8000 הרוגים. הצונאמי באינדונזיה (צילום: רויטרס, חדשות)
8000 הרוגים. הצונאמי באינדונזיה | צילום: רויטרס, חדשות

ההפסדים הכלכליים שנגרמו מנזקי ההתחממות הגלובלית הוכפלו פי שניים וחצי בשני העשורים האחרונים - כך לפי ועדה מיוחדת של האו"ם שחקרה את הנושא שהתריעה כי המידע הקיים הוא רק "קצה הקרחון".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

על פי הוועדה שפועלת משנת 1999 בז'נבה ונועדה לכונן אסטרטגיה גלובלית להפחתת אסון, מאז 1998 ועד שנה שעברה עלות האסונות נאמדה בכ-2.9 טריליון דולר. 77% מהמקרים נגרמו בשל קשר ישיר למזג אוויר קיצוני כמו סופות, שיטפונות ובצורת. לשם השוואה, עלות אסונות דומים משנת 1978 ועד 1997 עמדה על 1.9 טריליון דולר "בלבד".

אסונות הקשורים לאקלים היוו כ-90% מתוך 7255 האסונות המשמעותיים בין השנים 1998 ל -2017, רובם שיטפונות וסופות. על פי הדוח, את ההפסדים הגדולים ביותר רשמה ארה"ב: 945 מיליארד דולר. אחריה סין  (492 מיליארד) ויפן (376 מיליארד).

הסופה הקשה ביותר ב-25 השנים האחרונות (צילום: AP, חדשות)
הוריקן "מייקל" שיכה בקרוב בארה"ב | צילום: AP, חדשות

בשני העשורים האחרונים נהרגו 1.3 מיליון בני אדם ו-4.4 מיליארד נפצעו באסונות טבע. יותר ממחצית ממקרי המוות נגרמו ב-563 רעידות אדמה ואירועי צונאמי. מיליארדים נוספים נותרו ללא קורת גג, נעקרו מבתיהם או נזקקו לסיוע חירום.

על אף שמדינות עשירות צוברות את ההפסדים הכלכליים הגבוהים ביותר, הדוח ציין את ההשפעה הבלתי מידתית של אסונות על המדינות המתפתחות: תושבי מדינות עניות נמצאים בסיכוי גבוה פי 7 להיהרג מאסון טבע בהשוואה לאנשים במדינות העשירות יותר.

"אנו רואים ששינויי האקלים ממלאים תפקיד מרכזי בהוצאות (כספיות), בעתיד זה ודאי שזה יילך ויחמיר", הזהיר ריקארדו מנה שמכהן בוועדה. ביום שני האחרון הזהירו מדעני האקלים שאם הטמפרטורות הממוצעות בעולם יעלו במעלה וחצי או יותר, העולם יהפוך למקום שהחיים בו יהפכו לסבל – והראשונים שיסבלו מכך הם עניי העולם.