מתפללת במקום שבו הייתה המדרגה השביעית // צילום: ליאור מזרחי

תיעוד נדיר: מתפללות במדרגה השביעית

בתמונה שצולמה ב-1936 תועדו יהודיות מתפללות על קיר מערת המכפלה • נעם ארנון: "יהודים המשיכו להגיע לחברון כמעט עד מלחמת השחרור"

במשך 700 שנה התפללו יהודים מחוץ למערת המכפלה, לפני המדרגה השביעית. היהודים לא הורשו להיכנס למערה עצמה מאז התקופה הממלוכית ונאלצו להתפלל בסמוך לקיר החיצוני של המתחם הענק. רק לאחר מלחמת ששת הימים הותר ליהודים לחזור ולהתפלל במערת המכפלה, שבה על פי המסורת נקברו אבות האומה – אברהם, יצחק, יעקב, שרה, רבקה ולאה. 

בית המכירות "קינג דוויד" מציע למכירה בימים אלו תיעוד נדיר של התפילות שנעשו בסמוך לקיר מערת המכפלה. בתמונה נראות נשים יהודיות כשהן מתפללות ולמעלה, מעל המדרגה השביעית, מביטים בהם הערבים. 

צילום: באדיבות בית המכירות "קינג דוויד"

הצילום נעשה ב-1936, שבע שנים לאחר פרעות תרפ"ט. "יהודים גרו בחברון עד פרעות תרצ"ו, ולמעשה המשיכו להגיע להתפלל במדרגה השביעית עד 1947", מסביר דובר הישוב היהודי בחברון נעם ארנון. היהודים לא הורשו להגיע למקום במהלך השנים שבין מלחמת השחרור ומלחמת ששת הימים, ולאחר שחזרו לחברון הורה רחבעם זאבי (גנדי) להרוס את המדרגות הללו כדי לבטל את זכר ההשפלה שעברו היהודים במשך מאות שנים. 

יצויין כי ישנם תמונות של יהודים שמתפללים במדרגה השביעית, אך אלו לא נפוצים במיוחד ומוחזקים בעיקר באוספים פרטיים, כך שמדובר בתיעוד מרגש יחסית של התפילה באזור זה באמצע המאה ה-20, טרם גירוש היהודים. 

תיעוד ממערת המכפלה ותפילות במדרגה השביעית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו