מיצג מחולל סערה

הרב עובדיה, הרבי מחב"ד והבבא סאלי פוסלו כ"גיבורי על"?

"האמן מאיים לערער על המסגרת החרדית האחידה", כך בין היתר מסבירים היום באקדמיה היוקרתית בצלאל, את המיצג החדש בו דמויותיהם של צדיקים מיתולוגיים נוצקו בלבוש פוגע בעין חרדית (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
דמויות ה'גדולים' זצ"ל (צילום: אבי רבינא, כיכר השבת)

מיצג שנראה לעגני ומשפיל צדיקים מפורסמים, דוגמת הבבא סאלי, האדמו"ר מליובאוויטש ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל, מוצב בימים אלו באקדמיה לאומנות ועיצוב 'בצלאל' שבירושלים.

מדובר בתצוגה שנוצרה בתום ארבע שנות לימוד במקום, כשבתצוגה המתפרסמת לראשונה ב"כיכר השבת" נראים הרבנים שהנהגתם נחשבת למיתולוגית גם בציבור הכללי, כשהם לכאורה באופן מבזה במיוחד.

אחת הדמויות שהוצגו היא כאמור של מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצ"ל, כשבמקום גלימתו המפורסמת הוא "לבוש" בבגדי שוטר הדוקים ונעליים גסות. כך גם הבבא סאלי והרבי מחב"ד שפוסלו בצורה שאינה משקפת את דמותם בעין דתית, בלשון המעטה.

צילומי היצירה על קיר התערוכה

כתב 'כיכר השבת' השתחל לחדר התערוכה, ושוחח עם אלעד שולץ, יוצר המיצג מעורר המחלוקת, שעבד עליו במשך חודשים ארוכים. לדבריו, לא היתה לו כל כוונה לזלזל וללעוג למנהיגים הצדיקים.

"הם כמו ספיידרמן (דמות של גיבור על)", טוען שולץ, "כי הם הובילו אומה שלמה ופרצו דרך לרבבות. ניסיתי להמחיש במיצג את חוזקם וגדולתם".

לדברי היוצר, תלמיד חילוני באקדמיה היוקרתית, הוא חקר במשך חודשים ארוכים אחר דמויותיהם של 'מנהיגי האומה', ולאחר מכן החל לפסל את דמות דיוקנם כפי שהוא הבין.

מרן הרב עובדיה מאזין בהתרגשות לנערים שמרעיפים עליו אהבה (צילום: קובי ישעיהו. הקול הספרדי)

בשיחה עם א. פסל נוסף, שסיים בימים אלו תואר ראשון ב'בצלאל', לחרדים ישנה תפיסת עולם שונה מאשר לאמנים החילונים שעבדו על היצירות. "האמנות היא פסגת כושר ביטויו האישי של האמן, ביטוי שחף ומשוחרר מכל מסגרת ומחויבות כלשהי, ולכן היא עלולה להיות גם מרדנית ופרובוקטיבית", מסביר הפסל.

לדבריו בשיחה ל'כיכר השבת', "טבעי שחברה כמו החברה החרדית תתייחס בחוסר אהדה מוחלט לאמנות, כי היא זקוקה לחומה גבוהה, שתגן עליה".

"האמן מאיים לערער על המסגרת החרדית האחידה, על הנורמה המקובלת", הוא מסיים, במשפט שנשמע כספק היסחפות ספק התגוננות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר