר שממצאי החקירה האמריקנית הגיעו לידי צה"ל, מפקד חיל האוויר האלוף עמירם נורקין הורה על בדיקת כלל מטוסי האדיר על אף שלא מדובר באותו הדגם. הבדיקה תיערך מספר ימים ובסיומה יוחזרו המטוסים לפעילות מלאה. אם ידרשו לפעול מבצעית במרחב מטוסי האדיר כשירים וערוכים לכך.