רעידות האדמה הקלות שפקדו את אזור הכנרת לפני כחודשיים החזירו לתודעה את הסכנה שמתחת לקרקע. בשנים האחרונות החלו במשרד החינוך וברשויות המקומיות להציב במוסדות החינוך מערכות שיתריעו על הרעידה ויאפשרו לתלמידים לצאת לאזורים מוגנים, אך היו רשויות שביקשו מערכות משוכללות יותר. תחקיר "החדשות" מעלה סימני שאלה מאחורי הדרישה הזו, ומגלה כי ייתכן שיועץ המיגון של הרשויות הללו קשור לאחת החברות בתחום.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

ד"ר חיליק סופר, לשעבר בכיר בפיקוד העורף, הפך בשנים האחרונות למומחה הכמעט הבלעדי בתחום רעידות האדמה. בכל ייעוץ שנותן ד"ר סופר הוא לא מסתיר את דעתו לגבי המערכת המועדפת בעיניו להתראה בפני רעידות אדמה.

ד"ר סופר ליווה את הליך בחירת הספק בשלוש הערים הגדולות בישראל ושם נבחרה חברת ביפר עם המערכת החביבה עליו. החברות האחרות שהפסידו שוב ושוב החלו לחשוד בטיב היחסים שבין היועץ לחברת ביפר, שכרו חברת חקירות וכך צצה לה "העסקה הקפריסאית".

החוקרים הציגו את עצמם כמתווכים בעסקה להצבת מערכות התראה בפני רעידות אדמה בבסיסי חיל האוויר בקפריסין. הם פנו לד"ר סופר, נפגשו אתו בלרנקה וזה מיד המליץ על החברה המתאימה.

ד"ר חיליק סופר (צילום: החדשות‎)
ד"ר חיליק סופר | צילום: החדשות‎

מהר מאוד הייעוץ הופך לעסקה ואחד האנשים שאמורים להרוויח ממנה הוא ד"ר סופר בעצמו. זה מבהיר בשיחה שחברת ביפר לא תסרב לתנאי העמלות שידרוש, וכעת נותר רק לדון כיצד יחלקו ביניהם, סופר והחוקרים-המתחזים, את האחוזים שיקבלו מעסקת התיווך בין ביפר לקפריסאים.

לא ברור, אם בזמן המכרזים לרשויות המקומיות היה קשר כלשהו בין סופר לביפר, בכל מקרה זמן קצר לאחר הפגישה כותב סופר לחוקר המתחזה בקפריסין. "גיל שלום, נפגשתי אתמול עם רונן מנהל תחום מערכות התראה בביפר, הסברתי לו שאנחנו רוצים לשווק בבלעדיות את מערכת ההתראה המרחבית". העסקה הקפריסאית הבדויה כמובן שלא יצאה לפועל אבל בחודש הבא יתפרסם מכרז של הביטוח הלאומי, היועץ הוא סופר, ביפר מתכוונת להתמודד.

תגובת חברת ביפר: "החברה היא המובילה בישראל ובעולם בטכנולוגיית גילוי והתראה ברעידת אדמה. 130 רשויות בישראל בחרו להתקין את המערכת שלנו לאחר שהשוו עם אחרות. הקשר עם ד"ר סופר נובע מעצם היותו יועץ של לקוחותינו וזו היכרות זהה לזו שיש לו עם חברות אחרות. חברתנו זכתה במכרזים רבים, גם כשמר סופר לא שימש כיועץ ואף לא זכתה במכרזים אותם ליווה. למעלה משנה לאחר שהתקיימו כל המכרזים ברשויות המקומיות, קיבלנו את פנייתו של סופר שביקש לקשר אותנו עם איש עסקים קפריסאי. בכיר בביפר נפגש עמם והתייחס לסופר כאל מתווך המציע עסקה פוטנציאלית. כדי למנוע סיכוי לחשש מניגוד עניינים, סרבנו למנות את סופר כנציגנו הבלעדי בקפריסין אלא לעבוד רק מול המזמין הזר. חברתנו מקפידה הקפדה יתרה על טוהר המידות".

מד"ר חיליק סופר נמסר בתגובה: "חברת 'שיא דיפנס' אותה אני מנהל מספקת שירותי ייעוץ לעשרות רבות של רשויות מקומיות וגופים שונים, לשביעות רצונם של כל לקוחותיה. ב-3 מקרים שונים מסרתי חוות דעת מומחה לבית המשפט והגדרתי את מערכת ההתראה של אחת החברות כמערכת 'טיפשה', שאינה עומדת בסטנדרט המפרט הטכני ונראה שגורמים שהפסידו בבתי המשפט, ניסו לשדל אותי באופן פסול באמצעות חוקר פרטי לבצע פרויקט בקפריסין, שלא יצא לפועל. מדובר בניסיון מעוות של גורם מסחרי לייצר מצג שווא, ובדרך זו לנסות ולהטות תוצאות מכרזים. יובהר כי אין כל מניעה חוקית להמליץ למדינה בחו"ל על מערכת של חברה ישראלית. למען הסר ספק, במקרה שהפרויקט היה יוצא לפועל, החברה הייתה מעדכנת את כל לקוחותיה ופועלת בהתאם למתחייב לכך".