הצבת סוללות S-300 בסוריה המופעלות על ידי מערך ההגנה האווירי במדינה מצריכה זהירות, אך יחד עם זאת לא שובר את כללי המשחק. בסוריה כבר מוצבת מערכת הגנה מתקדמת ממנה, S-400, שמופעלת על ידי הרוסים. ישראל תקפה בעבר בתוך האזור שעליו המערכת הזאת מגינה ובחיל האוויר לקחו בחשבון שהרוסים יכולים לירות, או לחילופין לספק מידע בזמן אמת לצבא הסורי על המטוסים התוקפים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הטייסים הישראלים מכירים את המערכת המתקדמת היטב, אבל העברת יכולת כזאת לסורים - מה שעד כה נמנעה מוסקווה לעשות - היא אמירה שמשמעותה הוא ניסיון שלה לעצב את המרחב לפי האינטרסים שלה ולנצל זאת עד תום. יתירה מכך, מדובר גם באמירה מדינית ולא רק טקטית. הרוסים מנסים למכור את מערכות ההגנה האווירית הללו בהרבה מקומות בעולם. הן לא רק מתקדמות, אלא הן גם קטלניות הרבה יותר מהטילים שהיו בידי הסורים עד היום - בעיקר בהיבט טווח הגילוי שלהן.

דיווח: הועברו מערכות מתקדמות יותר (צילום: רויטרס, חדשות)
המערכת במצעד צבאי (ארכיון) | צילום: רויטרס, חדשות

כושר גילוי המטוסים של המערכת הוא 200 קילומטרים וכך, כל מטוס של חיל האוויר שממריא מבסיס בארץ מנוטר על ידי המערכת. גם יכולות כמו גובה היירוט ותמרון הטילים - פגיעה ב-20 מטרות בו זמנית - משפיעות באופן חסר תקדים על אפשרויות התקיפה של מטוסינו בשמי המזרח התיכון. לצד כל אלה קיים הצורך בפיתוח אמצעים מתקדמים וחדשים נוספים, שיכולים לאפשר הגנה נאותה לטייסים ולמטוסים הישראליים.

מטוסי חיל האוויר בשמי יוון (ארכיון) (צילום: משרד הביטחון היווני, חדשות)
מטוסי חיל האוויר בשמי יוון (ארכיון) | צילום: משרד הביטחון היווני, חדשות

למעשה, כבר בתחילת שנת 2017 התאמן חיל האוויר יחד עם מדינות נוספות ביוון, ומוקד האימון היה התמודדות עם מערכות הגנה אווירית מתקדמות מתוצרת רוסיה ובראשן מערכת S-300. "האפשרות להתאמן מול המערכות ולהכיר את נקודות התורפה והחוזקה שלה תאפשר בעתיד תמרון יעיל ותפתח יכולות התמודדות טובות יותר מולן", אמרו אז גורמי ביטחון ישראליים.