שתף קטע נבחר

למי קראתם נמושה? על ההצלחה של דודלאנז'

העלייה ההיסטורית של נציגת לוקסמבורג לשלב הבתים בליגה האירופית היא ציון דרך מרשים בהתקדמות של הכדורגל במדינה הקטנה

 

"היסטורי, הירואי". כך זעקה הכותרת במוסף הספורט של "ולט" הלוקסמבורגי, אחרי שדודלאנז' עשתה את מה שנדמה היה כפנטזיה הזויה עד לא מזמן ועלתה לשלב הבתים של הליגה האירופית. זו הפעם הראשונה שבה קבוצה מלוקסמבורג מגיעה לשלב בתים כלשהו, והפרס: בית 6 הכיפי, לצד מילאן, בטיס ואולימפיאקוס של ביברס נאתכו.

 


 

באופן אירוני, זה קרה דווקא בקיץ שבו כל הקבוצות הישראליות סיימו את דרכן במפעלים האירופיים כבר באוגוסט. זוכרים את 1993? מכבי חיפה ערכה בכורה אירופית עם צמד מפגשים מול דודלאנז', ואחרי 0:1 בחוץ השיגה 1:6 בקריית אליעזר ששיקף את הפערים. במאזן ההיסטורי של הנבחרות ישראל מובילה 0:9, עם תוצאות כמו 0:5, 0:6 ו-0:7, אבל העיתונאי הלוקסמבורגי דן אלווינגר מבטיח: "היום תוצאה כזו לא הייתה חוזרת על עצמה".

 

דודלאנז' חוגגת (צילום: EPA)
דודלאנז' חוגגת את ההישג ההיסטורי(צילום: EPA)

 

ודודלאנז' לא לבד. פרוגרס נידרקורן הקטנטנה הדיחה את גבאלה מאזרבייג'ן והונבד מהונגריה, וסיימה את דרכה רק בסיבוב המוקדמות השלישי בגלל שער אחד שהיה חסר לה מול אופה הרוסית. זה הקיץ הגדול של הכדורגל בלוקסמבורג, והוא לא הגיע משום מקום.

 

לפני כעשור ההתאחדות המקומית הקימה אקדמיה לצעירים שמטרתה ליצור דור חדש ואיכותי. בה בעת, מספר אלווינגר, חל שינוי תפיסה אצל הצעירים במדינה: "בעבר, כדורגלן בלוקסמבורג היה חושב קודם כל על עבודה וקריירה ורק אחר כך על המשחק. בשנים האחרונות הצעירים מנסים להפוך לשחקנים מקצוענים. הפעילות של האקדמיה משתלמת, ועכשיו יש לנו מאגר גדול יותר של כישרונות".

 

מילאן ביסבץ' במאבק עם קאנטה מלגיה ורשה (צילום: EPA)
מילאן ביסבץ' במאבק עם קאנטה מלגיה ורשה(צילום: EPA)

 

מעבר לכך, באקדמיה מעודדים את הצעירים המצטיינים לצאת בגיל מוקדם למועדונים או למחלקות נוער בגרמניה ובצרפת הסמוכות, מתוך ידיעה ששם יוכלו להתפתח טוב יותר – בזמן ששחקנים

מהמדינות הקרובות מגיעים ללוקסמבורג כדי לחזק את הקבוצות המקומיות.

 

אלווינגר: "השחקנים האלו מבחוץ עושים את ההבדל. הקבוצות מצליחות להביא שמות עם ניסיון בבונדסליגה. יחד עם זאת, דודלאנז', שהיא הדבר הכי קרוב לקבוצה מקצוענית בליגה חובבנית, החליטה להגדיל את התקציב כדי להתקדם".

 

במונחים שלנו זה נשמע מעט, ארבעה מיליון יורו, אבל במונחים של לוקסמבורג זו קפיצת מדרגה רצינית בדרך למקצוענות. וכמובן שכמה צרפתים וגרמנים לא משנים את הכל – הבסיס הוא השחקנים מלוקסמבורג, עולם אחר מאשר פעם. הם מביאים תוצאות מדהימות, כמו הניצחון הכפול על אלופת רומניה קלוז' בפלייאוף, ולפני כן 1:2 בחוץ על אלופת פולין לגיה ורשה.

 

ברמה הבינלאומית, ללוקסמבורג עדיין אין נבחרת חזקה מספיק – אבל לפני שנה בדיוק היא הוציאה בטולוז 0:0 מאלופת העולם שבדרך צרפת. סימן להתקדמות. הימים שבהם לוקסמבורג הייתה נמושה נגמרו, וההצלחה של דודלאנז', כך נראה, היא רק צעד ראשון בדרך לעתיד ספורטיבי יפה יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים