בדרך לחתונה עוצרים בפוליגרף

הכרתם? התאהבתם? פגשתם את ההורים וחשבתם שאתם מוכנים לחופה? אז זהו שלא • קבלו את הטרנד הלוהט של עולם ההיכרויות: בדיקות פוליגרף זוגיות • יותר ויותר ישראלים מחליטים להתחבר לחוטים ולענות על שאלות מביכות, וכן, הם בהחלט מאמינים שזה מחזק את האמון ביניהם

איור: רות גוילי

"אחרי היכרות של חודשיים אמרתי לבן הזוג שלי שאני רוצה שנלך לעשות יחד בדיקת פוליגרף. היה חשוב לי שנדע הכל אחד על השני, ולא רציתי שיהיו לי הפתעות בהמשך הקשר", אומרת לי אורית בלוך בחיוך גדול. "היה ברור לי שאם הוא מסרב, אני חותכת את הקשר ולא ממשיכה איתו". 

שחר מזור, בן זוגה, מגניב לה נשיקה קטנה על הלחי ומחייך גם הוא: "כשאורית אמרה לי שהיא רוצה שנלך לבדיקת פוליגרף משותפת, לא היססתי לרגע וישר אמרתי כן".

והמחשבה שמדובר בצעד יוצא דופן אפילו לא עברה בראשך?

"לא. לא היה לי מה להפסיד, כי אין לי מה להסתיר. אני יודע שזה נהוג בחו"ל, וחשבתי לעצמי שזאת תהיה הזדמנות מצוינת גם מבחינתי לגלות עליה דברים שאולי כדאי לי לדעת".

בלוך (41) היא מנהלת קבוצת הפייסבוק "מה עושים בשבת", ומזור (39) הוא מנהל שיווק בחברת אינטרנט. שניהם מרמת השרון, גרים בנפרד, ולכל אחד מהם ילדים מנישואים קודמים - לשחר שלוש בנות ולאורית ארבעה בנים. "הילדים מכירים פה מהשכונה והם חברים טובים. בעקבות הפעילויות המשותפות שלהם, התחלנו להכיר טוב יותר זה את זה, ודי מהר ראינו שנרקם משהו יפה בינינו. כבר בחודש הראשון של ההיכרות החלטתי שאני מספרת לשחר את כל מה שעבר עלי", מספרת אורית.

לדבריה, במהלך השנים גילתה כי גבר שעימו ניהלה מערכת יחסים משמעותית אינו האיש שחשבה. "האמנתי בו, אהבתי אותו, ועצמתי עיניים במשך כל הזמן הזה. יכול להיות שאמרו לי, אבל לא רציתי להאמין. לא חשדתי בכלום. הייתי תמימה ועיוורת, חשבתי שהכל בסדר".

מה בעצם קרה?

"כשהכרנו, רציתי אהבה ועתיד ורוד בזמן שלא הבנתי עם מי אני נמצאת. אתה קרוב לבן אדם, ומגלה פתאום שהוא לא מי שחשבת שהוא. אתה מגלה שהוא לא עובד במקום שהוא אומר לך, שהוא לא מסתפק באישה אחת, ושהוא מנהל חיים אחרים לגמרי מאלה שאתה יודע עליהם. הכל התפרק לי בבת אחת והייתי פגועה ומושפלת. הרגשתי שאחרי מה שגיליתי, אני לא יכולה לתת אמון באף גבר. פחדתי להיפתח וליצור קשרים חדשים עם גברים".

אורית מספרת כי שחר היה הקשר הרציני הראשון שאליו נכנסה לאחר שהתאוששה. ההיכרות איתו עשתה לה רק טוב, והיא, כאמור, שיתפה אותו בכל מה שעברה. 

שחר הכיל, הבין וקיבל: "אחרי שאורית סיפרה לי מה קרה, היה ברור לי מאיפה באה הבקשה ללכת לבדיקה משותפת. ממקום בוגר, שקול ומושכל, החלטתי שאנחנו הולכים על זה. תחשוב שלי היה גם מה להרוויח: לפניי היו גברים בחייה, ואולי כדאי גם לי ולדעת עליה כל מיני דברים".

טוב, בואו נגיע לקטע שבו אתם מספרים לי מה היה בבדיקה.

שחר (צוחק): "זה היה כמו בסרט בלשי כזה, אתה יושב במתח ליד המכונה מחובר לחוטים ועונה לשאלות. החוגה זזה בכל פעם שאתה עונה לשאלות של הבודק, וזה היה די מלחיץ".

אורית: "אני הייתי במתח כבר בימים שלפני, אבל השתדלתי לא להראות, למרות שזה היה קשה. נכנסתי ראשונה ושחר נכנס אחריי. בגלל שבאנו למטרה מאוד מסוימת, השאלות היו מכוונות".

אילו שאלות שאלו אתכם?

אורית: "שאלו שאלות הקשורות במערכות יחסים, בגידות והורות. האם גנבנו, האם בגדנו, האם אנחנו צופים בפורנו, האם יש לנו סבלנות לילדים ושאלות נוספות שיסייעו לנו להבין מי האדם שאיתו אנחנו רוצים לנהל קשר.

"כל אחד מאיתנו ענה לשאלות בטופס שקיבל. אחר כך הבאנו לבודק את השאלות שאנחנו רוצים לשאול. כל אחד מאיתנו נבדק כחצי שעה, אבל בגלל המתח וההתרגשות מהמעמד זה היה נראה הרבה יותר".

"היה ברור לי שאם הוא מסרב, אני חותכת את הקשר". אורית בלוך ושחר מזור // צילום: אפרת אשל

התוצאות המיוחלות הגיעו אחרי שלושה ימים מורטי עצבים. "בדרך כלל התוצאות נשלחות בדואר, אבל אנחנו ניגשנו למשרד לקבל אותן. אורית ניסתה להראות כאילו הכל כרגיל, אבל היא היתה במתח ולא באמת הצליחה להסתיר את זה", צוחק שחר.

נראה ששניהם מרוצים מהתוצאות, והבדיקה לדבריהם היתה "חוויה משותפת טובה ומטורפת". את עצם קיום הבדיקה לא הסתירו מהחברים ומהמשפחה. "היו חברים שאמרו שאם אין אמון, אז מה בכלל שווה הקשר. הסברתי שאני למודת ניסיון ומעדיפה שלא יהיו לי הפתעות לפני שאני בונה אמון", אומרת אורית. 

מה אמרו ההורים?

שחר: "אבא שלי צחק ואמא שלי אמרה שזה מוזר, אבל שאם זה מה שעושה לנו טוב, אז זה טוב גם לה".

אורית: "ההורים שלי לגמרי הבינו מאיפה זה בא ותמכו בהחלטה".

ולו היה מתברר שמישהו מכם שיקר?

אורית: "זאת שאלה קשה שאני באמת לא יודעת מה לענות עליה. אם היה מדובר במשהו קטן ושולי, אז זה לא היה משנה. אם הייתי מגלה דברים חמורים כמו אלימות, בגידות ועבר פלילי, הייתי חותכת ישר".

שחר: "גם לי אין תשובה חד־משמעית לזה. אף אחד לא מצפה שעל משהו קטן היינו מפרקים את הקשר".

מהלך כזה יכול להרוס זוגיות, לא?

אורית: "נכוויתי, ואני לא רוצה הפתעות בחיים. אם זה מה שיהרוס את הזוגיות, אז כנראה היא לא היתה צריכה להתקיים מלכתחילה. מי שיחשוש מבדיקה כזאת, זה רק מי שיש לו מה להסתיר".

שחר: "להרוס? אני מאוהב בה בטירוף ומרגיש שזכיתי. אומרים 'פעם שלישית גלידה', והנישואים שלנו יהיו הפעם השלישית של אורית. זה אומר שאני בעצם הגלידה שלה. כרגע מאוד טוב לנו יחד, ואנחנו כל כך נהנים מהרגע. לשמחתנו, הילדים אוהבים מאוד זה את זה ואנחנו מבלים המון יחד. החתונה תבוא בהמשך".

•  •  •

אורית ושחר אולי עשו צעד שייראה לרבים חריג וקיצוני, אבל הם ממש לא היחידים. מבדיקה שערכנו עולה כי יותר ויותר זוגות ישראלים מחליטים ללכת ולבצע בדיקת פוליגרף משותפת בתחילת הקשר. המטרה - לגלות הכל על הפרטנר שאיתו יצעדו לעבר החופה כבר בשלב ההיכרות הראשונית.

"אנשים פונים לפוליגרף כדי לקבל תשובות אמת מדויקות וחד־משמעיות לרוב. בדיקת הפוליגרף יכולה להיות לעזר רב, מאחר שבדיקה אחת סוגרת 'תיק' שלם בדיסקרטיות - במקרה זה בין שני נבדקים שבאו במטרה ספציפית", אומר הדר טגנסקי, בודק פוליגרף ומומחה לפסיכופיזיולוגיה. 

לדבריו, הנושאים שעולים בבדיקות האלה הם בגידות, הרגלי מין, אונס, ניצול מיני של ילדים, ממון ורכוש, מעילה בכספי בני זוג לשעבר, ותעסוקה.

מי האנשים שפונים אליך כדי לבצע בדיקה זוגית?

"האוכלוסייה היא מגוונת. לרצון לגלות את האמת על בן או בת הזוג אין גיל. יש זוגות שמאחוריהם כבר חתונה אחת וגירושים מכוערים, והם למודי ניסיון. יש גם כאלה שעושים זאת לפני החתונה הראשונה".

הבדיקה לא גורמת לאיבוד הרומנטיקה?

"אני לא חושב שצריך לתלות את האשמה בבדיקות הפוליגרף. במקרים שבהם התגלה כי הבעל או האישה בגדו, רימו או מעלו בכספים, מובן שהרומנטיקה מתפוגגת, אבל זה לא בגלל הפוליגרף".

טגנסקי מגלה כי על פי סטטיסטיקה שביצע המכון בניהולו, שיעור המשקרים בבדיקות מסוג זה הוא 75 אחוזים. שיעור הגברים המשקרים עומד על 65 אחוזים ואילו רק 35 אחוזים מהנשים משקרות. 

אבל האם הבדיקה אמינה תמיד, ומה קורה במצבי התרגשות ומתח של הנבדק? "לעיתים", הוא מסביר, "הבודק חושש לתוצאות הבדיקה לנוכח גורמים פיזיולוגיים ומנטליים של הנבדק לפני הבדיקה ובמהלכה. התרגשות, רעידות בגוף, לחץ וחששות יכולים להשפיע על הבדיקה. במקרים כאלה יוזמן הנבדק לבדיקה נוספת, כדי לקבל את התוצאות הטובות והאמינות ביותר".


הדר טגנסקי, בודק פוליגרף: "הגיעה אלי לבדיקה גם סלבריטאית שבגדה בבעלה" // צילום: אפרת אשל

טגנסקי גם יודע לספר על מקרים שבהם נבדקים לא גילו את כל האמת, ואף שיקרו במהלך הבדיקה. "הגיע אלי זוג חרדים שהבעל חשד שהאישה בוגדת בו. במהלך הבדיקה האישה יצאה דוברת שקר כמעט בכל השאלות. היא הסבירה לי אחר כך שנפגשה עם גבר אחר, אבל מבחינתה מין אוראלי לא נחשב לקיום יחסי מין, ולכן יצא שהיא דוברת שקר. הם התגרשו אחרי הבדיקה.

"הגיעה אלי לבדיקה גם סלבריטאית שבגדה בבעלה. הם החליטו להישאר יחד, ובעלה רצה שהיא תלך לבדיקה כדי לוודא שהיא לא בוגדת בו יותר - או לא בגדה בו בהזדמנויות נוספות בעבר. הכל היה בסדר עד שהגעתי לשאלה, 'האם קיימת יחסי מין עם אדם שאינו בעלך יותר מפעם אחת?' הפוליגרף הראה שהיא משקרת.

"עצרתי את הבדיקה והסברתי לה את זה. היא אמרה שנזכרה שהיה לה מפגש נוסף עם אותו מאהב, אבל במפגש הם לא קיימו יחסי מין מלאים. המשכתי את הבדיקה ובסיומה יצאתי איתה לבן זוגה, והסברתי לו מה היה ולמה התוצאות היו כאלה. הם החליטו להתגבר על העניין ולהישאר יחד".

אבל האם ייתכן שבדיקות הפוליגרף הזוגיות הן רק מאפיין אחד של זוגיות משתנה בעידן טכנולוגי כל כך? "בעידן הנוכחי, נראה שהזוגיות משנה את פניה. כללי המשחק שונים מאלה שאנחנו מכירים - תפיסת הזוגיות משתנה הן אצל הפרט והן מבחינה חברתית", אומר ד"ר עידן מיליצ'ר, אחראי מרפאת סקסולוגיה אנאורגנית גברים ומטפל זוגי. "אם בעבר אתרי ההיכרויות שינו את הכללים בכל מה שקשור לעולם הדייטינג, היום אפליקציות ההיכרויות הביאו איתן שפה חדשה וכללים שונים לגמרי בכל הקשור למערכות יחסים. 

"הזוגיות המודרנית גם נתפסת שונה מהזוגיות הקלאסית כפי שהכרנו. אנחנו עדים בשנים האחרונות לשלל צורות של מערכות יחסים זוגיות, שלפני כמה שנים היה הס מלהזכיר ולהכיל כחברה - זוגות חד־מיניים ומערכות יחסים פתוחות. העובדה שפוליגרף נכנס למשוואה הזוגית היא שלב נוסף בשינוי שעובר על מה שאנחנו מגדירים זוגיות". 

מאיפה בכל זאת הגיעו לדעתך בדיקות הפוליגרף הזוגיות?

"עד לפני שנים לא רבות, כמעט לא היה מקובל לערוך הסכם ממון לפני החתונה. רבים פקפקו בטיב הקשר ובאהבה השוררת בין בני זוג שחתמו על הסכמים מסוג זה. כיום זוגות רבים, גם בנישואים ראשונים, עושים חוזה כזה או אחר כדי לשמור כל אחד על עצמו וגם על הקשר הזוגי. ייתכן שעניין הפוליגרף הוא פקטור נוסף, שייכנס למציאות היומיומית שלנו ויהיה חלק מהחוזה הבלתי כתוב בין בני זוג בדרכם למיסוד הקשר".

והאמון, מה איתו?

"הבדיקה לא חייבת להתבקש ממקום של חוסר אמון, אלא יותר אולי ממקום של מרכיב נוסף בביטחון העצמי של זה שמבקש. כל עוד הבדיקה נעשית בהסכמה, היא לא אמורה להטיל דופי או להרחיק בין בני הזוג, אלא להיות נדבך נוסף בבניית הביטחון והאמון שלהם. אין זה אומר בהכרח דבר כזה או אחר על הפרט או על הזוגיות הנרקמת ונבנית. זה חלק מההתפתחות האנושית לטוב או לרע - אם בעבר הבעת האמון היתה נמדדת בכוס ובכתובה מתחת לחופה, כיום אנשים רוצים לוודא בדרכים שונות מי עומד מולם. המורכבות האנושית היא שגורמת לאנשים לחשוב על דרכים יצירתיות שכאלה כדי לשמור על ביטחונם ועל אושרם. 

"נכון להיום, עדיין אין מחקרים העוסקים בהיבטים הזוגיים אצל זוגות שהחליטו לעבור בדיקת פוליגרף. ייתכן שאם ימצאו שבתהליך הפוליגרף אין תועלת, זה יעבור וייעלם מהמציאות הזוגית. עם זאת, נכון להיום יש זוגות שעושים זאת כדי להיות בטוחים בקשר שאליו הם נכנסים. יש מי שבעיניו הדבר נתפס כאקט חריג, בעוד לאחרים זה סייע בחיזוק הקשר.

"חשוב לזכור שבזוגיות לתחושת הביטחון יש חשיבות רבה, בטח בכל הקשור לאמינות, זוגיות, בגידות, הטרדות מיניות, אלימות במשפחה, התמכרויות, הונאה ושימוש בסמים. כמטפל זוגי, אני חושב שאין מניעה מלגשת לבדיקת פוליגרף, כל עוד זה נעשה בהחלטה משותפת של שני הצדדים, ממקום בוגר ומבוקר ולא מלחץ או מתחושת איום כזו או אחרת".

•  •  •

"לפני חמש שנים התגרשתי מבעלי והחלטתי לצאת מהארון. זה לא משהו שבא ככה פתאום, עוד כנערה גיליתי שאני נמשכת לנשים. מהחשש שהדבר יתגלה התחתנתי, התפתחנו יחד כזוג ונולדו לנו שני ילדים. אחרי 13 שנים יחד החלטנו להתגרש. הבנתי שאני צריכה לחיות בלי להתחבא והתחלתי לצאת עם נשים", אומרת ורד בן עמי גרציאנו. 

דרך חבר משותף, הכירה ורד את מי שתהפוך לבת הזוג שלה. "הייתי חסרת ניסיון במערכות יחסים עם נשים. היא הציגה את עצמה כאישה מיושבת בדעתה, שיצאה מקשר ומסודרת כלכלית - מה שהתברר לימים כלא נכון".

מה גילית עליה?

"היא לא היתה בקשרים זוגיים לפניי ולא היתה מסודרת כלכלית. בזבזתי עליה המון כספים, שלא קיבלתי בחזרה. בהמשך התגלו התפרצויות אלימות ולא ידעתי שכשהיא יוצאת מדעתה, זה הופך להיות מסוכן. 

"זה הגיע למשטרה, ובהמשך, בעקבות אירוע אלים, הוצאתי נגדה צו הרחקה לשלושה חודשים. הגשתי תלונה שכללה תמונות שלי חבולה. סיימתי את הקשר איתה עם אצבע שבורה, סדק בצלעות, שריטות ושערות תלושות. מעולם לא ידעתי אלימות מהי, ופתאום גיליתי מה זה התפרצויות זעם מטורפות".

אחרי ארבע שנים של קשר חולה, נפרדה ורד סופית מבת הזוג. שלושה שבועות לאחר מכן הכירה את טל ריידר (34) מבאר שבע, שהיא בת הזוג שלה כיום. לדברי ורד, האקסית שלה לא ויתרה והמשיכה לעקוב ולהציק, וטל היתה עדה לתקרית אלימה בין השתיים. 

"זה היה בלילה, פתאום האקסית ועוד שתי נשים התנפלו עליה ברחוב ועשו לה 'כיפה אדומה'", מספרת טל. "אני כבר שמעתי על האקסית המפורסמת, אבל המקרה עצמו היה מפתיע. היא היתה צריכה להחזיר לוורד סכום כסף, התקשרה אליה ואמרה לה שהיא רוצה להחזיר לה את הכסף. אני חיכיתי באוטו, ורד יצאה אליה, ואז שלושתן התנפלו עליה".

מה הרגשת באותם רגעים?

"הייתי בשוק. חשבתי לעצמי, אלוהים ישמור מה אני עושה כאן? זה מלחיץ ומפחיד".

ורד: "לא יכולתי להתגבר על התחושה הנוראית. זה היה באמת אירוע חסר תקדים. שכנים ירדו למטה, היא העיפה את הכסף, הן לקחו את הטלפון והמשקפיים שלי. עד היום אני לא מגיעה למקומות שהיא נמצאת בהם, יש לי טראומה".

אחרי התקרית האלימה הגיעו ורד וטל לתחנת המשטרה. משם ניגשו לחדר מיון בבית החולים. "סדקתי את הצלע, גיבסו לי אצבעות שנשברו והייתי מלאה שריטות וחבלות", מעידה ורד.

התקיפה התרחשה חודש לאחר ההיכרות של ורד (43), מאמנת אישית במקצועה, וטל (34), קניינית רכש. לאחריה הגיע משבר גדול בזוגיות: "הרגשתי שהאמון שלי בבני אדם מתרסק, ושאחרי מה שעברתי אני אעשה הכל כדי שזה לא יקרה שוב. טל, לעומת זאת, הרגישה שהיא לא בטוחה שהיא רוצה להיכנס למערכת יחסים עם רקע כזה של אקסית אלימה", מסבירה ורד.

השתיים נשארו יחד, והרעיון לבדיקת פוליגרף עלה במפגש חברתי, כשוורד נשאלה על ידי הנוכחים למה הן לא גרות יחד. "אמרתי שמי שיגור איתי בבית יצטרך לפני כן לעבור חקירות שב"כ ובדיקת פוליגרף. כמה ימים אחרי אמרתי לטל שאני רצינית ושאם ממשיכים יחד, אז אני רוצה שנעבור פוליגרף".

בטרם התגבש רעיון הבדיקה, ורד בדקה כיוונים אחרים שבאמצעותם תוכל לגלות דברים על טל: "בהתחלה חשבתי על בלש פרטי ועל מאתרי חובות שמסייעים לגלות דברים על אנשים. זה ירד מהפרק, כי זה היה נראה לי קיצוני מדי וגם יקר מדי. בדיקת הפוליגרף עלתה 1,500 שקלים ובלש פרטי היה הרבה יותר יקר. החלטתי שמבחינתי פוליגרף יותר נכון". 

טל, הופתעת או נעלבת מהבקשה?

"ברור שהופתעתי. בהתחלה חשבתי שוורד צוחקת, אבל כשהמשכנו לדבר על זה, הבנתי מאיפה זה בא". 

בתוך זמן קצר כבר היו בחדר הבדיקות. "אני הייתי ראשונה ואחריי נכנסה טל. היינו קצת במתח כי אתה נכנס אל הלא נודע - לא בכל יום אתה עובר בדיקת פוליגרף, אני מקווה", צוחקת ורד.

טל: "לא חששתי מהבדיקה, אבל במהלכה הרגשתי מוזר ושאלתי את עצמי מה לי ולזה. אבל היה חשוב לי לעשות את זה למען הקשר הטוב שנוצר בינינו".


ורד בן עמי גרציאנו (מימין): "אחרי שהאקסית שלי תקפה אותי הרגשתי שהאמון שלי מתרסק, ושאעשה הכל כדי שזה לא יקרה שוב" // צילום: אפרת אשל

לדבריהן, בדיקת הפוליגרף הרבה פחות דרמטית ממה שרואים בסדרות ובסרטי מתח. "הבודק היה לבבי ופחות קשוח. מחברים את האצבע למכשיר ושואלים תחילה שאלות אימות כמו השם שלך ואיפה את גרה, כאילו מישהו ישקר בזה, אבל לך תדע. מכיוון שאני יזמתי את הבדיקה, אז השאלות היו מכוונות למקרה שלי", אומרת ורד.

"נשאלנו אם היו לנו הסתבכויות כלכליות, אם היינו מעורבות בתקריות אלימות, אם יש לנו נטייה להתפרצויות זעם, וגם אם יש לנו מניעים נסתרים לקשר". 

לאחר יומיים קיבלה כל אחת מכתב, ובו כתוב שהיא דוברת אמת.

ורק נניח שמישהי היתה משקרת?

ורד: "אם לא היה כתוב 'דוברת אמת', לא הייתי ממהרת לעזוב והיינו מדברות על זה. צריך לזכור שמאחורי דפים ומספרים עומדים אנשים. זה היה מביך לשני הצדדים לעזוב הכל בלי להבין אם מדובר במשהו שאפשר לחיות איתו או לא".

הייתן עושות פוליגרף גם במקרים אחרים?

ורד: "לא צריך להיסחף ולא על כל דבר קטן צריך ללכת לפוליגרף, יש גם איזושהי רמת אמון בסיסית שכדאי וחשוב לתת בבני אדם".

אילו תגובות קיבלתן?

ורד: "היו חברות שאמרו לי שזה מאסט, ושגם הן כנראה יעשו זאת בעתיד אם יצטרכו. אחרים אמרו שזה נועז ואפילו קיצוני".

טל: "אני שמעתי שמרכלים ואומרים שבדיקות כאלה הן לא לעניין, כי איפה האמון שלנו האחת בשנייה?"

למרות התגובות, ורד וטל שלמות עם ההחלטה. "לפעמים קורים לנו במהלך החיים דברים שהורסים לנו את האמון באנשים. את האמון אפשר לתקן בכל מיני כלים, ופוליגרף הוא אחד מהם".

השתיים גרות כיום בדירתה של ורד בקריית עקרון: "אנחנו נעשה בהמשך הסכם זוגיות, ובתוך שנה גם נתעסק במשהו רומנטי יותר - בחתונה שלנו".

•  •  •

שירן ויריב אופק מנהריה ביצעו בדיקת פוליגרף משותפת לפני כשנה, רגע לפני שצעדו לחופה. "הרעיון עלה בחופשת בטן־גב שלנו ביוון. ישבנו על החוף ושתינו יין, היה שקט ורומנטי כזה, ולא יודעת למה דווקא ברגע הזה פתאום שאלתי את יריב אם הוא אי פעם בגד בי. הוא הסתכל עלי והיה המום. פתאום הוא התפוצץ מצחוק ואחרי שנרגע שאל מאיפה הבאתי את זה". 

ומאיפה באמת הבאת את זה?

שירן: "חברה טובה שלי ביטלה חתונה שבועיים לפני היום הגדול, אחרי שהיא גילתה שבן הזוג שלה בגד בה במשך תקופה ארוכה. יריב ידע מהסיפור, אבל אני באמת לא יודעת למה דווקא ברגע הזה נזכרתי לשאול - אולי כי הכל נראה לי טוב מדי". 

יריב: "היה משהו כל כך מצחיק ברגע הזה, שמצד אחד הוא היה כזה רומנטי ונעים, ופתאום בום השאלה הזאת. באמת שלא הבנתי מאיפה זה בא. אנחנו ארבע שנים יחד והכל זורם וכיפי. אמרתי שלא בגדתי בה, ומרוב שהייתי בשוק מהסיטואציה הצעתי לה בצחוק שנלך לבדיקת פוליגרף".

ולא שאלת אותה אם היא גם בגדה בך?

יריב: "לא הרגשתי צורך. אני לא אשקר - בימים שאחרי הסתובבתי בתחושה של למה היא שאלה ומה זה אומר על האמון ועל הקשר בינינו. זה עבר לי כשדיברנו על המקרה של החברה ועל זה שתמיד יש רצון לדעת הכל אחד על שני, ולא רק בנושא הבגידות".

שירן מחייכת ומסבירה את התיאוריה שלה: "אין מישהי שעומדת להתחתן והשאלה הזאת לא עולה לה בראש. רק שהרוב לא טורחות לשאול ולבדוק".

השניים חזרו לארץ, ולא, השאלה של שירן לא הרסה להם את החופשה וגם לא את הקשר. "שירן אימפולסיבית ואומרת את מה שיש לה באותו רגע, לטוב ולרע. זה מה שאני אוהב בה ומשתגע ממנו בו בזמן", צוחק יריב.

שירן לא שכחה מההצעה של יריב והחליטה לשתף אותו בתחושותיה: "בהתחלה זה היה נשמע לי הזוי ואחר כך הבנתי שזה רעיון גאוני. אני באמת מאמינה בו והוא מאמין בי. המחשבות על בדיקת פוליגרף לא באו ממקום של חוסר אמון, אלא ממקום של רצון בשקט נפשי".

ומה רע בסתם לשאול זה את זה שאלות קשות?

יריב: "נראה לך שזה היה מרגיע אותה? בגלל שלא באמת היה לי מה להפסיד, ובטח לא להסתיר, זרמתי עם זה, בתנאי שגם היא תעבור את הבדיקה".

שירן: "לא לכולם יש יכולת לשאול שאלות קשות. יש אנשים שמרגישים לא נעים לשאול ולחטט".

יריב (צוחק): "ואת לא אחת מהאנשים האלה".

שניהם יושבים מחובקים כשאני מתעניין בבדיקת הפוליגרף שעברו. "זה ברור שמדובר במשהו חריג, ואני מבין למה אנשים מתפלאים כשהם שומעים על דבר כזה. אנחנו הלכנו בהחלטה משותפת, כי לא היה מה להסתיר. נראה לי שכשלמישהו יש מה להסתיר, אז הוא יחשוש ויעשה הכל כדי להתחמק ואפילו יפוצץ חתונה", אומר יריב.

בימים שקדמו לבדיקה אפשר היה, לדבריהם, להרגיש את המתח באוויר. "זה תהליך לא מוכר, ויש התרגשות גדולה והמון חששות שאולי הבדיקה לא תצא טובה כי נהיה בלחץ. כשנכנסנו לחדר הבודק הסביר לנו שמביאים בחשבון שנבדקים מתרגשים, אז נרגעתי", אומרת שירן. 

"האמת שלא ידעתי בכלל למה לצפות, אז לא התרגשתי באמת. שירן היא שניסחה את השאלות שהיו חשובות לה. אני הוספתי עוד כמה כדי להרגיש שגם אני תורם את חלקי", צוחק יריב.

כשקיבלו את תוצאות הבדיקה, שמחו לגלות שהם יכולים לדהור יחדיו לעבר השקיעה. "אני לא חששתי, אבל לגמרי הבנתי למה היה חשוב לשירן לעשות את הבדיקה. היה חשוב לי להראות לה שהכל בסדר איתנו", אומר יריב.


מיליצ'ר. "כמו הסכם ממון" // צילום: יהושע יוסף

יריב (32), מנהל לוגיסטיקה בחברת הייטק, ושירן (28), מנהלת חשבונות בחברת יבוא מוצרי חשמל, הכירו לפני ארבע שנים במסיבה. הצעת הנישואים הגיעה במסעדה אחרי שנתיים של היכרות. "בניגוד לבדיקת הפוליגרף, הרגע הזה היה מאוד רומנטי", צוחקת שירן. 

הם ערכו חתונה מצומצמת, שבה לדבריהם נכחו אנשים שבאמת אוהבים אותם. כשאני שואל איך הם יודעים את זה ואם גם האורחים עברו בדיקת פוליגרף כהוכחה לאהבתם אליהם, הם צוחקים ואומרים שזה רעיון נחמד שהיה שווה לבדוק. 

רק החברים הקרובים שלהם ידעו בתחילה על הצעד הנועז. "הם היו בשוק. היו כאלה שצחקו עלינו והריצו בדיחות על חשבוננו במפגשים חברתיים איתנו ובלעדינו. היו כאלה שטענו שזה כנראה בגלל שאנחנו לא בוטחים זה בזה", מספרת שירן. 

להורים סיפרו רק לפני חצי שנה. "חברה שלי היתה אצלי ופתאום סיננה משהו על העניין. אמא שלי היתה בהלם. היא נטרפה מזה שלא שיתפתי אותה ונעלבה. אבא שלי אמר לה שאנחנו משוגעים וצחק שמצא מין את מינו, כשהוא מתכוון לשנינו", אומרת שירן. 

יריב סיפר להוריו בארוחה משותפת. "למרות שההורים שלי זורמים וקלילים כאלה, הם היו המומים. הם שאלו למה בכלל היינו צריכים את זה. בסוף הם אמרו שאם זה עשה לנו טוב, אז זה מה שחשוב".

תלכו במקרים נוספים לבדיקת פוליגרף?

שירן: "זה לא שעכשיו נתחיל לקחת כל אחד שנדמה לנו שהוא משקר לבדיקת פוליגרף. הבדיקה הספציפית הזאת היתה חשובה לנו".

בראייה לאחור, זה עשה לכם טוב?

שירן: "אין ספק שכן. היה חשוב לי לעשות את הבדיקה ולו רק כדי להעיף את החששות הטבעיים שיש".

יריב: "לנו זה עשה טוב. אני מרגיש שאם אחרי שהרעיון עלה לא היינו הולכים על זה, אז זה היה מרחף באוויר ומציק - בעיקר לשירן. ברור לי שזה לא משהו שמתאים לכל זוג שעומד להתחתן. אני מדבר על עצם הרעיון - עוד לפני השלב שבו אתה מגלה את התוצאות, לטוב ולרע. מדובר באמת באקט שונה ולא מקובל, אבל מי קובע מה מקובל?"

בדיקת פוליגרף

מטרת בדיקת פוליגרף היא להעריך אם הנבדק דובר אמת או שקר, בהסתמך על תגובותיו הפסיכופיזיולוגיות. בדיקת פוליגרף מסתמכת על כך שאמירת שקר גורמת למרבית האנשים לשינוים פיזיולוגיים הנובעים מהחשש לחשיפת השקר. 

מכשיר הפוליגרף בוחן את הפרמטרים הבאים: דופק, לחץ דם, זיעה ונשימה עליונה ותחתונה. במסגרת הבדיקה נרשמים באופן רציף על סליל נייר התגובות של הנבדק לשאלות השונות. 

בסיום הבדיקה עורך הבודק ניתוח של התוצאות ומזהה היכן קיימות תגובות חריגות ואם הנבדק אכן שיקר או דיבר אמת.

תהליך בדיקת הפוליגרף כולל כמה שלבים: ראשית, מסביר הנבדק את הרקע לבדיקה ומקבל הסבר מפורט על התהליך. ביום הבדיקה חותמים שני הנבדקים על הסכמה לבדיקה והבודק מאשר את כשירותם הפיזית והנפשית להיבדק.

לאחר הקראת כל שאלות הבדיקה שסוכמו מראש, הנבדק מחובר למכשיר הפוליגרף והבדיקה מתבצעת. כל השאלות שנקבעו בראיון נשאלות שלוש פעמים, בסדר שסוכם מראש.

הדיוק של בדיקת הפוליגרף נע בין 90 ל־95 אחוזים, אחוזים גבוהים בהשוואה לדיסציפלינות אחרות, אך אי אפשר להימנע מטעויות. 

החוק המשפטי בישראל הנוגע לפוליגרף משתדל ונוטה לא לתת משקל רב לבדיקה זאת. החוק בישראל אוסר לחייב אדם לעבור בדיקת פוליגרף, וזאת מחשש לפגיעה בפרטיות. עם זאת, ברגע שבו אדם חותם על כתב הסכמה לביצוע הבדיקה, יכולות הבדיקות להיות קבילות בבית המשפט. 

onlyyaniv@gmail.comטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר