המשטרה נגד משפחת המחבל - התנאים הופרו, הערבות חולטה: הלווייתו של אחמד מוחמד מחאמיד, המחבל שביצע את ניסיון הדקירה בשישי האחרון בעיר העתיקה בירושלים, התקיימה הלילה (בין שני לשלישי) באום אל פחם עירו - בהשתתפות מאות בני אדם. המשתתפים הניפו את דגלי הרשות הפלסטינית וקראו בין היתר "ברוח, בדם נפדה את השהיד". במשטרה פתחו בחקירה וליברמן גינה: "אום אל פחם צריכה להיות חלק מפלסטין".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

מהמשטרה נמסר הבוקר, שעות לאחר ההלוויה, כי היא תפתח בחקירה בחשד להפרת הצו ותחלט את הערבות הכספית בסך 50 אלף שקלים מבני משפחת המחבל: "תנאי הצו שקבעה המשטרה עפ"י החשד הופרו אמש בניגוד לחוק, לאחר שנצפו מאות רבות של משתתפים בניגוד לצו אשר הגדיר ותחם את זמני ההלוויה, ציר התנועה, כמות המשתתפים (עד 150 בני משפחה)". עוד הוסיפו כי "בשל אי עמידה בתנאים, המשטרה תפתח בחקירה בחשד לאי קיום הוראה והפרת צו ותפעל לחילוט ההפקדה הכספית, בהתאם להוראות החוק".

שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף בחשבון הטוויטר שלו את ההתנהלות בהפגנה: "אתם עדיין שואלים את עצמכם למה אום אל פחם צריכה להיות חלק מפלסטין ולא מישראל? המראות מאתמול של מאות רבות של אנשים המשתתפים בלוויית המחבל מעירם עם דגלי פלסטין, וקריאות 'ברוח ובדם נפדה את השהיד', יענו לכם סופית על השאלה. התכנית שפרסמתי לפני הרבה שנים לחילופי שטחים ואוכלוסיות רלוונטית יותר מתמיד".

במשטרה מגבים את הירי: "מוצדק ומתחייב"

ביום שישי בשעות הערב המוקדמות יצא מחאמיד משטח הר הבית ולאחר מטרים ספורים נתקל בשוטרים שהוצבו בעמדת המשטרה ברחוב הגיא שברובע המוסלמי בעיר העתיקה. אז הוא שלף סכין וניסה לדקור אחד מהם. לאחר מאבק בין השוטרים לחשוד, שוטר אחר שהיה במקום ירה בו והרג אותו. לא היו נפגעים בקרב השוטרים או האזרחים שהיו באזור, אך שתי נשים לקו בחרדה.

במוצאי שבת הבהירו במשטרה מעל לכול ספק כי הירי במחבל שניסה לדקור שוטרים בכניסה להר הבית היה מוצדק ומתחייב מכל היבט שהוא. "אף אחד לא יכול לצפות מהשוטרים שיידעו שהמחבל שתוקף אותם בסכין לוקה בנפשו", אמר גורם בכיר במשטרה. יתרה מזאת, ממצאי התחקיר הראשוני מעלים שתגובת השוטרים הייתה טובה ומהירה – ובכך הם מנעו פגיעה בנפש.

ארבעת שוטרי הצוות הגיבו וירו בתוך שלוש שניות שמונה כדורים וחיסלו את המחבל. מתוך ממצאי התחקיר המשטרתי עולה שהמחבל פעל לבד ואיש לא סייע לו. הצעיר, אחמד מוחמד מחאמיד מאום אל פחם, שחזר בדיוק את המסלול שעשו שלושת המחבלים מאום אל פחם לפני שנה וחודש בפיגוע הירי בהר הבית שבו נרצחו שני שוטרים.

עם זאת, ייבדק תפקודו של השוטר שהותקף. גם הסרטון ממצלמת האבטחה שתיעדה את הפיגוע מראה שהשוטר הזה היה עסוק בטלפון הסלולרי שלו בשניות שבהן הותקף וייתכן שאולי זו גם הייתה הסיבה שבגינה המחבל לתקוף דווקא אותו. השימוש של השוטר בטלפון הנייד היה בניגוד להנחיות, שכן הוא מוצב בעמדה קדמית ועליו להיות דרוך לכל אפשרות. מאחוריו עמדו שני שוטרים נוספים באותו צוות ורק הם יכולים לעסוק בטלפון הנייד או לאכול – בשעה ששני השוטרים הנוספים בצוות דרוכים על משמרתם.

"האנשים האלה לא שייכים", ההלוויה הלילה (צילום: יחיא ג'בארין/TPS, חדשות)
צילום: יחיא ג'בארין/TPS, חדשות

בני משפחתו של המחבל טוענים שידם של השוטרים הייתה "קלה מדי על ההדק". לטענתם, לא מדובר בניסיון פיגוע ולדבריהם מחאמיד סבל ממצב נפשי קשה וניסה להתאבד גם פעמיים. "היו יכולים לנטרל אותו בצורה אחרת", אמר מוסטפא אבו מג'ד קרוב משפחה של המחבל. "ראינו את הסרטון. היו מקרים, כנראה שכשמדובר בערבי האצבע קלה - זו האמת".

גם עיריית אום אל פחם השמיעה קול דומה ובהודעה מטעמה נמסר: "מגנים את הריגתו של הצעיר אחמד עואד מחאמיד בדם קר וקלות הלחיצה על ההדק גם בעירייה וגם בעיר מגנים את ההתנהלות הבלתי מובנת בשטח, במיוחד לאור מצבו הנפשי והבריאותי של הצעיר לפחות ממה שהבנו מהוריו. אנו דורשים לשחרר את גופתו לאלתר".