שתף קטע נבחר

משרד החינוך מציג: שיעור בטרטור

סמדר יסעור עובדת כמרפאה בעיסוק במשרד החינוך, וסובלת מעיכוב מתמיד בתשלום שכרה, שחלק ממנו עדיין לא הגיע. הסיבה: הפקידים שולחים אותה שוב ושוב להביא ניירת, ולפעמים גם מאבדים את הקיימת. "המון עובדים חדשים עוברים את זה", היא אומרת, "וזה נראה להם לגמרי נורמלי"

מה צריך לעשות כדי לקבל משכורת? במשרד החינוך, מסתבר, זה שאתה מגיע לעבודה ממש לא מספיק כדי שגם ישלמו לך. כך עולה מהמקרה של סמדר יסעור, מרפאת בעיסוק שהחלה לעבוד בספטמבר במשרה חלקית בבית הספר "מסילות" ובגן הילדים "אלמוג" בנתניה, ואמורה לקבל שכר ממשרד החינוך.

 

אמורה - כי המשרד משלם לה רק חלק משכרה, באיחור מתמיד, ותוך שהוא מטרטר אותה בלך-ושוב בדרישה, שאינה נגמרת, להמציא לו ניירות שונים ומשונים שיוכיחו שהיא קיימת ושהיא זכאית לשכרה. חמור מכך: כשהתלוננה על העוול שנעשה לה, הסתבר לה שהיא ממש לא לבד, ושכמעט כל העובדים האחרים בסביבתה עברו, לטענתם, מקרים דומים ואף גרועים יותר.  

 

"הגעתי למלא טפסים עוד לפני שהתחלתי לעבוד", מספרת יסעור, "הלכתי למרכז התמיכה האזורי של משרד החינוך בנתניה ב-20 ומשהו באוגוסט. עוד לפני שהגעתי לשם שמעתי שיש הרבה 'טופסולוגיה', אז שאלתי אנשים איזה ניירת צריך להביא. חבר של בעלי, שהוא מורה, נתן לי 'רשימה', אבל ייתכן שהכללים לגבי מורים הם שונים או שהכללים השתנו, ואולי גם שכחתי משהו. בכל מקרה, כשהגעתי, אמרו שחסרה לי ניירת, כמו תואר אקדמי, אישורים ממקומות עבודה קודמים ותעודת שחרור מצה"ל. כמה ימים אחר כך הגעתי שוב והבאתי את הטפסים, וחשבתי שהסיפור נגמר".

 

שלחו את הטפסים ארבע פעמים

אבל סיפורה של יסעור ממש לא נגמר בתחילת ספטמבר. "בתחילת אוקטובר גיליתי שלא קיבלתי את משכורת ספטמבר. פניתי לאחראית עליי וביקשתי שתברר מדוע, והתברר לנו שהטפסים שמילאתי עדיין לא הגיעו למשרד הראשי ושעדיין לא נקלטתי במערכת. אמרו לנו שבתחילת נובמבר אקבל שתי משכורות, אבל בסופו של דבר, קיבלתי משהו ששווה, בערך, למשכורת אחת. גם בתחילת דצמבר שילמו לי רק חלק מהכסף החסר, ונכון לעכשיו משרד החינוך חייב לי עד עכשיו 2,000 שקל".

 

"כשבדקתי מה קרה, התברר שלא רק שלא עדכנו את הטפסים הנוספים שהבאתי בביקור השני שלי במשרד, אלא גם לא אמרו לי שאני צריכה לעשות תיאום מס. פניתי לאחראית על העניין, אבל התברר שהיא נעדרת מסיבה בריאותית, ואין אף אחת שמחליפה אותה. שאלתי את הפקידות בנתניה מי יטפל בזה, והן אמרו לי שהן ישלחו את הניירת שלי למשרד הראשי בתל-אביב. והן אכן שלחו, שלוש או ארבע פעמים, כי כל פעם היא אבדה בדרך".

 

איך את יודעת שהניירת לא הגיעה לתל-אביב?

 

"כי התקשרתי בכל פעם ושאלתי, כמובן, למרות שסיוט להשיג אותם בטלפון. וכך גם גיליתי, באיחור של שלושה חודשים, שהייתי צריכה להגיש טופס מיוחד על נסיעות, וכמובן שגם על זה לא אמרו לי שום דבר. כך שבסופו של דבר, הגעתי בעצמי לתל-אביב וסידרתי את כל הניירת בעצמי מול הפקידה הראשית. נורא נורא מעצבן".

 

מהתחושה שקיבלת מהיחס של הפקידות בשטח, האם כל זה נעשה לך בזדון, מאדישות או סתם מחלמאות?

 

"לא מזדון ולגבי חלק מהאנשים שטיפלו בי, גם לא מדובר באדישות. המנהלת שלי בנתניה ניסתה לעזור לי כמיטב יכולתה, אבל זה לא ממש בשליטתה. חלק מהפקידות במשרדים היו נורא נחמדות, וכשביקשתי עזרה הן גם עזרו, אבל התחושה שקיבלתי הייתה שזה פשוט נחשב לדבר נורמלי שלוקח זמן עד שעובד מקבל את השכר שלו. מה הלחץ, הן שואלות? את הרי תקבלי את השכר שלך רטרואקטיבית. כמעט כולן הגיבו ככה, ולא הבינו למה אני כועסת".

 

דבר נורמלי?! האם שמעת על עוד מקרים כאלה?

 

"אני עובדת גם בגן וגם בבית ספר, וכמעט כל מי שדיברתי אתו עבר דברים דומים כשהתחיל לעבוד. כולם מדברים על זה במסדרונות. כולם מספרים שהם היו צריכים בסוף לנסוע למשרד הראשי, שאין שום תהליך נורמלי של קליטה ושאף אחד לא באמת יודע איזה ניירת צריך להגיש. שמעתי על מקרים יותר גרועים משלי, של אנשים שבכלל לא קיבלו שכר במשך חודשים בגלל הבלגן הזה. כולם אמרו לי: אם לא תדאגי לעצמך ולא תעשי משהו, לא תקבלי משכורת". 

 

למה את מאשימה את המערכת ולא את עצמך? אם היית מביאה את כל הטפסים, לא היית מקבלת את השכר שמגיע לך?

 

"אני לא בטוחה, כי השכר התעכב גם בגלל שניירת התעכבה בדרך, הרבה אחרי שהבאתי את הניירת. מלבד זאת, האם המעסיק לא צריך להודיע לך מראש איזה טפסים אתה צריך להביא כדי לקבל שכר? כיצד ייתכן שאין בכל המשרד הזה רשימה מסודרת של מה שצריך לעשות, ואם יש רשימה כזאת, איך זה שאף אחד לא מכיר אותה?".

 

משרד החינוך: "היא תקבל הכל בימים הקרובים"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת כל המסמכים מטעם העובדת עודכנו באגף כוח אדם כל פרטיה האישיים, לרבות הוותק הצבאי וההשכלה האקדמית שלה. אשר על כן, כבר בימים הקרובים יועבר אליה זיכוי בגין כל הפרטים שצויינו. יצויין, כי החזרי המס הוחזרו לעובדת במלואם כבר בתלוש המשכורת של חודש דצמבר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סמדר יסעור: "אף אחד לא אומר לך מה צריך לעשות"
שר החינוך, גדעון סער
צילום: ירון ברנר
מומלצים