שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

"האדישות לתאונות הבנייה מדהימה": ניסנקורן מאיים בסכסוך עבודה אחרי החג

חודש ספטמבר הסתיים עם הרוג נוסף בענף הבניין ו-12 פצועים באורח בינוני וקשה. יו"ר ההסתדרות ל-ynet: "יש שתי אפשרויות, או שיגיעו איתנו להסכמות, או שנודיע על סכסוך עבודה ונשבית את המשק"

חודש ספטמבר מסתיים עם הרוג נוסף בתאונות עבודה באתרי הבנייה, ופציעתם של 12 עובדים באורח בינוני וקשה. בינתיים, בארגונים הפעילים בתחום ממתינים למימוש האולטימטום שהציב יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לפיו אם לא לא יגובשו פעולות לטיפול בתאונות העבודה הקטלניות הרבות בענף, בכוונתו להכריז על סכסוך עבודה כללי מיד לאחר החגים. 

 

נלחמים בקטל בענף הבניין - מעקב ynet:

אחיו נהרג בתאונת עבודה: "חושש שגם אני לא אחזור הביתה"

עוד חודש של דמים באתרי הבנייה: 6 הרוגים באוגוסט

נהרג בתאונת בנייה יום לפני קבלת התואר: מניין הקורבנות ממשיך לטפס

 

בשיחה עם ynet אמר ניסנקורן, כי הוא ממתין להתייחסות ממשרדי הממשלה והקבלנים למסמך שגיבש עם עם פירוט הצעדים הנדרשים לטיפול בקטל בענף. יו"ר ההסתדרות הוסיף כי אם לא יקבל בימים הקרובים התייחסות הכוללת צעדים אופרטייבים, הרי שבכוונתו להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק בתוך ימים ספורים מתום החג, דבר שיאפשר לפתוח בשביתה כללית בתוך 14 יום.

 

 

"יש שתי אפשרויות, או שיגיעו איתנו להסכמות, או שנודיע על סכסוך עבודה ונשבית את המשק", אמר ניסנקורן בשיחה עם ynet. "אנחנו חוזרים לעבודה אחרי שמחת תורה ביום שלישי, ואני מדבר על כמה ימים ספורים, לא מעבר לזה, בתחילת השבוע שלאחר מכן".

 

"המטרה היא להגיע לתוצאות ולכן הודעתי על זה לפני כחודש וחצי", הוסיף. "ישבתי פיזית עם כולם, הקבלנים, משרד האוצר ומשרד הרווחה, ואף אחד לא הביע התנגדות לרשימת הדרישות. אבל אני רוצה תוצאות, שכולם יאשרו את המסמך עם לוחות זמנים ליישומו".

 

דרישות ההסתדרות

רשימת הדרישות שמציבה ההסתדרות כוללת בין היתר את הפיכת התקן האירופאי לעבודה בגובה על גבי פיגומים לתקן מחייב, אכיפת החוק המחייב את העובדים ללבוש רתמות בעת עבודה בגובה, וכן הגברת המודעות הציבורית לכללי הבטיחות בעבודה בגובה, באמצעות קמפיין והקמת קו חם לדיווחים על הפרות של כללי הבטיחות.

 

לרשימת הדרישות של ההסתדרות בנושא הגברת הבטיחות

 

צעדים נוספים נוגעים להגברת הפיקוח על עבודת המנופים והמנופאים, שעלולה לסכן לא רק את העובדים באתר אלא גם עוברי אורח בסביבה. כך, בחודש פברואר השנה, נהרגה נטע רוטמן ז"ל כתוצאה מקריסת מנוף על רכבה בכפר סבא. בין הדרישות בנושא כלולים הכשרות רענון למנופאים כתנאי לחידוש רשיונם, הוספת תמונות למאגר בעלי הרשיונות כדי להלחם ברשיונות מזויפים, הסדרת האחריות הסטטוטורית באשר לתחזוקת ותקינות המנופים, וסיוע ממשלתי בהכשרת בודקי מנופים מוסמכים.

 

הרוגים תאונות בניין (נתונים: באדיבות פרויקט נרתמים)
(נתונים: באדיבות פרויקט נרתמים)

עוד מבקשים בארגון לנקוט בצעדים לשיפור הפיקוח הלקוי על עבירות הבטיחות בתחום, בדגש על הגדלת מספרם הזעום של מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה. כך למשל באמצעות הגדלת התקנים ושיפור תנאי המפקחים במטרה לאייש תקנים שאינם מאויישים.


 

הרשימה כוללת דרישות רבות נוספות הנדרשות לשיקום הבטיחות בענף, בהן הכללת נספח בטיחות במכרזי בינוי של המדינה, מתן הכשרות תקופתיות לעובדים, קידום הצעת חוק להכנסת עוזרי בטיחות לאתרי בנייה, תיקון תקנות הבטיחות באופן שיטיל אחריות לבטיחות גם על היזמים, וכן מתן תמריצים לעובדים שמקדמים בטיחות.

 

ניסנקורן ציין, כי "כשני שליש מהתאונות בענף הן תאונות של נפילות מגובה, ובתאונות כאלו יש שני דברים בסיסיים - האחד הוא פיגומים באיכות גבוהה, שזה התקן האירפאי שכיום הוא לא מחייב בישראל ולא נאכף, והשני הוא לחייב את העובדים ללבוש רתמות. אלו שני דברים בסיסיים, שבלעדיהם נמשיך לראות נפילות מגובה".

 

אילוסטרציה תאונות בנייה (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

"הסוגיה השניה היא המנופים, ששם יש הפקרות", הוא הוסיף. " החברות צריכות להתמחות בתחום המנופים, לא ברור מי אחראי לתקינות המנוף וחייבים להסדיר את הדברים האלה. יש גם תופעה של שעות רבות, שומע על מנופאים שעובדים 16 שעות ביום. אלו דברים בסיסיים שצריך לתקן ולכן המסמך דרישות מתחיל בדרישות האלו".

 

"על זה יש את האלמנטים של פיקוח, הכשרות, מכרזים וסטנדרט בטיחות ראוי. כל אלו אמורים ללוות את הדברים המהותיים ולוודא שהם מתקיימים. זה לא מסובך, אני חושב שזה מסמך מאוד ראלי".

 

אז למה הצעדים הללו לא ננקטו עד היום?

 

"יש אדישות שהיא באמת מדהימה".

 

עליה במספר התאונות הקטלניות

בארגון קו לעובד מדגישים, כי המספר הנמוך יחסית של תאונות העבודה בחודש האחרון, נבע מריבוי החגים ומהעובדה, כי בחלק ניכר מהחודש הוטל סגר מלא על השטחים. עם זאת, למרבה הצער, פועל בניין אחד כן קיפח כאמור את חייו - ג'יהאד חוסין חוג'יראת המנוח, בן 52 במותו, מביר אל-מכסור, נשוי ואב לארבעה. חוג'יראת נהרג ב-5 בספטמבר, לאחר שנפל מגובה 12 מטר בעת התקנת קירוי למגרש ספורט בבית ספר בעפולה.

ג'יהאד חוסין חוג'יראת (צילום: באדיבות נרתמים)
ג'יהאד חוסין חוג'יראת(צילום: באדיבות נרתמים)

נוסף על כך, השבוע השלישי של ספטמבר היה מדמם במיוחד: ב-17 בספטמבר נפצע באורח קשה עובד בן 35, באתר בנייה בחיפה, בתאונה בה ננעצו קוצי ברזל בגפיו התחתונות. שלושה ימים לאחר מכן נפל עובד בן 40 מגובה שתי קומות באתר בנייה בקריית מלאכי, נחבל בגפיו ונפצע באורח בינוני. גם למחרת אירעה תאונה של נפילה מגובה, בה נפל עובד כבן 50 מגובה 3 מטרים באתר בנייה בירושלים ונפצע באורח בינוני.

 

במקביל, נתוני משרד העבודה והרווחה שפורסמו החודש גילו עלייה של 46% במספר התאונות הקטלניות בענף הבנייה בחצית הראשונה של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017. בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016 מדובר בעלייה של 19%. 9 מההרוגים מצאו את מותם כתוצאה מנפילה מגובה, שהיא הסיבה הנפוצה ביותר לתאונות בענף.

אתר ממנו נפל העובד שנהרג (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)
האתר שבו נפל חוג'יראת המנוח(צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה)

יש לציין, כי המשרד כלל במניין ההרוגים, בטעות, גם פועל בניין שנפצע באורח קשה כתוצאה מנפילה מגובה ומאושפז - אחמד אסכנדר, תושב טול כרם ואב לשישה ילדים. בניגוד לאסכנדר, שמשפחתו ממתינה להחלמתו - שני פועלי בניין נוספים שמתו בתאונות עבודה לא נמנו בספירה, אך מותם תועד על ידי הקבוצה למאבק בתאונות בניין.

 

האחד הוא מועין חג'ה, מהכפר בורקה ליד רמאללה, שנפצע בינואר באורח אנוש במסגרת עבודתו כפועל בניין בטייבה, אבל המעסיק שלו לא אישר רשמית שהוא הועסק בישראל והוא הועבר לבית חולים בשכם, שם מת מפצעיו. ההרוג השני הוא עומר דעיס, תושב יטא, שנפל אל מותו מרשת ברזל מחוררת על גג, באתר להרחבת מפעל במישור אדומים באפריל. הסיבה לכך שדעיס לא נכלל בספירת המינהל היא, שמדובר בתאונה שאירעה מעבר לקו הירוק, שם תקנות הבטיחות אינן חלות ומשרד העבודה אינו מפקח.

 

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר, כי בכוונתם להוביל חקיקה, שתאסור או תגביל חברות קבלניות, שהיו אצלם תאונות קטלניות, בהשתתפות במכרזים של המדינה. "על הקבלנים לקחת אחריות על הנעשה באתריהם ולדאוג שהעובדים לא יחזרו למשפחותיהם בארונות מתים", מסר. 

 

"חלקם בונים במהירות על חשבון בטיחות, לא נותנים דין וחשבון לציבור ומתנערים מאחריותם הבסיסית לשמירה על חיי העובדים שלהם", הוסיף. "המטרה היא להעביר מסר ברור לקבלנים - שחיי הפועלים קודמים לרווחים ושאם לא יפעלו כדין, הרווחים שלהם יפגעו וגם הבונוסים של המנכ"לים. יידע כל קבלן שיש מחיר כלכלי למוות של פועלי הבניין ושהם ישאו באחריות".


פורסם לראשונה 28/09/2018 10:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
יו"ר ההסתדרות אבי ניסקורן. "המטרה היא להגיע לתוצאות"
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים