טראמפ ורוחאני (ארכיון) (צילום: רויטרס, AP, חדשות)
ניצחון משפטי לרוחאני | צילום: רויטרס, AP, חדשות

בית הדין העולמי של האו"ם הטיל היום (רביעי) סייגים על הסנקציות האמריקניות על אירן, וקרא לבית הלבן להבטיח שהן לא תפגענה בסיוע ההומניטרי לטהרן או בבטיחות התעופה האזרחית במדינה. מדובר בניצחון לטהרן, שטענו כי ממשל טראמפ הפר אמנה מ-1955. אירן בירכה על החלטת בית המשפט ואמרה כי הוכח שהסנקציות "לא חוקיות ואכזריות".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

ההחלטה התקבלה על רקע הבקשה של אירן מבית הדין לקרוא לארה"ב להשעות את הסנקציות שהטילה עליה מחדש בזמן שהוא דן במקרה, תהליך שיכול לארוך שנים. בוושינגטון טענו בתגובה שאירן מנצלת לרעה את בית המשפט, מאחר שהאמנה המדוברת שהיא טוענת להפרתה, נחתמה עוד קודם למהפכה האסלאמית של שנת 1979.

משמרות המהפכה (ארכיון) (צילום: ap, חדשות)
האמנה נחתמה לפני המהפכה האסלאמית (ארכיון | צילום: ap, חדשות

לפי אירן, הסנקציות שמונעות מחברות לקיים עסקים בטהרן מחלישים באופן משמעותי את כלכלת המדינה ובכך פוגעים בסעיפי האמנה ששתי המדינות חתומות עליה. עם זאת בוושינגטון לא מתכוונים "להתקפל", וטראמפ כבר הודיע שבנובמבר יוטלו על אירן סנקציות נוספות.

אנשיו מבקשים למנות שר ממקורביהם, חמינאי (צילום: AP, חדשות)
חושש מסנקציות נוספות, חמינאי | צילום: AP, חדשות

בית הדין של האו"ם (ICJ) הוא בית הדין הגבוה לפתרון סכסוכים בין אומות. פסיקותיו מחייבות אך אין לו יכולת אכיפה, וארה"ב ואירן לא קיימו את פסיקותיו בעבר.

שר החוץ האירני, ג'וואד זריף הגיב בציוץ בחשבון הטוויטר שלו להחלטה. "בית הדין הגבוה ביותר של האו"ם קבע שעל ארצות הברית לעמוד בהתחייבויותיה שהפרה כשהטילה מחדש את הסנקציות על העם האירני בזמן שיצאו מהסכם הגרעין", כתב.

"מדובר במעשה לא חוקי" (צילום: רויטרס, חדשות)
"כישלון לממשל מכור הסנקציות", זריף | צילום: רויטרס, חדשות

"זהו עוד כישלון של הממשל האמריקני המכור לסנקציות וניצחון נוסף לשלטון החוק", הוסיף שר החוץ האירני. "זהו הכרחי עבור הקהילה הבינלאומית להוקיע את הממשל האמריקני באופן חד צדדי".