יחסי ארצות הברית וטורקיה מגיעים לשפל חדש - ויחד עמם גם הלירה הטורקית, שצונחת לשפל היסטורי מול הדולר: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אישר היום (שישי) להכפיל מכסי ייבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה - זאת כחלק מהסנקציות שמטיל ממשלו על אנקרה, על רקע המשבר שפרץ בין המדינות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אישרתי בזה הרגע להכפיל את מכסי הייבוא על פלדה ואלומיניום", צייץ הנשיא טראמפ והוסיף: "עם כל הכבוד לטורקיה, המטבע שלהם צונח במהירות בהשוואה לדולר החזק מאוד שלנו". עוד ציין הנשיא האמריקני כי "יחסי ארה"ב עם טורקיה לא טובים בימים אלה".

הלירה הטורקית בשפל היסטורי (צילום: רויטרס, חדשות)
הלירה הטורקית בשפל היסטורי | צילום: רויטרס, חדשות



ההודעה הזו מגיעה על רקע היחלשות דרמטית של הלירה הטורקית, שצנחה בשיעור של יותר מ-18% - השער הנמוך ביותר אי פעם בהשוואה למטבע האמריקני: לירה טורקית נסחרת נכון להיום ביחס של 1:6 בהשוואה לדולר.

ארדואן: "זו מלחמה כלכלית על טורקיה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הגיב בחריפות לסנקציות מצד משל טראמפ והביע ביטחון מוחלט בחוזק המטבע הטורקי: "אם למישהו יש דולרים, זהב או אירו מתחת לכרית - עליכם להמיר אותם ללירות בבנקים שלנו. זו תהיה תגובת עמי לאלה שפתחו במלחמה כלכלית נגדנו!"

"מלחמה כלכלית". ארדואן, היום (צילום: חדשות)
"מלחמה כלכלית". ארדואן, היום | צילום: חדשות

זמן קצר לאחר מכן, שוחח הנשיא הטורקי עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין. בשיחה בין השניים הם דנו בהשלכות של צעדי ארה"ב על הכלכלה הטורקית - וארדואן העלה בפני פוטין את הקשיים שחווה אנקרה בעקבות הסנקציות שהטילה וושינגטון.

גם בישראל מגיבים למשבר ההולך ומחריף בין טורקיה לארה"ב. שר האוצר לשעבר ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך את הנשיא טראמפ על הפעולה הנחרצת נגד ארדואן וטורקיה" והוסיף כי "לא היה מזיק גם לממשלת נתניהו משהו מהנחרצות הזו".

המשבר בין ארה"ב לטורקיה פרץ עקב התעקשותה של טורקיה שלא לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, שנעצר בקיץ 2016, לאחר שנחשד במעורבות בניסיון ההפיכה נגד ארדואן. לאחר האשמת הכומר בעבירות טרור בטורקיה - הטילה וושינגטון על שרים בממשלת ארדואן, וכעת הגיע הצעד הבא שמחריף את המשבר - מגבלות על הסחר עם טורקיה.

צמרת מערכת הביטחון, בכירי מערכת אכיפת החוק, אמנים מובילים וגיבורים מעוררי השראה - וכולם Live על במות בנייני האומה. ועידת המשפיעים של חברת החדשות ב-3 בספטמבר 2018 בבנייני האומה בירושלים | הבטיחו את מקומכם והירשמו: https://newsevent.co.il