מחקר קובע: לגל גדות השפעה חיובית על נשים ונערות

דו"ח משותף של ה-BBC והמרכז האמריקאי לנשים במדיה קובע כי לגיבורות העל החדשות על המסכים יש השפעה עצומה על הביטחון העצמי של נערות

צילום: מתוך הסרט // גל גדות כ"וונדר וומן"

מה המשמעות של ייצוג נשי, קול נשי, נוכחותם או היעדרם, בסיפורים שמעצבים את הדמיון שלנו, את הזהות שלנו ומה שאנו שואפים להיות? זה מה ששאלו את עצמם חוקרים בדו"ח משותף של BBC אמריקה והמרכז האמריקאי לנשים במדיה (WMC), במטרה להרחיב הן את המגוון והן את הייצוג של נשים ונערות מול המצלמה ומאחוריה. 

המחקר, שתוצאותיו החלו להתפרסם השבוע, נקרא "אשת חיל: ייצוג נשי בסדרות מדע בדיוני וגיבורי על", בחן את דעותיהם ודעותיהן של 2,431 בנים ובנות בגילאי 5-19, וגילה שיש השפעה עצומה וחיובית על הביטחון העצמי של נערות צעירות הרואות על המסך גיבורות הדומות להן.

כידוע, גל גדות הייתה הראשונה שפרצה את תקרת הזכוכית ביותר מהמובן המילולי של המילה, כאשר דמותה כ"וונדר וומן" של DC בסרט בימויה של פטי ג'נקינס היה הראשון אי פעם בכיכובה של גיבורת על אישה. במרץ הקרוב תככב על המסך הגדול ברי לרסון כ"קפטן מרוול", אחת הדמויות החזקות ביותר ביקום הקומיקס הנוכחי, מבין גיבורי העל הגברים והנשים כאחד.


הראשונה שפרצה את תקרת הזכוכית. גדות בדמותה של "וונדר וומן" // מתוך הסרט

המחקר קובע כי נערות עשויות יותר לדמיין את עצמן בתפקידי מנהיגות ולסגל לעצמן יותר בטחון עצמי כאשר הן רואות את עצמן משתקפות בסרטי גיבורי על ותוכניות טלוויזיה. החוקרים טוענים גם שז'אנר זה יכול לעודד יותר נערות לקחת חלק בתחומי מדע וטכנולוגיה שבהם יש אחוז קטן של נשים, מה שמעיד על חשיבות הייצוג הנשי על המסך.

עוד ציין המחקר את החשיבות של ייצוג נשים ממוצא מגוון, כולל גיבורות אפרו-אמריקאיות כגון סטורם רייד בסרט "קמט בזמן". באופן כללי, הן משתתפי והן משתתפות המחקר רוצים לראות יותר גיבורות נשים בתפקידים מרכזיים על המסך. 

"את יכולה להיות מה שאת יכולה לראות" צוטטה שרה ברנדט, נשיאת BBC אמריקה במגזין ההאפינגטון פוסט, "הגיע הזמן להרחיב את הגיוון של מה שרואים".

כמובן שלא כל הנתונים שהתקבלו במחקר חיוביים. שני שלישים מהנערות בגילאי 10 עד 19 שהשתתפו במחקר טענו כי בסרטים ובטלוויזיה, הן אינן רואות מספיק "דמויות נשיות חזקות" או "דמויות נשיות שאפשר להזדהות איתן" בטלוויזיה ובסרטים. אחד מממצאי המחקר המדאיגים ביותר הוא שאחוז ניכר מהנערות לא מגדירות עצמן כבעלות ביטחון עצמי, אומץ או זכאיות להקשבה בהשוואה לנערים בני גילן.

המרכז לנשים במדיה הוקם ב-2005 על ידי ג'יין פונדה, רובין מורגן וגלוריה סטיינם. הן הקימו את הארגון ללא כוונות רווח והוא פועל למען העלאת הנראות, הכדאיות וקבלת ההחלטות של נשים ונערות בתקשורת, ובכך להבטיח שהסיפורים שלהן וקולותיהן נשמעים.

אחד המבחנים המרכזיים של ייצוג נשי במדע הבדיוני יגיע עם תחילת העונה החדשה של "דוקטור הו" ב-BBC, סדרת המד"ב הוותיקה, הרשומה בספר השיאים של גינס כארוכה ביותר של כל הזמנים עם 36 עונות. הדוקטור ה-13 יגולם לראשונה על ידי אישה, ג'ודי ויטקר. 81 אחוז ממשתתפות המחקר ציינו שגילום הדוקטור על ידי אישה גורם להן להרגיש שהן יכולות להיות כל מה שהן רוצות.

לאחרונה פורסם כי גל גדות בת ה-33, שהתמקדה עד עתה יותר בקולנוע, תככב בסרט החדש "Red Notice" לצד השחקן ההוליוודי הכי מצליח כיום דווין ג'ונסון (דה רוק), והן במיני-סדרה על חייה של השחקנית הדי לאמאר. שני סרטים בהם תגלם גדות את דמותה של וונדר וומן ("וונדר וומן 2" ו"ליגת הצדק 2") אמורים לעלות על המסך ב-2019. בחודש מאי האחרון דחתה גדות את הצעת תאגיד השידור "כאן" להנחות את טקס האירוויזיון שייערך בישראל ב-2019. 

 • הסדרה המגניבה ביותר בנטפליקס

 • חידון: מזהים מי אחי המפורסם?

 • בקרוב בקשת 12: ריאליטי בלי הפסקה

 • האם זו הסיבה שנטע זכתה באירוויזיון?

 • דעה: החרם האירי צבוע ופתטי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר