שתף קטע נבחר

קיבלו כנפיים: על ניצחון החוץ של מכבי חיפה בזלצבורג

עוד לפני שקללת רד בול נחשבה לקללה, הירוקים הדיחו את האוסטרים עם 1:2 מרשים על משטח סינטטי. אחר כך הם השלימו את העבודה ברמת גן, והעפילו לשלב הבתים של ליגת האלופות. סיפורו של ערב בלתי נשכח. ילדי החוץ, פרויקט מיוחד: ניצחונות החוץ הגדולים של ישראל

 

תשע שנים חלפו מאז הניצחון הענק של מכבי חיפה על רד בול זלצבורג, 1:2 בחוץ במשחק הראשון מבין שניים במוקדמות ליגת האלופות. אף אוהד חיפאי לא ישכח את הערב ההוא, בו סיפקו הירוקים תצוגת דומיננטיות מרשימה מול יריבה פייבוריטית על הנייר. בתום שני המשחקים חיפה העפילה על חשבון האוסטרים לשלב הבתים, באחת ההדחות הראשונות של האוסטרים כחלק מקללת 11 השנים של המועדון, שנמשכת עד היום.

 


 

הסגל של מכבי חיפה לאותו משחק לא היה הנוצץ ביותר שידע המועדון. ניר דוידוביץ', דקל קינן, יניב קטן, ליאור רפאלוב וגוסטאבו בוקולי היו השחקנים המובילים, כשלצידם שחקנים מבטיחים כמו אייל גולסה ומוחמד גדיר, שהיו אז רק בני 18. לא השמות הכי גדולים אבל שחקני נשמה עם הרבה מאוד מחויבות. מי שהוביל את החבורה הזו מהקווים היה אלישע לוי, מאמן שידע למצוא את החיבור לשחקנים ולהעמיד קבוצה מאוחדת וחזקה מנטלית.

 

ארבייטמן חוגג את שער הניצחון (צילום: רויטרס)
ארבייטמן חוגג את שער הניצחון(צילום: רויטרס)

 

אחרי שאייל גולסה היה השחקן הבולט בפתיחה וניהל את המשחק בחוכמה שמתאימה יותר לשחקן ותיק ומנוסה, בדקה ה-22 מהלך שהתחיל אצלו הסתיים עם הגבהה מושלמת של אייל משומר לראש של גדיר, שנגח נהדר פנימה – 0:1 מוצדק לקבוצה הטובה יותר.

 

זלצבורג חזרה למשחק (57) כשאלכסנדר ציקלר, אקס באיירן מינכן שזכה במדיה בעונת 2000/01 בליגת האלופות, הכניע את דוידוביץ' אחרי בישול של השוער שלו וטעות בהגנת חיפה. לוי הגיב והימר על התקפה, כשהכניס את שלומי ארבייטמן למשחק בדקה ה-75. שמונה דקות אחר כך רפאלוב מצא את החלוץ במסירה גדולה, וארבייטמן לא התבלבל וגלגל בקור רוח לפינה – 1:2 שסידר לירוקים יתרון משמעותי לקראת הגומלין.

 

קבלת הפנים לאלישע לוי בבן גוריון (צילום: אורן אהרוני)
קבלת הפנים לאלישע בשדה. "נגד כל הסיכויים"(צילום: אורן אהרוני)

דבאלישווילי (צילום: רויטרס)
דבאלישווילי. חבורה לוחמת(צילום: רויטרס)

 

גם ממרחק הזמן הרב שחלף, לוי עדיין מתרגש מההישג ההוא: "עד היום להגיע לליגת האלופות עד היום זה לא דבר פשוט. זלצבורג בזמנו היו עם תקציב של 60 מיליון יורו - פי כמה וכמה מאיתנו - ואנחנו עם קבוצה מאוד צעירה האמנו כל הזמן שאפשר להגיע לליגת האלופות, המשחק המדובר הראשון היה שם וניצחנו נגד כל הסיכויים. אף אחד לא האמין שננצח שם, גם אי אפשר לטעון שגנבנו ניצחון. זה הישג שכולו יכולת, פיזיות והרבה אמונה. הניצחון שם העביר את ההכרעה אלינו ואז קיימנו את הגומלין בר"ג, מול 30 אלף אוהדים שלנו. קשה לשכוח את השמחה הגדולה שהייתה אחרי שהשלמנו את העבודה".

 

ההישג מרשים עוד יותר בשל העובדה שהמשחק התקיים על דשא סינטטי – משטח שהיה זר לחלוטין לשחקני חיפה, בעוד האוסטרים שיחקו עליו מדי שבוע. השחקנים מספרים שהאימון הראשון על המשטח לא היה מעודד. הם התקשו להסתגל אליו, מה גם שהמשטח במגרש האימונים היה ברמה נמוכה. משומר נזכר: " הכדורים עפו לכל כיוון, היינו בלחץ, אבל זה גרם לנו גם להגיע במוכנות גבוהה. בפועל, באצטדיון, הדשא היה ברמה הכי גבוהה שיש והדבר לא הפריע לנו".

 

ציקלר (צילום: AFP)
ציקלר. השוויון של אלוף אירופה לא עזר לאוסטרים(צילום: AFP)

 

המגן, היום בהפועל אשקלון מהליגה הלאומית, רואה בניצחון הזה הישג היסטורי, גם ביחס לניצחונות הגדולים ביותר של הקבוצה אי פעם: "הניצחון הזה אפילו גדול יותר מהניצחון על מנצ'סטר יונייטד, כי הייתה לו חשיבות גדולה. אני זוכר שהגענו לבית המלון שם וכולם היו דרוכים ונחושים ברמה הכי גבוהה. לפני שיצאנו מהמלון יצאנו לקפה ועוגה, והתדרוך של אלישע כלל סרטון מוטיבציה. הרגשתי שאנחנו הולכים לשרוף את הדשא, וזה באמת מה שהיה". על התחושות אחרי המשחק הוא אומר: "הייתה שמחה אדירה להגיע לאצטדיון כזה ומול קבוצה כזו, שנחשבה אז לאימפריה גדולה, ולנצח. כולם היו בעננים, אבל הבנו שזו המחצית הראשונה ושאנחנו צריכים להשלים את המשימה בבית".

 

משומר, שמשחק היום בהפועל אשקלון אחרי שנים רבות בחיפה, ניסה להסביר את ההבדלים בין אז להיום: "אז הייתה יותר מחויבות. שחקנים הרגישו יותר שייכות למועדון, הרגישו יותר ביחד והיו הרבה יותר שחקני בית. כשאני הגעתי ראיתי את השחקנים הגדולים, קטן, קייסי, בנאדו ודוידוביץ', שחונכו בצורה אחרת ולקחתי דוגמה מהם. היום זה לא קיים, מה שחסר כרגע למכבי חיפה זה מנהיג אמיתי שיתווה דרך לצעירים".

 

אייל משומר מול אנדראס אולמר (צילום: רויטרס)
משומר. "היינו מאוחדים"(צילום: רויטרס)

 

למרות שלא היו בקבוצה כוכבים ענקיים, לחיפה היו הרבה אופציות על הספסל, בין השאר ארבייטמן שניצח לו את המשחק: ארבייטמן נזכר ברגע הקסום ומספר: "אני זוכר את הרגע הגדול הזה, זה ילווה אותי כל החיים. הייתה הרגשה טובה ואווירה טובה לקראת המשחק, הגענו מוכנים והיה משהו באוויר, אמונה שאנחנו עושים את זה. זלצבורג זה שם גדול והגענו כאנדרדוג ברור אך האמנו בעצמנו".

 

החלוץ מספר גם על סימנים מקדימים שהגיעו כבר יום קודם: "באימון המסכם לקחתי כדור מחצי המגרש עד רחבת ה-16 ובעטתי לחיבורים, שער באמת יפה. אחד מאנשי הצוות במקום אמר לי 'הלוואי שתעשה את זה מחר'. כל הלילה זה ישב לי בראש, מה זה לכבוש מול קבוצה כזו. נכנסתי כמחליף בדקה ה-75, אחרי כמה דקות קיבלתי כדור ענק מליאור רפאלוב ועשיתי את ה-1:2. זו הרגשה שלא אשכח אותה, זה אחד מרגעי השיא בקרירה שלי, רצתי מקצה לקצה וחגגתי כמו מטורף עם התנועה המפורסמת עם הברך שליוותה אותי לאורך כל הדרך בחיפה. זה גול מאוד משמעותי בדרך לליגת האלופות".

 

חיפה חוגגת את השער של גדיר (צילום: AP)
חיפה חוגגת את השער הראשון של גדיר(צילום: AP)

 

במשחק הגומלין באצטדיון רמת גן, הירוקים השלימו את העבודה עם 0:3, משערים של גיאורגי דבאלישווילי, גולסה וגדיר, מול חבורה אוסטרית שהתקשתה להתמודד עם החום הכבד. הניצחון שלח את חיפה לשלב הבתים והעשיר את קופת המועדון בעשרות מיליוני שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
אלישע לוי
צילום: אלי אלגרט
מומלצים