"אין אלוהים": יימכר מכתבו של איינשטיין

מכתבו הפרובוקטיבי של המדען הדגול מוצע למכירה • בין היתר טען – היהודים אינם העם הנבחר ואלוהים הינו תוצאה של חולשות אנושיות

אלברט איינשטיין, צילום: גטי אימג'יס

הפרובוקציה הדתית של אלברט איינשטיין תימכר שנים ארוכות לאחר מותו ביותר ממיליון דולר. בבית המכירות כריסטי הודיעו כי יימכרו ברביעי בדצמבר את "מכתב האלוהים", שנכתב על ידי איינשטיין ב-1954, בסכום שצפוי להאמיר עד 1.5 מיליון דולר, ואולי אפילו יותר.

כתב היד של איינשטיין נחשב עד היום ככתב יד מרכזי בדיון על מדע ודת, והוא עוסק בהצהרה הברורה ביותר של המדען הדגול בנוגע להשקפותיו על הדת ומשמעות החיים. במכתב בגרמנית לפילוסוף אריק גוטקינד, כשנה בלבד לפני מותו, כתב איינשטיין כי אלוהים הוא כלום.

"המילה אלוהים הינה בשבילי ביטוי ותוצאה של חולשות אנושיות. התנ"ך הינו אוסף של אגדות שאני מכבד, אולם הם עדיין פרימיטיביות ודי ילדותיות. אף פרשנות, ואפילו המקלה ביותר, לא תשנה את דעתי בנושא", כתב על נייר רשמי של אוניברסיטת פרינסטון, שבה לימד וחקר.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

"לעם היהודי שאליו אני משתייך בשמחה, ושלמנטליות שלו אני חש שייכות רבה, אין איכות שונה בעבורי בהשוואה לכל עם אחר. היהודים אינם שונים מכל קבוצה אנושית אחרת", הוסיף איינשטיין. "למרות שהם מוגנים מה'סרטנים' החמורים ביותר, מכיוון שאין להם כוח, מבחינות אחרות אינני יכול לראות שום תכונה נבחרת שמיוחסת להם".

המכתב המדובר הינו מבוקש ביותר, וב-2008 הוא נמכר תמורת 170 אלף לירות שטרלינג במכירה פומבית בלונדון. כעת מבקש אספן פרטי למכור אותו, והוא צפוי להרוויח סכום לא מבוטל. במכירה ב-2008 ההערכות לגבי שוויו קודם למכירה היו על אלפים בודדים, כך שבהחלט ייתכן שהסכום שבו יימכר המכתב כעת יהיה אף יותר גבוה מהמצופה.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר