יוסי אילן, סא"ל במיל' בחיל הים, מנווט היום את סערת חייו המתמשכת. "שם חינכו אותי להתנהלות ראויה. זה עניין של אופי, כל דבר עקום אני צריך ליישר, בוודאי כשאני מבין שהשירות הציבורי מועל באמון הציבור", הוא אומר.

לפני כמעט שלושים שנה החל אילן לעבוד כמציל בעיריית תל אביב. לדבריו, לאחר עשור גילה שבעירייה נתפרים תפקידים למקורבים ללא מכרז. "גיליתי את זה בשנת 99', כשהתמודדתי למשרת מנהל תחנת הצלה במכרז שהתנהל ללא פרוטוקול. יצאתי עם זה החוצה, ובשנת 2003 בג"צ ביטל את תוצאות המכרז".

אילן אמנם נחוש בדרכו, אבל משלם עליה מחיר כבד, בכל תחומי חייו. לדבריו, עוד לפני שניתן פסק הדין החלו להתעמר בו. "הפכתי לשק חבטות, והכל מתוך חיסול חשבונות", הוא אומר, "לא קודמתי ונשארתי כמעט שלושים שנה מציל זוטר, בזמן שאחרים התקדמו בכמה תפקידים, קיבלתי איומים ממצילים, עבריין יפואי נשלח לדקור אותי". בשנת 2011, הוא מספר, תפרו לו תיק – שישה אישומים על הפקרת חיי אדם. כעבור ארבע שנים הוא זוכה, אבל בסיום הדיון כבר חיכה לו כתב אישום נוסף, הפעם בנוגע להתבטאויות לא הולמות. מאז, הוא מושהה מהעבודה.

"אותי לימדו שרק דגים גדולים שוחים נגד הזרם", הוא אומר, "מנסים להתיש אותי, אבל לא חשבתי לעזוב את תפקידי כמציל לרגע. אם לא הייתי עושה את זה לא הייתי ישן בלילות".

תגובת עיריית תל אביב-יפו:
יוסי אילן מעולם לא חשף כל שחיתות בעירייה. מדובר במציל המועסק שנים רבות בעירייה, ובמרוצת השנים הגיש כנגדה למעלה מעשרים תביעות וערעורים, כאשר רובם ככולם נדחו או נמחקו. באף אחד מההליכים המשפטיים לא נקבע כי העירייה התנהלה באופן מושחת או פעלה בניגוד לטוהר המידות. בימים אלה מושעה מר אילן מעבודתו בעקבות תובענה משמעתית המתנהלת נגדו. במסגרת תובענה זו, התקבלה החלטה על ידי בית הדין למשמעת כי המעשים המיוחסים למר אילן מהווים עבירת משמעת.

הפרק השלישי בסדרה: האישה ששנים לא היה לה בית מצילה אנשים כמוה »

הפרק השני בסדרה: הצייר שוויתר על האמנות כדי להציל את הפליטים »

הפרק הראשון בסדרה: רוחמה ניצלה ממעגל הזנות וחזרה להציל נשים אחרות »


יוצר, במאי ומפיק: יגאל לרנר

צלם: אמנון האס

עורך: יקיר טפר