טל ברודי: "נשארתי בארץ בגלל ציונות"

טל ברודי חגג בשבוע שעבר 75, 53 שנים לאחר שעלה לארץ, וכוחו במותניו: "בכל יום אני 40 דקות על ההליכון" • על החיים אחרי הכדורסל: "אני שגריר של ישראל" • על המשפט "אנחנו על המפה": "בא מהלב" • והמתאזרחים של ימינו: "אולי צריך להחתים אותם בחוזה לשנתיים"

צילום: עמי שומן // טל ברודי. מרים משקולות

בשבוע שעבר חגג טל ברודי 75 עם תשעת נכדיו. למביט מהצד מייד עולה השאלה: "75? אתה בטוח?" - הוא נראה יותר 57. בגיל שבו רבים כבר הגיעו למנוחה ולנחלה, ברודי לא מפסיק להתרוצץ. הוא עדיין מתקשה בעברית, אבל כבר בשש בבוקר הוא על הקו עם סין (בהתנדבות) כמייצג חברות טכנולגיות ישראליות. בצהריים, כאשר האמריקנים והקנדים מקיצים, הוא עובר לתקשר איתם ולקדם שיתופי פעולה. "אני שגריר של מדינת ישראל", הוא אומר.

איך אתה שומר על פיגורה כזו?

"אוכל ירקות, לוקח תכשיר טבעי לשיפור הזיכרון, עושה בדיקות בכל חצי שנה. אני מנסה לשמור. כל יום אני 40 דקות על ההליכון וקצת משקולות. אמא שלי חיה עד גיל 103, אם אני אגיע קרוב לזה זה טוב. מה שכן, אני לא מפסיק לאכול עוגות. על זה אני לא מוותר".

לא נבחרת לכנסת אבל מדינת ישראל הרוויחה אותך כסוג של שגריר ברחבי ארה"ב.

"אני לא עורך דין. לא רציתי להתווכח כל יום ולהגיד זה שחור ויגידו לי זה לבן. בסוף יצא לי טוב, אני מייצג בחו"ל את כולם. כששואלים אותי במכללות בארה"ב על הפלשתינים, אני שואל אותם 'על איזה פלשתינים אתם מדברים - היהודים או הערבים?' הם שואלים: 'יש יהודים פלשתינים?' אני אומר להם שאבא שלי וסבא שלי היו פלשתינים. הם היו כאן לפני מאה שנה. כולם חושבים שהיתה מדינה פלשתינית ואנחנו באנו וכבשנו אותם. הסטודנטים נדהמים מזה". 

עם שמעון מזרחי. "אי אפשר להגיד שצריך להחליף את ההנהלה" // צילום: אלן שיבר

"מה זה 28 הפרש?"

הפטריוטיות של ברודי לא נולדה היום. ב־1965 נבחר בדראפט במקום ה־12 על ידי בולטימור בולטס, בחירה ששווה בימינו 6.2 מיליון דולר מובטחים לשנתיים ועוד 3.4 מיליון כאופציה לעונה שלישית. למרות הכל, הוא העדיף את מכבי ת"א בסופו של דבר. 

איך ויתרת אז על החלום?

ההחלטה לוותר על האן.בי.אי היתה מורכבת מכמה דברים: אבא שלי, שהיה בארץ בשנות ה־20, והסרטים שהייתי רואה בארה"ב על מה שהנאצים עשו ליהודים. אני נשארתי בגלל ציונות. מכבי הציעו לי את האתגר. אני רציתי לשנות. מכבי עד אז לא עברה שלב בגביע אירופה. היה עוד אלמנט והוא שלא רצו להעביר אותי בטרייד לפילדלפיה. 

ברודי חזר להשלים תואר שני בחינוך גופני, ובקיץ 1966 נענה לחיזוריה של מכבי ת"א לשחק בשורותיה בחוזה הרשמי הראשון בתולדות הכדורסל הישראלי: 600 דולר לחודש, דירת חדר וחצי ברחוב קינג ג'ורג' ורכב קטן. כאשר ברודי בחר בפיאט 850 אדומה, במכבי שאלו אותו: "למה אדום?"

ברודי לא היה עוד כדורסלן, אלא למעשה מהפכן. רלף קליין אמר פעם עליו: "עד בואו כדורסל היה בארץ תרבות של פנאי. ברודי לימד אותנו שכדורסל זו דרך חיים". אפי בירנבוים טען ש"ברודי שינה את הכדורסל בארץ. הוא הביא אלמנטים רבים, כולל את הסבסוב". 

ב־2 במארס 1967 הוא החל לבנות את המיתוס של מכבי ת"א במה שקרוי "נס בדאלונה". הצהובים הפסידו בבדאלונה במשחק הראשון 101:69 ("הם מרחו וקס על המגרש והחלקנו") למרות 26 נקודות שלו, ובגומלין הובילו ביד אליהו הפתוח 24:28 במחצית. "חבר'ה תרימו את הראש", אמר, "מה זה 28 הפרש? בסך הכל 14 סלים". למחצית השנייה עלתה מכבי ת"א במצב מנטלי אחר, ניצחה בסיום 51:83 וכפתה משחק שלישי ומכריע בדרכה לגמר ההיסטורי שלה מול איניס וארזה.

בספרו של אוהד גרינוולד "המועדון" נכתב שבהפועל ת"א ראו בקנאה את הצלחתו של ברודי. הפועל זכתה בארבע אליפויות בשנות ה־60 עד בואו של ברודי, ואנשי מכבי ת"א גילו בחקירה כי מישהו התלונן בפני הרשויות האמריקניות ש"ברודי מפגין בישראל התנהגות פרועה ומזיק לשמה הטוב של אמריקה".

בעקבות התלונה חזר שמו של ברודי לרשימת המועמדים לגיוס לצבא האמריקני, ובקיץ 1965 התקבל בישראל צו גיוס עבורו. הוא יועד להישלח לחזית בווייטנאם, אבל למזלו של ברודי הוא נבחר ל־12 שחקני הצבא האמריקני שייצגו את ארה"ב בטורנירים שונים ובאליפות העולם בלובליאנה 1970.

ברודי חזר, ומכבי המריאה איתו עד הניצחון על צסק"א מוסקבה בווירטון והזכייה הראשונה בגמר 1977. אחד הדברים שנצרבו מהמשחקים האלה הוא אמרתו האלמותית: "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה. לא רק בספורט, בהכל".

ברודי בפעולה. לא ניצחנו את צסק"א, ניצחנו את בריה"מ, איפה שנמצא נתן שרנסקי // צילום: אלן שיבר

 

מאיפה הגיע המשפט הזה?

"זה בא מהלב. עד היום אני רואה את החשיבות של זה. הכל השתחרר פתאום. לא ניצחנו את צסק"א, ניצחנו את בריה"מ, איפה שנמצא נתן שרנסקי".

ולמרות הניצחונות והגביעים, פרס ישראל ב־1979 הוא הכי חשוב עבורך.

"זו היתה העדות למה שעשינו. זו היתה פעם ראשונה שהעניקו פרס לספורט, ולהיות הראשון שגרם לכך שספורטאים יקבלו הכרה זה כבוד גדול". 

מתאזרחים לאן?

לאורך השנים ברודי היה שייך בצורה כזו או אחרת למכבי ת"א: עוזר מאמן בשנות ה־80, שותף לארגון המשחקים עם קבוצות האן.בי.אי מאז שנות ה־90, חבר דירקטוריון והיום משקיף בישיבות הנהלה כארבע פעמים בשנה.

למה המועדון התרסק בשנים האחרונות?

"אני לא יודע אם לקרוא לזה להתרסק. זה קרה גם ללייקרס ולסלטיקס. מכבי עשו תיקונים. מכבי הביאו שחקנים, אבל לא הצליחו לחבר אותם לקבוצה". 

עם גביע אירופה. "מכבי הציעו אתגר" צילום: צילום: סער יעקב/לע"מ

 

איך הרגשת שפיטרו כאן חמישה מאמנים בעונה?

"זה היה מיותר. בילי קאניגהאם בא לארץ והכרתי לו אז את ארז אדלשטיין שהיה המאמן. כמה שבועות אחרי זה הוא ביקש ממני למסור לו ד"ש. כתבתי לו בחזרה שהוא כבר לא מאמן את מכבי. בעונה הראשונה היה בעיה כי לקחו שחקן שהתברר כפצוע (פאברני).

"בעונה השנייה לא היה הרכב שחקנים שעבד. בעונה האחרונה לא היתה כימיה בין שני שחקני החוץ שהביאו (קול וג'קסון). מכבי זה לא בנק ישראל. אי אפשר להגיד שצריכים לשנות את ההנהלה, זה אנשים שנותנים מכספם. אם רוצים לשנות, צריכים להביא אנשים שמוכנים להכניס את היד לכיס".

ב־2015 קיבל ברודי פרס מטעם אגודת "בוני ציון" על היותו אחד העולים שתרמו משמעותית למדינת ישראל. ה"ניו יורק טיימס" בחר בו לאחד מעשרת האמריקנים המשפיעים ביותר בישראל. לאחרונה הוא קצת נבוך לנוכח המתקפה נגד כדורסלנים יהודים העולים לישראל ותופסים את מקומם של הצברים, וההצעות להגביל את מספרם. "כל אחד בא לפה, חי פה וגר פה והוא צריך להיות כמו כל אחד", הוא אומר, "קובעים את זה לפי חוקי המדינות". 

חוקי המס המפלים גרמו לזה שקבוצות מחפשות פתרון יהודי זול בארה"ב?

"אם השחקן הישראלי יותר טוב, צריך לתת לו לשחק. זה העיקרון. עומרי כספי הגיע לאן.בי.אי בזכות היכולות שלו. צריך לחשוב על הנושא של המתאזרחים. אתה לא יכול לדעת כשמישהו נוחת פה מה יהיה ומייד לשלול לו את האזרחות. קשה לקבוע מראש. אולי בחוזה הוא צריך לחתום על חוזה לשנתיים. השחקנים שמשחקים כאן הופכים להיות שגרירים שלנו".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר