בנקסי מכה שנית: דקות לאחר שציורו נמכר במיליונים- הציור גרס את עצמו

בנקסי הבריטי, הידוע בבוז הרב ותיעובו כלפי הממסד, מכר ציור במיליון ליש"ט במכירה פומבית, אך דקות לאחר מכן הציור גרס את עצמו • כעת, מתווכחים בעולם האמנות האם בכך העלה האמן את שווי היצירה

צילום: צילום מסך מתוך הסרטון // הצופים ההמומים שניות לאחר הגריסה

"עשו לנו בנקסי", כך הגיב אלכס ברנז'יק, אחד מבכירי בית האומנות המפורסם סותביס בלונדון, לאחר שהוא ושאר אנשי המקום הפכו לקורבנות הנוכחיות של בנקסי, האמן הבריטי החתרני שרבים בממלכה מחשיבים לגדול בדורם. זהותו של בנקסי, לטובת מי שלא מכיר, אינה ידועה עד היום שכן הוא שומר את זהותו בסוד. הוא החל את דרכו כאמן גרפיטי בשנות ה-90 והרבה להעביר ביקורות חברתיות דרך יצירותיו. 

הציור "ילדה עם בלון", מציוריו הפופולריים והמוכרים של האמן, הוצב אמש (שישי) למכירה פומבית בבית האמנות בבירה הבריטית. המכירה התנהלה כהלכה ולבסוף נמכר הציור במחיר גבוה של כמיליון ליש"ט שהם כחמישה מיליון שקלים. 

דקות ספורות חלפו מרגע ההכרזה על סיום המכירה כאשר לפתע נשמע רעש מכיוון התמונה הממוסגרת, ולעיני הצופים הנדהמים, הציור פשוט החל לגרוס את עצמו ונעצר בחצי הדרך, לאחר שככל הנראה מגרסה קטנה הוטמנה במסגרת מבעוד מועד.

מעבר לתחושות המבולבלות שיצרה המתיחה, נוסף דיון חדש ובו מנסים אנשים מתחום האמנות לענות על השאלה האם, בעודו חצי גרוס, הפך הציור להרוס או שלמעשה מדובר ביצירת אמנות ויתכן אפילו שערכה יעלה אף יותר. "זו היצירה הראשונה בעולם שנגרסה באופן ספונטני במהלך מכירה פומבית, סביר להניח שהדבר יעלה את ערכה", הוסיף ברנז'יק.

בית המכירות סותביס פרסם הצהרה רשמית בתום המכירה אודות הקונה, שזהותו, נכון לעכשיו, אינה ידועה: "הרוכש קנה את היצירה בטלפון ולא נכח במקום בזמן המכירה, הוא הופתע מההתפתחויות וכעת אנו דנים בצעדים הבאים".   

 

  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר