שתף קטע נבחר

עידן אי הוודאות: מה באמת קורה בבית"ר

חודש ושבוע לפני המשחק הראשון בליגה, בית"ר ירושלים עדיין לא יודעת איך היא תיראה בעונה הבאה. אלי טביב ואלי אוחנה מחליפים האשמות, גיא לוזון אובד עצות, האוהדים הכריזו על חרם כרטיסים ומינויים, הכוכבים עזבו, עידן ורד בדרך החוצה, ומי שנשאר מחפש דרך מילוט. אנטומיה של נפילה

בית"ר ירושלים אולי תעבור הערב (20:45, טדי) את צ'יחורה בדרך לסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית, בזכות ה-0:0 מהמשחק הראשון בגיאורגיה, אבל סביב העתיד הקצת יותר רחוק שורר ערפל סמיך.

 

בין הבעלים אלי טביב למחזיק זכויות הניהול אלי אוחנה יש נתק, האוהדים הכריזו על חרם כרטיסים, המאמן גיא לוזון אובד עצות, רוב השחקנים המשמעותיים עזבו, האחרים בדרך החוצה וגם מי שנשאר מחפש דרך מילוט. וכל זה קורה אחרי העונות המוצלחות ביותר של המועדון בשנים האחרונות.


נמצאים בנתק. אלי טביב ואלי אוחנה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
נמצאים בנתק. אלי טביב ואלי אוחנה(צילום: ראובן שוורץ)
 

טביב הוא בעלים ריכוזי, מעורב ומתערב, וזה יצר אנטגוניזם של חלק מאוהדי בית"ר כלפיו למרות ההצלחה שלו כמנהל מקצועי. בקיץ האחרון הוא החליט להתנתק לחלוטין: לא מעביר תקציב ולא מעורה במה שקורה, מהלך שמסנדל את אוחנה שהחליט למרוד בחבר והבוס, ובעיקר את המועדון שנמצא באי־ודאות גדולה לקראת פתיחת הליגה בעוד כחודש.

 

הנה דוגמה קטנה: כשטביב התיישב שלשום בבית קפה בתל אביב, ניגש אליו אחד מבאי המקום ושאל אותו לגבי הנחתתו של הקשר ברונו איבה להתרשמות בבית וגן, אלא שלראשונה בסטטוס שלו כבעלים הוא לא ידע על מהלך שקורה במועדון שלו. הסיטואציה מציגה את ההתנתקות המוחלטת שלו מהמועדון, שנמצא עדיין תחת בעלותו.

 

אלי טביב מדבר (צילום: ראובן שוורץ)
בקיץ האחרון הוא החליט להתנתק לחלוטין(צילום: ראובן שוורץ)
 

 

לטביב יש ביקורת קשה על האוהדים, שהם לטענתו הסיבה העיקרית להחלטתו להעמיד את בית"ר למכירה. האוהדים הכריזו על חרם מינויים וכרטיסים, והערב צפויים להגיע לטדי רק כמה עשרות מהם.

 

בית"ר, שהעמידה בעונה שעברה תקציב של כ-33 מיליון שקל, כבר התרוקנה מכוכביה (שכטר, עזרא, פריירה, קליימן, הייסטר ואחרים) ותתקשה להציג לרשות לבקרה בטוחות מתאימות, מה שצפוי להוביל לעזיבות נוספות. עידן ורד אמנם ישחק הערב, אבל בין אוחנה ליעקב שחר מתנהלות שיחות על מעברו למכבי חיפה. בית"ר לא העבירה מיליון שקל לפאוק סלוניקי עבור אריק סאבו וגם יקוב סילבסטר עשוי לעזוב.

 

קלאודמיר פריירה (צילום: בני סכנין)
קלאודמיר פריירה. עזב ליריבה הגדולה - בני סכנין(צילום: בני סכנין)
 

 

בנקודת זמן זו אוחנה וטביב יודעים שהשידוך ביניהם היה החלטה גרועה. אוחנה הבין במהלך העונה שעברה שיש פער גדול בין טביב החבר לבין טביב הבוס הריכוזי, אבל הנאמנות גרמה לו לשתוק. בשיחות הקשות ביניהם לאחרונה זרק לו אוחנה כי כאיש תקשורת הוא שמר עליו (טביב השיב שלא ביקש זאת מעולם), ואילו עכשיו הבעלים חש נבגד מכך שאוחנה הפסיק לתמוך בו, בעיקר אחרי שהחלה מחאת האוהדים נגדו. אוחנה אמר בעבר: "יש בעל בית שמכניס יד לכיס, אני עובד שלו". עכשיו הוא שינה פאזה.

 

לתוך הסיטואציה הזאת נקלע גיא לוזון, שהעביר לאחרונה מסרים לטביב (ללא ידיעתו של אוחנה) כי היה רוצה שיחזור. בסביבתו של המאמן טענו כי הוא שלח לבעלים מספר הודעות טקסט בנוסח "אתה חייב לחזור, אחרת כבר לא יהיה לך לאן". הוא עדיין לא קיבל תשובה. לוזון טען בשיחות סגורות כי שחקנים לא רוצים להישאר בבית"ר בגלל אי-הוודאות, והתחושה היא של אנרכיה אחת גדולה.

 

נקלע לסיטואציה בעייתית. לוזון (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
נקלע לסיטואציה בעייתית. לוזון(צילום: אורן אהרוני)
 

 

טביב לא עונה לאף אחד מהמועדון. המהלך של אוחנה יצר אצלו תחושה שהוא לא יכול יותר לסמוך על אף אחד, ואחד מחבריו סיפר שהוא אפילו שוקל למנות יועץ תקשורת חיצוני, מה שמצביע על חוסר אמון מוחלט באנשי המערכת להם הוא משלם משכורות. אוחנה מצידו סיפר לאחרונה לחבריו כי מאחר שעניין הרוכש או קבוצת ניהול לא מתקדם, הוא ביקש מטביב שיחתום על מסמך לפיו לא יוכל לחזור יותר לבית"ר כבעלים, רק למכור. למעשה, מדובר בבקשה להעביר את הקבוצה ללא תמורה, דבר שטביב כמובן לא מוכן לשמוע עליו.

 

אוחנה שינה פאזה

אוחנה הקפיד עם הקפיצה שלו מכס הפרשן למחזיק זכויות הניהול בבית"ר לעגן את יחסיו עם טביב בחוזה מסודר. למרות החברות ביניהם הוא לא רצה להסתכן, ועו"ד מורן מאירי מהמחלקה המשפטית של מכבי ת"א ערך לו את החוזה, שכלל ערבויות מצידה של בית"ר לחמש שנים. בשנתיים הראשונות (תקופת הנבצרות של טביב) אוחנה היה אמור להיות הסמכות הניהולית הבלעדית, אבל הסעיף הזה התנדף במהלך העונה שעברה עם ההתערבות הבלתי פוסקת של טביב. הוא התממש למעשה רק בקיץ, אחרי המרד של אוחנה שהחליט לקחת את העניינים לידיים בלי לערב את טביב בכל דבר.

 

עידן ורד חוגג שער (צילום: ראובן שוורץ)
עידן ורד. גם הוא בדרך החוצה מבית"ר(צילום: ראובן שוורץ)

 

אוחנה לא חש בנוח בעונה החולפת. הוא לא תמך בפיטוריו של שרון מימר, לא הסכים עם היחס ליוסי בניון, ובטח שלא היה שלם עם ההודעות לבני בן-זקן ממרומי היציע - אבל הנאמנות שלו לטביב גרמה לו לשתוק ולקבל תדמית של בובה, עושה דברו של הבעלים.

 

בסיום העונה, אחרי שבית"ר הפסידה בגמר הגביע להפועל חיפה ומחאות האוהדים התגברו, כינס טביב מסיבת עיתונאים והודיע כי יזוז הצידה וייתן לאוחנה לנהל את המועדון. אוחנה מבחינתו החליט לשנות גישה מול טביב. הוא חשש שמחאת האוהדים תגיע גם אליו וכי שמו הטוב ייפגע אחרי השתיקה הרועמת בשנה שעברה. טביב ביקש מיד ימינו לצאת לתקשורת ולגנות את התנהגות הקהל כלפיו, כולל ההפגנות ליד ביתו, אבל אוחנה סירב בתוקף. על הרקע הזה היו מספר שיחות טלפון מתוחות בקו מיאמי-תל אביב.

 

אוחנה לא הסכים עם היחס כלפיו. יוסי בניון (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
אוחנה לא הסכים עם היחס כלפיו. יוסי בניון(צילום: ראובן שוורץ)
 

 

כשטביב חזר ארצה, נקבעה בין השניים פגישה. טביב הציע לקיימה בבית קפה בכפר שמריהו, אבל אוחנה, שידע מה עומד להיות תוכנה, דרש לקיימה בביתו של טביב, כשגם החשב חיים נבון הגיע. השיחה הייתה קשה במיוחד, וטביב נראה בהלם כשאוחנה ירה כלפיו: "אתה פוגע בשמי הטוב. זה לא יכול להימשך כך, לא נוכל לעבוד ביחד. אתה מבצע פעולות מאחורי גבי".

 

התחושה של טביב הייתה שאוחנה מקווה שהוא יפטר אותו. "תמצא את הפתרון", רמז לו מחזיק זכויות הניהול, אבל טביב לא חשב לרגע לעשות זאת. הוא הרי לא ישלם לו את יתרת החוזה לארבע שנים ולא ייתן לאוחנה להרוויח את דעת הקהל על חשבונו. "מעולם לא היה לי חבר שבגד בי בצורה כזו", אמר טביב לחבריו הקרובים אחרי שהחליט לרדת למחתרת ולהפסיק לדבר עם אנשי המועדון.

 

הכריזו על חרם כרטיסים (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
הכריזו על חרם כרטיסים(צילום: עוז מועלם)
 

 

הוא כעס אחרי שקרא בתקשורת את הביקורות המרומזות מצד מקורבי אוחנה על התנהלותו, כולל הציטוט שהופיע בכותרת ב"ידיעות אחרונות": "או אני או הוא". היועץ המשפטי של המועדון, עו"ד רוני מוזסון, זימן את אוחנה לשיחה דחופה ובישר לו כי טביב לא יזרים השנה שקל אחד וכי הניהול והאחריות הם רק עליו.

 

ואז הגיעה המחלוקת סביב בן רייכרט, שהעכירה עוד יותר את היחסים בין שני החברים לשעבר. טביב סבר שרייכרט יכול להצליח מקצועית במועדון, אוחנה הסכים איתו, אבל הבהיר כי זה לא יעבור את הקהל. "אז מה אתה רוצה, שהקהל ינהל את המועדון?" השיב לו טביב, ואוחנה הסביר: "בשביל מה לריב איתם? זה לא יעבור. תקרא בפורומים מה אוהדי בית"ר חושבים". טביב היה נחרץ: "הפועל הלכו עם דעת הקהל והתרסקו. גם שכטר ליכלך על מכבי וחתם שם".

 

בן רייכרט בפעולה (צילום: ראובן שוורץ)
בן רייכרט. המחלוקת סביבו העכירה עוד יותר את היחסים בין שני החברים לשעבר(צילום: ראובן שוורץ)
   

 

לוזון אמר שהוא רוצה את רייכרט, אבל אחרי שהחלה המחאה ברשתות החברתיות הוא אמר לטביב כי לא שווה ליצור באזז שלילי עבור שחקן שולי כמוהו. אוחנה מצידו הכין לטביב הפתעה כשהודיע כי הוא מוכן לחתום על חוזהו של אור אינברום, אבל לא על זה של רייכרט, מה שהפיל את העסקה.  

 

חודשיים אחרי שטביב הציב את בית"ר על המדף, הוא עדיין לא קיבל אף פנייה רצינית. הייתה התעניינות מצד גורם שאפילו לא רצה להזדהות בשמו, אבל התחושה במועדון היא כי המחאות נגד הבעלים ותג המחיר הלא ריאלי של 37 מיליון שקל מרחיקים רוכשים פוטנציאליים. גם אופציית קבוצת הניהול לא קרמה עור וגידים, ואפילו התערבותו של ראש העירייה ניר ברקת לא עזרה.

 

השורה התחתונה היא שאחד המועדונים הגדולים בישראל נמצא עתה בצומת דרכים, ואם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון - הוא בבעיה גדולה לקראת העונה הקרובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
אלי טביב ואלי אוחנה
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים